Gå til innhold

Hvor mye vekt kan man tape før konkurranse?


Indiska

Anbefalte innlegg

Jeg er i -57, og vil helst være det frem til jul, så jeg lurer egentlig bare på hvor mye vannvekt og sånn jeg kan miste før innveiing uten at det påvirker prestasjonen? Sånn i beste fall. Siden jeg veier 56.9 nå hadde det vært greit med en kilo eller noe å gå på :joyful:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville nok heller belaget meg på å bare kutte litt karbs et par dager og så ikke drikke så mye på selve dagen før innveiing. Nå er det nok lettere jo større man er, men et 2kg bør gå greit. Hvor mye det påvirker prestasjonen er vanskelig å si. Har selv gjort dette to ganger nå, og bare lada på med karbo fra sekundet jeg gikk av vekta. Men i ettertid følte jeg meg ikke så påvirket, men det kan komme av "stevne-tenning". På den andre siden har jeg til gode å ikke kutte så har ikke noe å sammenligne med.

Beste er kanskje å ta et par prøvekutt å kjenne litt på det? Slik at man har en viss plan når man skal gjøre det "fo realz"

En annen fra klubben kutta vel noe sånt som 6kg i dagene før, men så hadde han et utgangspunkt på 99 og skulle i 93.

Jeg vil for så vidt anbefale at så fremst det ikke står om å ta et kvalifiseringskrav, eller medalje på RM/NM så er det kanskje best å ikke kutte de første gangene for å ha best mulig opplevelse uten å måtte stresse med vekta i tillegg til alt annet som er nytt.

Kanskje ikke så informativt, men men :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg vil toppe rankinga utstyrsfritt i -57 :cry:

Takk for svaret, en-to kilo er alt som trengs å mistes, så da satser jeg på at det skal ordne seg.

Det vil jeg tro går helt fint ja, bare ha med masse sjokkis og redbull med sukker i baggen til etter innveiinga ;)

Men det fungerte veldig greit for meg å gradvis senke karboen i dagene før, så selve dagen lite vann. Om du er i grenseland på selve dagen så pakk deg inn i klær og gå deg en tur ;) Bare husk å tørk helt av deg og ikke ha våte klær (undertøy) etc på vekta. Og ikke minst, pass på at badevekta di hjemme er korrekt, dobbelsjekk med andre vekter. Jeg trodde jeg var 94 lenge helt til jeg testa en annen vekt og den viste konsekvent 1,5 kg mer. Det viste seg at den som viste tyngst var korrekt.

Så pakka faktisk med meg vekta i baggen slik at jeg kunne veie meg dagen før på dagtid og kveld. Da var jeg halvkilo under på kvelden som gjorde at jeg kunne unne meg litt proteinrik frokost ;) Mister normalt ca 1 kg ila natta.

Cliffs: badevekter varierer, sjekk at den du bruker er til å stole på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det vil jeg tro går helt fint ja, bare ha med masse sjokkis og redbull med sukker i baggen til etter innveiinga ;)

Men det fungerte veldig greit for meg å gradvis senke karboen i dagene før, så selve dagen lite vann. Om du er i grenseland på selve dagen så pakk deg inn i klær og gå deg en tur ;) Bare husk å tørk helt av deg og ikke ha våte klær (undertøy) etc på vekta. Og ikke minst, pass på at badevekta di hjemme er korrekt, dobbelsjekk med andre vekter. Jeg trodde jeg var 94 lenge helt til jeg testa en annen vekt og den viste konsekvent 1,5 kg mer. Det viste seg at den som viste tyngst var korrekt.

Så pakka faktisk med meg vekta i baggen slik at jeg kunne veie meg dagen før på dagtid og kveld. Da var jeg halvkilo under på kvelden som gjorde at jeg kunne unne meg litt proteinrik frokost ;) Mister normalt ca 1 kg ila natta.

