Gå til innhold

Anbefalte innlegg

http://www.details.com/blogs/daily-details/2013/09/rage-against-the-machine-the-gyms-5-exercise-machines-you-should-never-use.html

Det som slo meg når jeg leste denne er at det er disse apparatene veldig mange bruker når de ikke har særlig erfaring. Og poengene er veldig bra.

Noen som har andre verstinger?

1. The Machine: Lying Leg Press

Your legs are strong (after all, they carry your body around all day), so if you lie down with your legs above your head for a leg press, you have to load more than the equivalent of your bodyweight onto the machine to achieve significant resistance, Gaddour says. Problem is, all that weight goes straight to your lower back, which flexes under the pressure. The risk? A herniated disk. Plus, the move doesn't even work any of the stabilization muscles in the hips, glutes, shoulders, or lower back. The result: All pain and barely any gain.

Try This Instead:

Apart from working just about your entire lower body in a single move, this squat variation involves holding a dumbbell or kettlebell in front of your chest to keep your form in check and the weight off of your lower back. Sometimes, a lighter load delivers a better burn.

2. The Machine: Seated Leg Extension

Since the weight is placed so close to your ankles, the machine puts undue torque on the knee joint, which can wear down cartilage and cause knee pain, Gaddour says. Plus, the common gym contraption is built around a motion that has little real-life benefit.

Try This Instead:

Besides working your quads far better than any machine, step ups also train your glutes, hamstrings, and calves. By calling up more muscles, your knees are actually strengthened, not worn down.

3. The Machine: Seated Chest Press

While sitting is less than useful, the bigger problem here is that the machine can cause lopsided muscles. How? If one arm is weaker, the stronger one can end up doing all the work—and getting all the benefit, Gaddour says. To make sure both sides of your chest are strengthened equally, you need to load them separately.

Try This Instead: Pushups An oldie but a goodie, pushups equally engage both sides of your chest. If it didn't, you'd fall right over onto your side. What's more, they tap your core for support and balance. After all, hot bodies aren't built on chests alone.

4. The Machine: Hip Abductor/Adductor

If it looks ridiculous, it probably is, Gaddour says. And squeezing your thighs together—or pushing them apart—over and over definitely counts. Besides actually working very few muscles, it also strains the spine and can make the IT band so tight it pulls your knee cap out of place—not a good look for anybody.

Try This Instead:

When you're not in the gym, your inner and outer thighs largely work to maintain stability. So they should do the same thing when you're in the gym, right? Single leg exercises—like the single-leg bodyweight squat—require those muscles to brace your body and keep you upright, all while putting your quads, glutes, and hamstrings to good use.

5. The Machine: Loaded Standing Calf Raise

While the idea here is to lift weight with your calves, the machine's setup—specifically the shoulder pads—means that all the weight presses down on your spine before it ever reaches your legs. If it doesn't turn you into a hunchback, it'll at least cause you some back pain.

Try This Instead:

If regular standing calf raises don't have the resistance you need, try standing on one foot during your next set. Besides doubling the weight each calf has to lift at a time, it also puts your legs' smaller, stabilizing muscles to work.

Fortsetter under...

Åh, halleluja...

Å lese om "metabolic training expert BJ Gaddour" gjorde dagen min. Fantastisk type :p

Bare les "DeltaFit Speed Shred" i en Hollywoodtone, og prøv å ikke le.

Men sånn halvveis spøk til alvor.

Maskiner er generelt sett tull, og Ja/Nei-maskinen er fullstendig ubrukelig.

Men måten man sensasjonaliserer ting i den lista der, og fullstendig overdriver risikoene... gjør jo at man ikke kan ta det seriøst.

"Pass deg for den maskinen, du kan dra kneskåla ut av ledd!"

"Denne maskinen ødelegger ryggen din, uansett hva du gjør..."

Og der ligger litt av problemet... det er ikke noe snakk om moderasjon eller å bruke maskinene riktig. Det er uansett kjempefarlig og skummelt.

