Gå til innhold

Faste


Christine

Anbefalte innlegg

Jeg er så fasinert over fastingen til religiøse grupper. Det er jo ramadan nå, og jeg har alltid hatt lyst til å "slenge meg på" med muslimene og prøve ut denne fastingen. Før fastet jo også kristne i sammenheng med påske (eller noe) i 40 dager..

Får ikke håpe dere allerede har en tråd om dette, men (utenom periodisk faste) vet dere, har faste (sånn skikkelig faste) noen helsemessige fordeler/ulemper? Det virker jo ut som om muslimene overlever hvert år med ramadan... I mitt hode høres det veldig sunnt ut å få "rensket" opp i denne tiden :) Hva sier dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Faste er noe du venner deg til. Sulthormonene dine er veldig tilpasningsdyktige, og vil kunne tilpasse seg det måltidsmønsteret du velger. Derfor kan jeg gå fra klokka åtte om morgenen til fire om ettermiddagen uten mat og fortsatt ikke være gretten og kjefte og smelle på alle jeg ser.

Hvorvidt du spiser små mengder mat jevnt gjennom dagen eller enorme mengder mat innenfor et lite tidspunkt, har veldig lite å si for en vanlig person med vanlige forutsetninger og målsetninger, så lenge matmengden totalt sett er den samme. Det er ingen ting i veien med å spise alle dagens 2000 kcal i ett måltid hvis man foretrekker det fremfor å spise fire måltider med 500 kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så høres faste i form av ramadan meget usunt ut. Ikke spise hele dagen for så å gafle i seg enormt store mengder mat etter kl 21.00 og utover natta. De faster jo bare mens solen er oppe... Hva tenker dere om dette?

For meg høres faste i form av ramadan egentlig ganske digg ut. Å få gafle og hive i seg all maten i et måltid eller to... Mmm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Også kalt Periodisk Faste ;)

Det blir ikke helt det samme. Og grunnen til at jeg driver med PF er jo nettopp fordi jeg digger de store måltidene. Det er allikevel ikke noe i veien med store måltider utenfor periodisk faste, f.eks. spise flere små måltider utover dagen og så et stort på kveldstid.

Christine: Det er jo de som mener at ramadan har en del å si. Blant annet blir vel OL2012 under Ramadan, og såvidt jeg veit har mange muslimske utøvere fått religiøs tillatelse til å utsette fasten til etter OL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enter Ramadan - Keep Your Eyes On The Road

Ramadan is considered by practicing Muslims to be the most important period of religious observation in the Islamic calendar. In its strictest version, a complete food and fluid fast is undergone from sunrise to sunset (12-16 hours). This routine is carried out daily for a month. Unsurprisingly, traffic accidents peak during this time, alongside a reduction in working hours [32]. Traffic injuries are the second major cause of death in the United Arab Emirates, with the bulk of the accidents occurring between 8am and 2pm [33]. Research consistently shows a decrease in daytime alertness, mood, and wakefulness during the fasting month of Ramadan [32-35]. Physical performance - speed, agility, and endurance declined in professional soccer players observing Ramadan [36]. Their performance remained low for two weeks post-Ramadan.

http://www.alanaragon.com/an-objective-look-at-intermittent-fasting.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å henge seg opp i en fasteperiode er like teit som å henge seg opp i en viss måltidsfrekvens. Mange bytter kun nevroser, men målet må være å innse at du har mer slingringsmonn innenfor termodynamikkens lover over tid enn du aner.

Jeg er litt uenig i dette. For mange er det positivt å ha en fast (!) struktur i måten de spiser på, og det ville jeg ikke sidestilt med en nevrose. I undersøkelser hvor man finner korrelasjoner mellom frokostspising og god helse, er den bakenforliggende årsaksfaktoren en generell struktur i kostholdet. Periodisk faste presenterer en alternativ måte å ha struktur i kostholdet på, og jeg tror det er derfor det fungerer bra for veldig mange.

For folk med over middels god kontroll og kunnskap, og som er relativt disiplinerte, er jeg riktignok enig med deg i at behovet for å henge seg opp i fasteperioder og måltidsfrekvens ofte er unødvendig. Samtidig er slike retningslinjer gode verktøy for de som ikke faller i denne kategorien, så lenge man er bevisst at det nettopp er vektøy og ikke mål i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Annonse

Får jeg lov å dytte på denne, selv om den er gammel?:oops:

For den er jo straks høyaktuell igjen, for meg iallefall.

I år starter fasten på nesten 21 timer (03-23:45), og mot slutten går det ned til 17 (4-21).

Det er sant som sagt over her, mange snur døgnrytmen, og sitter og gafler innpå hele natta. Det er såklart ikke meningen ;)

Jeg har ikke særlig mulighet til å snu døgnet heller, siden jeg har små barn som uansett står opp 7-8.

Dvs at får åpnet fasten (med daddel :p) og spist ett måltid rundt midnatt, og så sove litt før jeg kan stå opp og spise igjen rundt 2:30.

Heftig..

Jeg spurte litt i den store PF-tråden, men jeg skulle ønske at noen kunne hjelpe meg med å legge en litt mer spesifikk plan på hva jeg bør spise. Jeg har alltid gått opp i vekt i Ramadan -> Fail!:whistling: Men det er jo fordi man hiver innpå whatnot mens man kan.

Har lyst til å være litt smartere i år.

Samtidig er det viktig å tenke på at man får nok væske de få timene. Det er fare for at det blir varmt i juli og august, kjipe lange dager uten vann.:huh:

Høres ut som jeg syns dette er helt forferdelig nå, men slik er det ikke altså :) De siste årene har gått kjempefint! Men jeg åpner fasten med en liter vann, så orker jeg ikke så mye mat, og så spiser jeg dritt litt senere istedet... fail!

Jeg vil bare komme ut av det i bedre, eller i det minste like god, form denne gangen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, nei.. men jeg bare ser for meg at det ER så vanskelig. Det er det sikkert ikke :p

Jeg ser for meg å faile som de forrige år, og fylle opp med kaker på kvelden, og smoothie og bananbrød (ja, kake igjen) til "frokost". Same rutine every year.:eek:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke kan hjelpe deg, fordi: jeg spiser alltid en kake per dag, selv på deff. Når jeg mener kake, mener jeg en hel kake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...