Cliffs: badevekter varierer, sjekk at den du bruker er til å stole på ;)

Badevekta er riktig, dessverre (heldigvis?). Sjokolade og redbull skal jeg klare ;) Regner med jeg ligger rundt 57.5-58.0 om en to måneders tid, så da er det ikke all verden jeg må miste før innveiinga. Etter det blir det -63 <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kuttet ALT av karbs 5 dager før Nasjonalt, vegde 95.5 (tror jeg) før bantingen, vegde inn på 91.7. Da spiste jeg også en god del før innveiing fordi jeg hadde gått ned mer enn nødvendig. Mistet litt trykk, merket det mest på at draktene satt en god del løsere enn på trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jeg tro går helt fint ja, bare ha med masse sjokkis og redbull med sukker i baggen til etter innveiinga ;)

Sjokolade og redbull skal jeg klare

Sjokolade og redbull ... :rolleyes:(n)o_O:cautious:

Ok, her kommer en del tips, triks og hemmeligheter fra en gammel traver :cool:

Jeg skal snart delta på mitt styrkeløftstevne #50 (VM i Stavanger) og vil IKKE anbefale dere å spise/drikke dette om du vil prestere optimalt! Sørg for å ha fylt opp glykogenlagrene og få i deg normal mat, ikke noe som inneholder ost/kjøtt (ikke tatt opp i kroppen før du er ferdig å løfte), elektrolytter,glukose, sukrose, fruktose etc. typisk sportsdrikk mao. og bland med kullsyre for kjappere opptak i kroppen (vann med kullsyre f.eks).

Og for all del ikke bøtt ned på med væske kroppen klarer ikke å ta opp mer enn 100ml i timen mtp. næring og den bør ikke være iskald/kald, den bør være romtemperert for da slipper kroppen å bruke kalorier/energi på å holde kroppstemperaturen.

Kunne lagt på litt mer her, men klarer du noe av dette så er du godt forberedt :)

mtp. deffing før stevne så trenger ikke kroppen all den næringen 2 uker før pga. deload og da mister man noe kg kv. om du ikke spiser mer enn du forbruker ;) (Tips: finn ut hvor mye næring du trenger mtp. fysisk aktivitet)

Glykogenlagre er lagre med karbohydrater som finnes i musklene og leveren vår. Ved fysisk aktivitet frigjøres glykogenet (karbohydratene) og gir oss energi under treningen.Karbohydrater er det næringstoffet som gir oss raskest energi under trening på høy intensitet, og er derfor det næringsstoffet kroppen «foretrekker» under harde økter. Glykogenlagrene inneholder nok energi til trening på middels intensitet i 60-90 minutter. Tomme glykogenlagre vil føre til nedsatt prestasjon, eller man vil «gå tom/sprekke». Utfordringen er at størrelsen på disse lagrene er begrenset og man må fylle de opp med jevne mellomrom. Vanligvis tar det 20-24 timer å fylle glykogenlagrene.

Hadde aldri løftet 960kg med snickers og redbull for å si det sånn, den energien ebber ut på første benken :dry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke HELT superseriøst ang sjokkis og redbull men jeg ser i etterkant at det kom litt dårlig fram :)

Uansett, flott svar Stian Walgermo, hadde ikke tenkt på dette med hvor mye veske per time, merket sist at jeg ble litt "skvulpete" av å gå med vannflasken konstant i hånda etter innveiing. Gode tips!

Har du forresten noen tips, eller "innertiere" ang. mat du liker å spise etter innveiing? Snakker vi så basic som skive med noe pålegg ? (ikke ost/kjøtt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke HELT superseriøst ang sjokkis og redbull men jeg ser i etterkant at det kom litt dårlig fram :)

Uansett, flott svar Stian Walgermo, hadde ikke tenkt på dette med hvor mye veske per time, merket sist at jeg ble litt "skvulpete" av å gå med vannflasken konstant i hånda etter innveiing. Gode tips!

Har du forresten noen tips, eller "innertiere" ang. mat du liker å spise etter innveiing? Snakker vi så basic som skive med noe pålegg ? (ikke ost/kjøtt)

Har ikke noe fast rutine på akk. matinntaket etter innveiing egentlig, kan godt være så basic ja :)

Prøver å være i konk.vekt et par dager før så kroppen får stabilisert seg litt så den ikke blir "slapp" av jeg har bantet ned helt opp til stevnedagen. Da får jeg spist normal størrelse med frokost og lite mellommåltid før jeg har innveiing og på den måten får optimal forbereding (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...