Tja... "Alltid" og "aldri" er ord man sjelden skal driste seg å bruke i trenings- og kostholdssammenheng, og apparater er ikke et unntak. Beinpress kan være en god øvelse, brystpress kan være en god øvelse, tåhev kan være/er en god øvelse. Alternativene han fremsetter krever også at man er godt trent. Hvor mange som bruker ab/adductor-maskinene kan utføre en ettbeinsknebøy? Svært få. Betyr det da at de skal drite i begge to? Nei. Det samme gjelder resten også; de aller fleste apparater passer for noen, uansett hva det er.

Det som virkelig får Hip Abductor/Adductor maskinene til å være ubrukelige er vel effekt i forhold til pris. Det kan lett forsvares å ha brystpress og beinpress maskiner, de kan være effektive til rehab eller hypertrofi. Jeg pleier ofte å ta noen sett med beinpress på slutten av beinøkta, som regel med en og en fot, siden jeg ikke er så stødig i etbeinsknebøy. De maskinene gir i alle fall en del muligheter for litt variasjon og treningsmuligheter, Hip Abductor/Adducto er jo rett og slett penger ut av vinduet. De eneste som bruker dette er de folka som ikke har noe program og brenner gjennom 3 x10 på alle maskinene før de drar hjem.

Åh, halleluja...

Å lese om "metabolic training expert BJ Gaddour" gjorde dagen min. Fantastisk type :p

Bare les "DeltaFit Speed Shred" i en Hollywoodtone, og prøv å ikke le.

Men sånn halvveis spøk til alvor.

Maskiner er generelt sett tull, og Ja/Nei-maskinen er fullstendig ubrukelig.

Men måten man sensasjonaliserer ting i den lista der, og fullstendig overdriver risikoene... gjør jo at man ikke kan ta det seriøst.

"Pass deg for den maskinen, du kan dra kneskåla ut av ledd!"

"Denne maskinen ødelegger ryggen din, uansett hva du gjør..."

Og der ligger litt av problemet... det er ikke noe snakk om moderasjon eller å bruke maskinene riktig. Det er uansett kjempefarlig og skummelt.

BJ er fitness-guruen til Mens Health da, hakket hvassere enn den jevne fitnessbloggen-ekspert vil jeg påstå. Eplekjekk norsk ungdom.

Når det er sagt, ja det er satt på spissen; men det er for å illustrere konsekvensene av å bruke maskiner som gjør det enkelt å ta i over evne. Hva er 'moderasjon' da? Lette vekter? Hvor ofte ser du noen som ikke tar i det de kan?

Det som virkelig får Hip Abductor/Adductor maskinene til å være ubrukelige er vel effekt i forhold til pris. Det kan lett forsvares å ha brystpress og beinpress maskiner, de kan være effektive til rehab eller hypertrofi. Jeg pleier ofte å ta noen sett med beinpress på slutten av beinøkta, som regel med en og en fot, siden jeg ikke er så stødig i etbeinsknebøy. De maskinene gir i alle fall en del muligheter for litt variasjon og treningsmuligheter, Hip Abductor/Adducto er jo rett og slett penger ut av vinduet. De eneste som bruker dette er de folka som ikke har noe program og brenner gjennom 3 x10 på alle maskinene før de drar hjem.

Ja, det fungerer for de som har teknikk og vet sine begrensninger og kjenner sin egen kropp. Problemet er at det er lett for uerfarne å belaste feil, fordi det er i utgangspunktet lett å gjennomføre øvelsene. Egentlig burde man ikke bli sluppet fri på et treningssenter uten å ha en viss basiskunnskap uansett...

Annonse

BJ er fitness-guruen til Mens Health da, hakket hvassere enn den jevne fitnessbloggen-ekspert vil jeg påstå. Eplekjekk norsk ungdom.

Eplekjekk norsk ungdom... Hakket hvassere...

Du kan godt si at han er hakket hvassere, da han er guruen til Mens Health.. men ta et kjapt søk på fyren og se på hva han har av formell utdanning.

Less også en del av bullshitet som Mens Health kommer ut med.

Han er fitnessguruen til Mens Health, og bruker for å promotere seg selv at han er ranket som en av verdens 100 "fitteste"... i en kåring av nettopp Mens Health.

