Gå til innhold

Lite energi.. Grunnet kosthold?


Net88888

Anbefalte innlegg

Hei :) jeg er 21 år gammel og prøver å gå ned i vekt samtidig som jeg ønsker å beholde muskelmassen.

Har gått ned 16 kilo til nå. ( men de første 3 var ikke planlagt :p)

Helt frem til nå har energinivået mitt faktisk vært veldig stabilt. Men i det siste har jeg følt meg veldig trøtt. Har sjekket om jeg har noe vitamin-mangel, men det har jeg ikke.

Tidligere har jeg kun holdt på med kondisjon, gjerne 4-5 ganger i uka.

Men i det siste har jeg byttet til styrke 3 ganger i uka og kondisjon 1-2 ganger i uka.

Veier nå 80 kg og er 168 cm høy

Skreiv opp kostholdet for tre dager.

Dag 1

Frokost.

Ett knekkebrød på 26 gr

Philadelphia light 20 gr

23 gr luksus skinke

Lunsj.

Grønn salat med ett lite laksefilet og to te-skjeer pesto + 5 hvalnøtter

Middag:

Salat med tomater, agurk og to spise-skjeer mager cottage cheese og ca 80 gr chorizo pølse.

20 gr 70% mørk sjokolade til kveldskos.

----------

Dag 2

Tomatsuppe lager av to røde chilli, 50 gr knuste tomater i vann, to fedd hvitløk og to spiseskjeer creme fraiche. Og ett egg

Lunsj: en blåbær-skyr med en neve blåbær i tilegg ( elsker blåbær!)

Mellomåltid: en atkinsbar jeg fant i skapet. Var sulten og trøtt etter jobb så tok noe enkelt.

Middag: kyllingfilet med brie inni og kokte brokkoli og blomkål.

------

Dag 3

Frokost:

Nøttegrøt. 30 gr nøtteblanding av mandler, valnøtter, chia-frø, sesamfrø og hasselnøtter, kokt på vann og tilsatt 10 gr peanøttsmør. Toppet med 40 gr skogsbær.

Lunsj: grønn salat med en boks tunfisk, noen dråper sitron, en te-skje pesto og to te-skjeer hvitløksmajones

Middag: svin-indrefilet med kokte grønnsaker. Målte desverre ikke opp hvor mye jeg spiste

------

Jeg går ned jevnt og trutt fremdeles. Mellom en halv og en kilo i uka. Men har hatt fryktelig lavt energi nivå nå den siste måneden.

Så da er spørsmålet. Burde jeg spise mer? Eller annerledes?

Krever styrketrening mer mat enn kondisjons-trening?

Målet er jo å gå ned en del mer ned i vekt. Men jeg har gooood tid. Så har ikke noe imot å gå sagtere ned om det gir meg mer energi i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Godt jobbet å ha gått ned så mye! (y)

Jeg tror grunnen til at du nå har begynt å føle deg slapp er at du spiser veldig lite. Det vil stort sett gå fint en stund, slik du har opplevd, og jo større energireserver du har (les: fett og muskler), jo større kaloriunderskudd vil du være i stand til å tåle. Nå er du imidlertid blitt ganske mye lettere enn du var tidligere, og kroppen klarer kanskje ikke mobilisere så mye energi fra reservene dine lenger. Derfor har du mindre energi til aktivitet, noe som gjør at du føler deg slapp og trøtt. Dette bidrar til at aktivitetsnivået ditt synker mer eller mindre automatisk, som igjen fører til et redusert energiforbruk.

