Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Varmet dårlig opp før treninga på mandag, og gikk rett på knebøy (første øvelse) etter knapt noe sykling og bare en øvelse jeg husket fra dynamisk oppvarming (kneet opp og til siden, slik du gjerne ser fotballspillere gjøre når de varmer opp).

Kjente det tok en del i lyskene under knebøy - er bare teknikktrening så bruker bare stanga - og var helt kleint når jeg skulle flytte beina i senga den kvelden. Idag var det knebøy igjen. Skikkelig oppvarming denne gangen, men kjente det i venstre lysken likevel (høyre virker okay). Gjennomførte 3x10x20 kg, men sto så over ettbeins beinpress-øvelsen.

Bør jeg stå over knebøy på fredag, og eventuelt noen ganger til, slik at lysken kommer seg skikkelig til igjen? Har ikke noe video, men er det vanlig at det tar såpass i lysken/innerside lår?

Jeg står med fotbladene en del utover og ganske brei beinstilling. Har en tendens til å havne "frampå" også. Prøver å legge rævva bakover, men vanskelig siden jeg får følelsen av å falle bakover.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/24826-strekk-i-venstre-lyske-kneb%C3%B8y/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skriver "strekk" — er du sikker på det faktisk er en strekk, og ikke bare en veldig øm, sliten eller støl muskel? Lyskene dine blir solid grilla når du står breit med beina i knebøy, det er gjerne en av de mest merkbare forskjellene fra smalere beinstilling. Det er ikke noe problem å kjøre knebøy om man er sliten i beina, ei heller mange ganger ukentlig, men det stiller desto større krav til deg hva (dynamisk) oppvarming angår.

Jeg er bare litt redd det skal forverre seg, og jeg merket det i knebøy (ikke etterpå, så ikke vanlig stivhet). Hadde ofte problemer med lyskene når jeg spilte fotball, så kanskje det dermed kan komme lettere tilbake seinere? Aner ikke, men det føles ut som en lett strekk.

Kom akkurat hjem og har spist en banan og en talerken puffa ris. Nå skal jeg på treningssenteret, og tror faktisk jeg står over knebøyen i dag, for å se om det blir litt bedring til mandag. Men prøver beinpress i stedet. Den bør ikke ta så mye på lysken som knebøy gjør. Kjenner som regel "brenning" like over kneet, spesielt når jeg legger vekta tilbake igjen (eksentrisk?).

Får heller prøve knebøy igjen på mandag, om lysken kjennes bedre. Tenker det kan være greit å være føre var, i stedet for potensielt å måtte ta pause i flere uker hvis lysken skjærer seg skikkelig (kunne være utrolig frustrerende tilbake i fotball-dagene...)

Bra hoftemobilitet (dynamiske øvelser) vil både forebygge, og rehabe lysken din, enten det er strekk eller stølhet ;)

Noen spesielle øvelser som er bra for hoftemobilitet?

Jeg har prøvt squat to stand noen ganger for eksempel, som del av oppvarmingen, men har ikke sjanse til å få fingrene under foten. Anklene får holde (men jeg jobber med saken med strekking etter hver trening, og når litt lengre ned nå enn for en mnd tid siden).

Er ganske lei av denne lyskestrekken nå. Av og til river det til bare jeg snur meg litt om natten. Derfor ble det ingen knebøy på trening idag, og etter noen forsøk på beinpress måtte jeg stå over det også. Frustrerende :(

Annonse

Om det plager seg såpass som dette synes jeg du burde få noen til å undersøke deg så man kan finne ut nøyaktig hva som er galt og hvordan du bør angripe problemet. Førstegangs lyskeproblemer blir stort sett veldig bra om man gjør ting riktig, men om man bare køler på kan de noen ganger bli fryktelig lange. Invester heller i fremtiden ved å gjøre det rette først som sist, så er du sikker på at du blir best mulig fortest mulig.

Om det plager seg såpass som dette synes jeg du burde få noen til å undersøke deg så man kan finne ut nøyaktig hva som er galt og hvordan du bør angripe problemet. Førstegangs lyskeproblemer blir stort sett veldig bra om man gjør ting riktig, men om man bare køler på kan de noen ganger bli fryktelig lange. Invester heller i fremtiden ved å gjøre det rette først som sist, så er du sikker på at du blir best mulig fortest mulig.

Jeg må visst til legen for noe annet uansett, så da skal jeg spørre om lysken også, i tilfelle han vet noe (men regner med du heller tenker på fysio eller noe sånt?). Pratet tilfeldigvis med en dame i dag som jobber på SATS, og hun mente jeg burde ta det med ro i noen uker, og vertfall ikke fortsette å trene øvelser der jeg merker "smerte" i lysken.

Aldri, aldri, aldri tøy en lyskestrekk :) Jeg holder på med en strekk i venstre lyske nå. Den har vært ganske ille, det har tatt meg nå straks 2 mnd. å gå fra ille, til litt bedre. Dette tar tid. Gjør statiske holdeøvelser, Hold en ball mellom anklene, eller knærne. Bruk strikk, gjør som du føler er best ;) Hold deg unna ALT som gjør vondt, og kom deg til manuellterapeut/massør/kiropraktor. Det er min beste oppskrift.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...