Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har startet med Fyrstikkprogrammet da jeg alltid har sett på meg selv som fyrstikk (høy og smal) og har et ønske om å bygge mer muskler og bli mer tømmerstokk. Programmet fungerer veldig bra og jeg har faktisk hatt god økning allerede de første ukene. Dette har så klart gjort meg veldig motivert! Motivert til å trene hardere og bedre i tillegg til kanskje mer. Her kommer da spørsmålet: er det noen som har erfaring med å legge til flere økter eller andre type økter (f. eks. stabilitet eller økter med fokus på mindre muskelgrupper) i Fyrstikkprogrammet? Eller burde jeg da bytte program? Er jo som sagt veldig fornøyd med programmet, men har rett og slett lyst til å trene flere ganger pr uke. Allikevel vil jeg følge et mer fullkroppsrettet program som Fyrstikkprogrammet er. Er dette realistisk?

Noen som har tips?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/24475-utvide-fyrstikkprogrammet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stemte for å fortsette, da det høres ut som programmet har blitt fulgt i bare noen uker.

For min del så jeg en del på fyrstikkprogrammet da jeg også er (ganske) høy og tynn, men landet på nybegynnerprogrammet i stedet, som jeg liker bra hittil (i uke 3).

Har vel trent til tider regelmessig styrke i 3-4 år nå. Litt på og i forhold til sesong da jeg er tidligere syklist. Har trent både 2, 3 og 4 splitter og hatt bra erfaring med dette, men så klart har det da blitt et MYE større fokus på underkropp enn overkropp ifht. syklingen.

Mange av de mest etablerte programmene er satt opp for å gi best mulig effekt. Fyrstikkprogrammet er et av dem, Starting Strength er et annet. En kan selvfølgelig utvide eller forandre alt etter som det passer en, men da har jeg en mistanke om at programmet i seg selv blir mindre effektivt. Jeg vil anbefale å fortsette så lenge programmet fungerer for deg.

Annonse

Finnes ikke høy, men er relativt tynn:) Har trent noen år og kjørt ulike program. Skal ha dag nr 3 med programmet i morgen og er litt spent på om det er riktig for meg. Skal prøve å gi det en sjans. Hvor lenge skal du kjøre programmet før du eventuellt bytter?

Ellers står det i artikkelen at en skal passe på å spise nok og være fordiktig med kardioen, så tolker det dithen at du i alle fall bør satse på å spise nok dersom du har aktiviteter som brenner kalorier ved siden av...

Om jeg var deg ville jeg valgt å fortsette med programmet slik det er. Jeg vet selv det er fristende å kjøre på med mer trening, men Fyrstikkprogrammet inneholder allerede mange nok øvelser og gir kroppen ganske mye juling. Hvis du vil bli større og se muskuløs ut ville jeg kuttet ut utholdenhetsrettet styrketrening og heller holdt meg til programmet slik det er med 3 treningsdager per uke.

Darach_Ùr Kult at vi er flere som prøver det ut! Er midt i uke 3 nå, og blir uansett 5 uker til etter denne. Så får vi se deretter :)

Tror nok det er viktig å spise nok og riktig ja, kommer fra en sommer med veldig mye utholdenhetspreget trening og dessverre vanskeligheter med å få inn nok næring på grunn av dette. Det er vel dette som henger igjen litt da jeg vil ha litt utholdenhet ved siden av, eller mer styrke. Har ligget på opp mot 8-9 økter pr uke, så tricky å kutte det rett ned til 3 :p

Vi får sammenligne resultater da:) Skal prøve det frem til desember tenkte jeg( i utgangspunktet). Har ligget på minimum fire økter i uken(splitt). Har ikke kjørt fullkropp på flere år, så det blir interessant. Utfordringen min blir å få i seg nok mat, men skal som sagt revurdere kostholdet.

Det ER vanskelig å kutte ned på øktene når en er vandt med hyppig trening.

Dette er faktisk første gang jeg har hørt om noen som ønsker å trene MER styrke ved siden av fyrstikkprogrammet! Det jeg stort sett hører er "shit, det er lange økter ass, aldri i verden om jeg skal trene noe mer enn det her." :p

Annonse

Darach_Ùr Da sitter vi i veldig samme båt! Revurderer selv kostholdet om dagen og har også kontakt med en kompis som er ernæringsfysiolog, så det kan bli noen spennende måter. Det er vanskelig å kutte ned fra 6-7-8 økter + hver uke til kanskje 3-4-5 :p

Keegil Synes de forskjellige øktene er awesome med veldig bra øvelser. Programmet tror jeg passer meg kjempebra! Du har vel ingen innspill om utvidelse du heller? Bare gunne på slik programmet er?

Keegil Synes de forskjellige øktene er awesome med veldig bra øvelser. Programmet tror jeg passer meg kjempebra! Du har vel ingen innspill om utvidelse du heller? Bare gunne på slik programmet er?

Jeg ville nok ikke satset på å utvide programmet. Det er ganske så fullstappet fra før. Hvis du har lyst til å trene flere ganger i uka, kan du jo ta en titt på f.eks. PHAT i stedet. Jeg har imidlertid mye mer tro på et fullkroppsprogram hvor du får trent hver muskelgruppe tre ganger i uka enn på en splitt for en nybegynner, og når du føler du allerede ser resultater med fyrstikkprogrammet så er det ingen grunn til å bytte program før du føler at du ikke får noe utbytte av det lenger!

Virker som om det er det mest fornuftige å gjøre! Har sett på PHAT som kunne vært noe, men har prøvd diverse typer splitt programmer tidligere og har heller lyst til å prøve å kjøre et komplett fullkroppsprogram. Men, hvis jeg da vet at det er muskelgrupper jeg er vesentlig svakere i enn andre (les: f.eks. skuldre), er det da en idé å ha en fjerde dag som noe roligere for å fokusere litt ekstra på dette? For eksempel lørdag da en har fri søndag allikevel...

Ikke gjør det så komplisert, da. Ta flere sett på de øvelsene som allerede er i programmet. Står det tre sett på en øvelse som trener en muskelgruppe du mener ligger etter, så ta fem sett i stedet. Står det en runde med rest-pause, ta to runder i stedet. Enkelt og greit.

Jeg ville nok ikke satset på å utvide programmet. Det er ganske så fullstappet fra før. Hvis du har lyst til å trene flere ganger i uka, kan du jo ta en titt på f.eks. PHAT i stedet. Jeg har imidlertid mye mer tro på et fullkroppsprogram hvor du får trent hver muskelgruppe tre ganger i uka enn på en splitt for en nybegynner, og når du føler du allerede ser resultater med fyrstikkprogrammet så er det ingen grunn til å bytte program før du føler at du ikke får noe utbytte av det lenger!

Men er dette programmet beregnet på nybegynnere? Det stod kategorisert under "viderekommen" under en artikkelen her inne på fitnessbloggen. Har trent noen år og er vel pr definisjon ikke noen nybegynner...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...