Jeg sier ikke at fyren er flink, det er det jo ingen tvil om.

Men det her er amerikansk. Man skal selge seg. Man skal få et navn. Man skal ha en nisje.

Det betyr at man må finne opp kruttet omtrent hver gang, og vekke følelser hos folk.

Noe som denne lista er et eksempel på.

"Ikke gjør sånne skumle øvelser, kom til meg og bruk min Workoutmouse"

Cornelis Elander er også umåtelig populær, og vår helt egen Hollywoodcoach... Men å sidestille popularitet med kompetanse blir for enkelt.

Eplekjekk norsk ungdom... Hakket hvassere...

Du kan godt si at han er hakket hvassere, da han er guruen til Mens Health.. men ta et kjapt søk på fyren og se på hva han har av formell utdanning.

Less også en del av bullshitet som Mens Health kommer ut med.

Han er fitnessguruen til Mens Health, og bruker for å promotere seg selv at han er ranket som en av verdens 100 "fitteste"... i en kåring av nettopp Mens Health.

Jeg sier ikke at fyren er flink, det er det jo ingen tvil om.

Men det her er amerikansk. Man skal selge seg. Man skal få et navn. Man skal ha en nisje.

Det betyr at man må finne opp kruttet omtrent hver gang, og vekke følelser hos folk.

Noe som denne lista er et eksempel på.

"Ikke gjør sånne skumle øvelser, kom til meg og bruk min Workoutmouse"

Cornelis Elander er også umåtelig populær, og vår helt egen Hollywoodcoach... Men å sidestille popularitet med kompetanse blir for enkelt.

Jada, såklart; man er ute å selge seg selv (er man selvstendig næringsdrivende så er man det), men det er ikke mer useriøst enn mye av artiklene som renner ut av fitnessbloggen.

Men poenget var ikke forfatteren; poenget mitt var at mange er ukritiske til apparatene, og gud og hvermann blir sluppet løs på dem. Å overbelaste er absolutt ingen sak. Spesielt på beinpress, fordi de fleste av oss har en veldig høy max der, og det går som han sier rett i ryggen hvis man kjører for hardt.

Det jeg synes er skummelt er at man ikke lærer 'teknikk' på apparater, og mange antar at de isolerer såpass mye at det ikke kan gå galt. Nei, de fleste som er seriøse bruker ikke særlig mye apparater, men det er frøktelig mange som er grønne også.

Er det seriøst med beinpressen? Jeg fikk litt hakeslipp her nå...

Jeg er ikke utdannet noe som helst relevant her; jeg ville mest åpne diskusjonen, for jeg synes det er lite som sies om apparater og teknikk.

Men, når det er sagt så vet jeg at beinpress ikke er den MINST utskjelte treningsformen. Les f.eks. http://physicalliving.com/qa-is-the-leg-press-a-safe-exercise-my-answer-may-surprise-you/

Som sagt så er min beef med det at det er så lett å være ukritisk og bare 'peise på'-

Sant... Jeg skal være enig der.

Og selve bloggen her er det sjeldent jeg leser lenger, da den, i mine øyne, har blitt nøyaktig det den hadde som mål å være en motvekt mot.

Når det kommer til apparatbruk, så virker det som om det er to typer folk som bruker dem.

De helt grønne, siden "man kan ikke gjøre feil". Og de voldsomt proffe kroppsbyggerne, siden de da får isolert de muskelgruppene de ønsker.

Andre skyr dem, forståelig nok, som pesten

Trodde greia med apparater var at det var mindre skaderisiko, og derfor velger sentrene å ta dem inn. Spesielt greit i USA der du risikerer å bli saksøkt for hvasomhelst.

For øvrig kom jeg over et Men's Health-blad engang, og det var trist lesning. Folk snakker hele tiden om at jenteblader gir usunne idealer osv men det var da ikke noe bedre det mannebladet der. "Do this workout to look like this guy" og "Do this diet to get a girl like Mila Kunis" etc. Altså wtf. Hadde Cosmo trykket noe tilsvarende hadde det blitt ramaskrik.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...