Nå som du har gått ned såpass mye og ikke har så mye igjen, kan det være lurt å ta ting litt mer gradvis. Spis heller en god del mer mat, så vil du sannsynligvis føle deg mye bedre. Det kan hende du må belage deg på å gå ned litt mindre enn en til en halv kilo i uka, men det er ikke så lurt å ofte allmenntilstanden på vektnedgangens alter. Lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan med en gang si at det er alt for lite, til og med om du ikke hadde trent i tillegg hadde det vært for lite.. Du spiser kun tre ganger om dagen, og siden det da er lite energi i hvert måltid og du bruker mye energi på trening er det ikke rart det er lite energi igjen til andre ting. Sleng på kveldsmat og fast mellommåltid/før/etter treningsmåltid og øk litt på mengdene. Om du skal ned i vekt bør du ikke gå under 1500 kalorier (MINST) og gjerne litt mer enn det. Det betyr at om du vil spise 3 måltider må det være minst 500 kcal i hvert måltid, og da hjelper det ikke med 150 kalorier til lunsj (sikter til skyr med blåbær:P)

Mer mat, fortsett med treningen og energien vil henge med. Om du allerede har gått ned 16 kg bør du være storfornøyd med innsats, og om å spise litt mer gir mer energi i hverdagen men gjør at vektnedgangen ikke blir så hyppig som en kg i uka bør det vel være verdt det fordeom. På samme måte som hodet må henge med når man skal opp i vekt av forskjellige grunner er det viktig at kroppen henger med når du skal ned i vekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar! Skal nok øke matmengden :) Kveldsmat blir nok vanskelig å få til når jeg spiser "middag" så sent som kl 22 om kvelden. Men ett før-middag måltid er kanskje ikke så vanskelig å få til.

Må helt ærlig si at jeg har null peiling på hvor mange kalorier jeg får i meg hver dag da jeg vet at jeg ofte kan bli for fokusert på tall.

Skal prøve å spise mer til hovedmåltidene og presse inn tid og ork til å få i meg mellomåltider :p ( latskapen lenge leve! )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt jobbet å ha gått ned så mye! (y)

Jeg tror grunnen til at du nå har begynt å føle deg slapp er at du spiser veldig lite. Det vil stort sett gå fint en stund, slik du har opplevd, og jo større energireserver du har (les: fett og muskler), jo større kaloriunderskudd vil du være i stand til å tåle. Nå er du imidlertid blitt ganske mye lettere enn du var tidligere, og kroppen klarer kanskje ikke mobilisere så mye energi fra reservene dine lenger. Derfor har du mindre energi til aktivitet, noe som gjør at du føler deg slapp og trøtt. Dette bidrar til at aktivitetsnivået ditt synker mer eller mindre automatisk, som igjen fører til et redusert energiforbruk.

Nå som du har gått ned såpass mye og ikke har så mye igjen, kan det være lurt å ta ting litt mer gradvis. Spis heller en god del mer mat, så vil du sannsynligvis føle deg mye bedre. Det kan hende du må belage deg på å gå ned litt mindre enn en til en halv kilo i uka, men det er ikke så lurt å ofte allmenntilstanden på vektnedgangens alter. Lykke til! :D

Tusen takk :) ganske fornøyd med vektnedgangen så langt. Lurte faktisk på nettop det der! At jeg plutselig fikk mindre energi når jeg har hatt grei energi nivå så lenge. Men det gir faktisk veldig mening.

En ting jeg elsker men har holdt meg laangt unna i det siste er sjokolademelk. Er det lov en gang iblant å drikke sjokolademelk etter trening? O.o føler jeg spør dumt.

Og takk for svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :) ganske fornøyd med vektnedgangen så langt. Lurte faktisk på nettop det der! At jeg plutselig fikk mindre energi når jeg har hatt grei energi nivå så lenge. Men det gir faktisk veldig mening.

En ting jeg elsker men har holdt meg laangt unna i det siste er sjokolademelk. Er det lov en gang iblant å drikke sjokolademelk etter trening? o_O føler jeg spør dumt.

Og takk for svar :D

Det finnes ikke noe som heter "lov" og "ikke lov" når det gjelder mat. Hva som er lov og ikke lov står her: http://www.lovdata.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

I tilfelle dere snille mennesker som hjalp meg lurte på åssen det gikk vider så spiser jeg nå en god del mer :p energien er mye høyere til tross for stress i eksamenstiden.

Var fryktelig vanskelig å spise mer til å begynne med men nå blir jeg naturlig sulten flere ganger om dagen, så da er det jo naturlig å spise mer :)

Har også merket at styrken vokser mye raskere nå.

Takk for hjelpen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...