Gå til innhold

Styrketrening mot langrenn


chippen78

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja bråsterk som nevnt over her er veldig populær blant skifolket. Hangups, dips, knebøy m/ hopp fremover. Medisinballøvelser for mage og rygg. Det lille menne: tror du Petter bruker mye tid i styrkerommet?

Jeg har faktisk spurt - ikke selveste Northugen da - og de bruker visstnok endel tid i styrkerommet på sommeren :-) men skal man bli god på ski må man selvsagt GÅ PÅ SKI, mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at fru Bjørgen har tatt ett og annet besøk i styrkerommet ja, dama har bedre armer enn de fleste her på forumet, og skal vistnok ta 140 kg i knebøy.

PS; knebøy med hopp fremover er en tulleøvelse, for å bli mer eksplosiv er støt og rykk KLART bedre øvelser (for ikke å nevne langt tryggere)

Har selv sett hopplandslaget trene knebøy med hopp og det var en studie i dårlig teknikk og skaderisiko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener å huske at fru Bjørgen har tatt ett og annet besøk i styrkerommet ja, dama har bedre armer enn de fleste her på forumet, og skal vistnok ta 140 kg i knebøy.

PS; knebøy med hopp fremover er en tulleøvelse, for å bli mer eksplosiv er støt og rykk KLART bedre øvelser (for ikke å nevne langt tryggere)

Har selv sett hopplandslaget trene knebøy med hopp og det var en studie i dårlig teknikk og skaderisiko.

*170kg

http://www.vg.no/sport/artikkel.php?artid=267890

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen tvil om at Bjørgens fysikk og styrke er overlegen i skimiljøet, men tror nok 170kg bøy må taes med en liten klype salt.

Man trener for det man skal bli god på og deretter. En "godkjent" gir sikkert ikke bjørgen mer fordel enn en bøy som er en mellomting for å gå fort på ski:) Viktigste er at man har styrken der det trengs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at fru Bjørgen har tatt ett og annet besøk i styrkerommet ja, dama har bedre armer enn de fleste her på forumet, og skal vistnok ta 140 kg i knebøy.

PS; knebøy med hopp fremover er en tulleøvelse, for å bli mer eksplosiv er støt og rykk KLART bedre øvelser (for ikke å nevne langt tryggere)

Har selv sett hopplandslaget trene knebøy med hopp og det var en studie i dårlig teknikk og skaderisiko.

Det skal ikke være med så stor belastning i knebøyhopp. Jeg studerer med skifolk og den øvelsen er brukt en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skal ikke være med så stor belastning i knebøyhopp. Jeg studerer med skifolk og den øvelsen er brukt en del.

Det kan nå være, men jeg, i min begrensede visdom og manglende erfaring, ser ikke hvorfor man velger den fremfor konv. Knebøy og rykk/støt, ser for meg at det må bli en ganske hard landing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nå være, men jeg, i min begrensede visdom og manglende erfaring, ser ikke hvorfor man velger den fremfor konv. Knebøy og rykk/støt, ser for meg at det må bli en ganske hard landing.

Dem kjører da vanlig også, men når dem kjører med hopp som sagt med liten belastning, kun slik at det blir litt tyngre enn vanlig fremoverbevegelse sikkert? Differensiering kanskje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar. Jeg trener nå en del kondisjon og skal gå mye på ski når vinteren kommer, men det kan være greit å ha litt grunnstyrke. De første langturene mine i fjor sleit jeg en del nederst i ryggen og det gikk utover balansen, som igjen gikk utover teknikken...

En annen ting, er det dumt å ta elghufs med "vanlig" vinter staver? Blir de fort ødelagt av grusunderlag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting, er det dumt å ta elghufs med "vanlig" vinter staver? Blir de fort ødelagt av grusunderlag?

Elghufsstaver skal jo være en god del kortere enn vinterstaver, så jeg ville ikke brukt de uansett. Piggen vil bli ødelagt, og dersom du har karbonstav kan den ta skader av slag fra småstein (dersom du bruker de på grusveier). Ellers skal ikke staven ta noe mer skade enn den ville gjort på rulleski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brå-sterk er selvfølgelig en kjempebra øvelse. I tilegg ville jeg ha hatt med en øvelse for sete/bein. Bulgarske utfall er en strålende øvelse! Kjernemusklatur er et must! Glem ikke de skrå magemusklene! Jeg bruker i tilegg til tricepspress i tau, tid på rygg med nedtrekk og straight arm push down (google it). Kan også være en fordel å trene legger for å få god kontakt med snøen i siste del av frasparket, samt balanseøvelser. Ett beins markløft er en god øvelse for balanse og aktivisering av sete/hamstring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shiiiiiiiiiiiet. Skulle gjerne likt å se video av det ja, har et lite håp om at det skal være med godkjent teknikk men jeg er nå litt småskeptisk^^

Fremdeles kanonprestasjon :)

Ja det er nok snakk om halvbøy;)

En som ønsker å få framgang i klassisk sprint kan jeg ikke se for meg trene noe annet enn "below parallel" da dette må til for å aktivere glutesa nok. En som trener på et så høyt nivå som henne "jukse" på knebøy kan jeg ikke se for meg. Er det stoltheten som ikke klarer å tro på dette? hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...