Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg var på hytta her en dag, og prøvde å koke/dampe laksen istedenfor å steke den i panna som jeg pleier. Da den var ferdig var det masse "fettperler" i vannet. ¨

- Eller var det fettperler?

- Hva er såkalt fiskekraft? Er det fettet fra fisken? Vet jo at fett smaker godt..

Spør av nysgjerrighet, er veldig interessert i type praktisk kjemi..

Og hvis det er tilfelle at koking fjerner fettet fra kjøtt/fisk (bare at det blir i vannet), hvordan er det det skjer, kjemisk? Når fisken/kjøttet blir kokt går fettet ut av cellemembranen?

Det hadde vært utrolig interessant om koking fjerner fettet, da vil det bli mye enklere å endre kostholdet til litt sunnere (sitter og ser på "et berg av fett" på tv2 nå, hehe..)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/24312-koke-mat-fjerner-fett/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fettet er eneste grunnen til at jeg spiser laks. (annet enn at det er verdens beste mat så klart.)

Men som svar på spørsmålet tror jeg ikke fettet går ut av laksen om man steker den, det kan være andre ting som løses opp fra kjøttet når det kokes. Om varmebehandling fjernet fettet ville det smøget seg ut og fordampet når man stekte fisken på panna også

Ja, når du varmebehandler kjøtt trekker proteinene seg sammen, og skviser ut vann, samtidig som at varmen smelter noe av fettet på utsiden, gitt at varmen ikke er for høy.

Fiskekraft er vann som en har kokt fiskebein, fiskekjøtt og grønnsaker(som regel løk, selleri, litt fennikel) i over tid, slik at en del fett, en del proteiner, spesiellt kollagen (sener, hud, bindevev) brytes ned til gelatin (du vet, det som får fun-light-geleen til å stivne),og smaksstoffer blir løst ut i vannet, lik andre kjemiske stoffer i vannløsning.

Så siler og skummer man kraften, og reduserer den kraftig til smaken er awesome, og så bruker man den der man vil ha awesome smak, fiskesuppe, fiskesaus, osv.

Man går glipp av mye næring i kokt mat, spesiellt vannløselige vitaminer osv. Dessuten smaker kokt mat som regel langt mindre enn stekt mat pga fravær av bruningsreaksjoner og smør. Min mening; bli flink til både å koke og steke, så blir det bra.

Husk - mat er mer enn drivstoff.

Annonse

Var jo ikke mest med tanke på fisk da.

Uansett, det var ment som et spørsmål fordi jeg lurte, ikke fordi jeg har planer om det selv, jeg synes det fungerer best å steke mat (i smør/bremykt), både pga smak, konsistens og næringsinnhold.

Var jo ikke mest med tanke på fisk da.

Uansett, det var ment som et spørsmål fordi jeg lurte, ikke fordi jeg har planer om det selv, jeg synes det fungerer best å steke mat (i smør/bremykt), både pga smak, konsistens og næringsinnhold.

Alt blir bedre stekt i skikkelig smør ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...