Gå til innhold

Sykt lyst å mestre chins, men ikke "slank" enda... Tips?

Jenna

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har ikke prøvd engang.....innbiller meg at å skulle løfte min egen vekt akkurat nå er "umulig"?

På vei ned i jevnt tempo og trener en del.

Hvordan går jeg fram for mestre denne øvelsen?

Om du begynner NÅ vil d jo bare bli enda lettere når vekten går ned :):) å få inn teknikken vil også hjelper d kan du jo gjøre uansett vekt. Kjør på med negative reps, strikk, og aktiveringsøvelser (som å bare henge og bruke reggmuskelene til å lage små bevegelser oppover)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg var elendig i chins...tok 1 på første styrketest i militæret og da hoppet jeg bare opp, slik at jeg fikk hodet over stanga, og slapp meg ned:p begynte å trene med en kompis og jeg fikk ekstrem økning i chins når jeg fikk dyttehjelp til å komme meg over med haken over stanga, og etter en tid klarte jeg 5 alene:) det er 3 år siden og har økt betydelig siden den gang. Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idiotsikker måte:

Kjør nedtrekk annenhver dag. Ha på så mye vekt at du klarer bare 2-3 reps, og konsentrer deg om å involvere de store muskelgruppene på ryggen (de er MYE sterkere enn armene dine).Når du klarer din egen kroppsvekt + 20 kilo i nedtrekkmaskinen er du klar for pullups/chins.

Sett i gang og lykke til! (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Idiotsikker måte:

Kjør nedtrekk annenhver dag. Ha på så mye vekt at du klarer bare 2-3 reps, og konsentrer deg om å involvere de store muskelgruppene på ryggen (de er MYE sterkere enn armene dine).Når du klarer din egen kroppsvekt + 20 kilo i nedtrekkmaskinen er du klar for pullups/chins.

Sett i gang og lykke til! (y)

Ok. Trener nedtrekk med smalt grep. Burde jeg da heller gå over til bredt grep?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at det er pull up du snakker om, ikke chin up.

Pull up = håndflata fra deg, chin up = håndflata mot deg.

Negative pull-ups er bra. Dvs. du starter for eksempel ved å holde hodet over armene, og holder så lenge du klarer. Senk deg så rolig du klarer helt til kommer er strake. Dette er èn negativ.

Det er bedre med en negativ pull-up enn en juksepullup. Juksepullup er ikke bra.

Jeg vil også nevne en ting som mange glemmer. Dette er en ryggøvelse. Ja, du vil bruke armene, men det er ryggen som skal trenes. Du må lære å aktivere ryggen. Dette er på samme måte som ved ro-øvelser, nedtrekk etc. Det er ryggen, ikke armene som skal trenes mest.

Jeg hadde for eksempel ikke trent på noen uker, og etter en hard pullup økt hadde jeg godvondt i ryggen i flere dager. Godvondt er kanskje det samme som stølhet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at det er pull up du snakker om, ikke chin up.

Pull up = håndflata fra deg, chin up = håndflata mot deg.

Negative pull-ups er bra. Dvs. du starter for eksempel ved å holde hodet over armene, og holder så lenge du klarer. Senk deg så rolig du klarer helt til kommer er strake. Dette er èn negativ.

Det er bedre med en negativ pull-up enn en juksepullup. Juksepullup er ikke bra.

Jeg vil også nevne en ting som mange glemmer. Dette er en ryggøvelse. Ja, du vil bruke armene, men det er ryggen som skal trenes. Du må lære å aktivere ryggen. Dette er på samme måte som ved ro-øvelser, nedtrekk etc. Det er ryggen, ikke armene som skal trenes mest.

Jeg hadde for eksempel ikke trent på noen uker, og etter en hard pullup økt hadde jeg godvondt i ryggen i flere dager. Godvondt er kanskje det samme som stølhet :)

OK! da har jeg lært noe nytt ;) mht hva som er pull up vs chin up. Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at profilbildet er av deg, og det ser absolutt ikke ut som om det er kroppsstørrelsen som stopper deg, du må bare trene deg sterke :) BMIen min (jada, jeg vet man ikke skal stole blindt på den) er flere kilo overvektig, men jeg klarer 1 pullup og vel så det :)

Ingen fasit, men til inspirasjon trente jeg meg opp med disse øvelsene:

• Negative reps: hopp opp og holdt igjen på vei ned. 3 reps, 3-5 sett
  • Nedtrekk: jeg tok 15x2 - men det funker sikkert bra å ta blytung vekt med færre reps også. 2-3 ganger i uken.
  • Pull-up med strikk: 3 sett med maks reps hver gang

Videre derifra gikk veien til nøytralt grep, underhåndsgrep og tilslutt klarte jeg den "hardeste" med overhåndsgrep

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...