Gå til innhold

1cm legger på 10 dager


Javak

Anbefalte innlegg

Fra og med i dag så skal jeg utføre et lite eksperiment, jeg skal prøve å øke størrelsen på leggene mine med 1cm!! på 10 dager!! siden legger er noe mange sliter med å bygge tenkte jeg å dele resultatet med de som er interessert :)

Det finnes så mange forskjellige studier og meninger angående hvor ofte man skal trene en muskel, skal leggene trenes tungt eller ikke? osv osv osv...

Derfor går jeg inn med innstillingen: har ikke leggene mine vokst 1cm på 10 dager, ja da dør jeg :unsure:

programmet består de neste 10 dagene av 10 arbeidsett hver eneste dag (tåhev i smith / tåhev i beinpress / div tåhev maskiner) + 200 tåhev med kroppsvekt hver eneste dag :)

04.10.2013

40cm rundt soleus / gastronemius - avslappet

thoughts? :lol:

post-17683-14440957167788_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først og fremst så er utvikling av leggmuskulatur svært genetisk. Noen kan få monsterlegger av å gå en tur i skogen, mens andre kan trene spesifikt legger dag inn og ut uten resultat. Ser man på mørkudede mennesker har ofte disse problemer med å utvikle store legger da de har korte leggmuskler. Fordelen med kort leggmuksulatur er at de egner seg utrolig godt til sprint og hopp. Ikke rart mørkhudede er gode sprintere.

Leggen deles som sagt inn i gastrocnemius og soleus. Soleus ligger under gastrocnemius. Det som er viktig å merke seg er at gastrocnemius er en toleddmuskel som har utspring over kneet. Soleus har utspring under kneet.

Gastrocnemius består for det meste av eksplosive muskelfibre, mens soleus har trege muskelfibre

Hvilken betydning har dette for trening av leggmuskulatur?

Jo, dersom du bøyer kneet trener du hovedsakelig soleus. Her vil gastrocnemius gjøre svært lite. Hvis du har rette ben vil gastrocnemius gjøre mye jobb.

Husk at musklene kan absorbere energi. Dersom du "bouncer" opp og ned vil mye av jobben blir gjort av strekkeffekten i muskulaturen i legg og akilles. Utfør derfor øvelsen rolig i kontrollert. Hold ett sekund på topp, tre sekunder eksentrisk og to sekunder pause i bunn. Blir akkurat det samme i benkpress. Benkpress med stopp er tyngre enn benk med bouncing.

Oppsummert

Tren gastrocnemius med få rep, husk rette ben. Rundt 4-6

Tren soleus med flere rep. Rundt 10-15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvor kommer all negativiten fra?

som sagt er dette et eksperiment for å se hvordan leggene faktisk takler det å "kjøre dem for hardt" - jeg velger å stille litt nøytralt til forskning og broscience og tenke litt utenfor boksen...

til nå så har værken forskning eller broscience funket veldig godt for leggene mine.. no offence altså.. prøver værken å være negativ eller kjip.. men A4 har ikke funket for leggene mine.. og jeg vet det er mange som tenker noe i samme gate.

nei - 10 dager kommer ikke til å legge på 1cm kvalitetsmuskel mest sannsynlig.. men hva om det funker ganske godt? og følger det over lenger tid?

tar forbehold om en haug med skriveleif og dårlig oppbygde settninger. fikk 3 i norsk. god kveld. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om leggene vokser lett for noen så gjelder det dessverre ikke alle. Mange sliter med å bygge leggene, så det blir spennende å høre resultatet! Ikke bare hvor mye du har greid å øke, men også hvordan du opplevde å kjøre leggene så hardt. Går da selvfølgelig ut i fra at du stopper hvis det blir for hardt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...