Gå til innhold

Hvilket kosttilskudd for meg??


IngunnE

Anbefalte innlegg

Jeg trener 4 dager i uka med styrke, samt utholdende 2 dager. Målet er jo bli sterkere, med de musklene som følger med :-D Jeg prøver å spise en del proteiner, men blir som regel på rundt 70-80 g. Veier selv 63 kg. Det er vel relativt lite, og lurer på om dere har noe innvendinger på HVA jeg bør ta?

På linja jeg går på er det jo Fyfy med tilskudd. Og der er det heller ikke nødvendig med over 1 g/kg med protein. MEN, jeg vet jo at det er litt annerledes for oss styrketullinger. Hvor mye mener DERE er nødvendig? 1,5 g? 2 g? mer? Mindre?

Har også hørt at det eneste som hjelper på massen er kretin, hvordan er det?

Er det andre tilskudd dere mener er viktige å ta med i vurderingen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

http://fitnessbloggen.no/optimalt-proteininntak/

Husk at selv om en eller flere studier viser at man maksimerer proteinsyntesen i skjelettmuskulaturen (MPS) ved en gitt mengde, så betyr ikke dette at det vil være dumt å innta mer. Økt proteininntak regulerer metthetsfølelse, forbrenning og får deg til å spise mindre av den usunne maten.

Kreatin er kanskje det kosttilskuddet med best dokumentert virkning (om det virker på deg). 20-30 % av oss er såkalte non-responders (NS) - men for alle andre ville jeg tatt kreatin året rundt.

Så proteinpulver (om du ikke får deg nok i fra vanlig mat), kreatin (om du ikke er non-responder), og omega-3 via sel- fiske- eller selolje (om du ikke får i deg omega-3 fra maritime kilder som laks, ørret, makrell, etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg mener jo også SELV at de aller fleste bør få i seg mer proteiner:)

Tror jeg er relativt flink til å spise fisk. Spiser feit fisk 2 ganger i uka (prøver iallefall), ellers blir det også vanlig fisk, OFTE. Er glad i det jeg ;)

Tror nok jeg må få prøvd meg litt på det, er jo gøy å se om det funker, og om jeg vil merke noe forskjell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 4 måneder senere...
Ikke for å blande meg inn her...:whistling: Blir litt forvirret.. Skal ned i fett% og tenkte 2g/kg m proteiner, men dette er nå for mye for jenter?

Proteiner metter mer, derfor er det gunstig å innta en god del protein ved slanking. mtp på muskelvekst og styrke, trenger ikke jente NØDVENDIGVIS så mye. Men dette er selvsagt individuelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ingunn,

Hvis du er 1,70 høy så de to siste sifferene bestemmer hvor mye protein (her 70 g) du trenger daglig ved hvileforbrening.

Og om man er 2,01 høy :)

En annen faktum at det er ikke likegyldig hvilken type proteiner man tar. Mange av proteiner som man finner på markedet er dessverre dårlig kvalitet og dermed dårlig opptak. De svære bøttene er billig men det er akkurat samme som du fyller biltanken med vann for å spare.

Det er kvalitetsforskjeller men det går her på råvarevalg og whey er ofte whey sålenge det ikke er denaturert vare eller en lavkvalitetsvare men det kommer ofte fram via spesifikasjonene.

Når det gjelder stor kontra liten bøtte, la oss si 1 kontra 3kilo så er det fint om du kan utdype påstanden din litt.

La oss si at vi tar et vanlig pulver der holdbarhet er 2år om det er lagret fornuftig, kommer i forpakning som ikke slipper inn lys og holdes relativt kjølig under lagring.

en 1kilos brukes i gjennomsnitt opp på 2uker mens en 3kilos brukes opp på 5-6uker i snitt, hva er grunnen til at du tror en vare med 2års holdbarhet skulle synke i kvalitet tilsvarende å fylle vann på en bil ?

Bare nysgjerring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Ingunn,

Uansett hvor god kost vi har, så får vi ikke nok i oss riktig form og mengde med næring i oss, av ulike årsaker. f.eks dårlig jordmonn ..

Alle trenger kosttilskudd men det er ulike behov. Dr David Heber ved UCLA (alle ekstremsports utøvere kjenner ham) anbefaler følgende for å finne ut hvor mye proteiner man skal ha. Hvis du er 1,70 høy så de to siste sifferene bestemmer hvor mye protein (her 70 g) du trenger daglig ved hvileforbrening. Altså normal aktiviteter. Om man trener så skal man ha ekstra proteiner alt etter hvor mye man trener og hva vil man oppnå. En som trener så mye som du trenger helt klart ekstra. Skal man trene som body builder så snakker man med enda større mengde proteiner men det må økes gradvis. spiser man mer protein uten å bruke det altså tilsvarende trening, så blir den omdannet til fett.

En annen faktum at det er ikke likegyldig hvilken type proteiner man tar. Mange av proteiner som man finner på markedet er dessverre dårlig kvalitet og dermed dårlig opptak. De svære bøttene er billig men det er akkurat samme som du fyller biltanken med vann for å spare. Det er viktig med fettsyrer, vitaminer og mineraler for å få sunn kropp for at den skal respondere på treningen.

Ha en strålende dag

G

Hei "Coachen"!

Ikke for å være krass, men...jo jeg skal være krass.

Hvorfor i all verden skal du belære folk om noe du ikke har inngående kunnskap om? Leave it to the pro's! Du blander begreper og konsepter som om du skulle koke betasuppe, uten at jeg skal henge meg opp i detaljene så mye annet enn det du sier om at proteiner blir omdannet til fett:

Protein er det makroernæringsstoffet som i lavest grad blir omdannet til fett ved positiv energibalanse. Om man skal overspise, så er det proteinrike matvarer som har minst konsekvens for fettprosenten! Gi en fyr 500 g proteinshake om dagen, og ikke noe annet, så skal du jaggu se at han ikke blir feit.

Know your shit or fuck the shut up, eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir virkelig proteiner automatisk til fett, om man inntar for mye av det?? FORVIRRA!

Ja CaraMella, bodybuildere er godt eksempel på det. Men derimot trener du mer med riktig type proteiner og fettsyrer så kommer du deg mye fortere.

Igjen, slutt med vranglære tatt ut av kontekst! Det er mye verre å lære folk feil, enn å ikke lære de noe.

Alle makroernæringsstoffer kan lagres som fett i kroppen ved behov. Det handler om den totale energibalansen og hormonprofilen til individet (insulin, tyroksin, leptin, testo-/østrogenratio m.m.). Protein er noe av det "magreste" du kan spise, selv om jeg vegrer meg for å bruke slike betegnelser. Alt handler om totalen.

For å si det sånn: Du får mest sannsynlig en mer atletisk kropp av å spise 200 g protein, 50 g karbo og 50 g fett, enn 50 g protein, 200 g karbo og 50 g fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så med andre ord var det fraværet av fysisk aktivitet som gjorde at du la på deg. Du gikk jo ned i ukene du tok proteintilskudd.

Proteinet er vel det siste som blir omdannet til fett. Mesteparten av fettet på menneskekroppen er fett som man har inntatt via maten, ikke konvertert fra karbo og protein. Spesielt førstnevnte gjør at kroppen bruker dette som energikilde, og heller lagrer fettet du får i deg. Dette betyr ikke at du ikke skal spise fett, for det trenger du.

Måten du ordlegger deg på får protein til å høres ut som noe man må passe seg for når man skal regulere vekt. Det er heller motsatt. Det er det makroernæringsstoffet du må passe deg minst for. Det du faktisk bør passe på er å få i deg nok, typisk anbefalt er 2 g pr kilo fettfri kroppsmasse for atleter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gita !

Det er vel ingen overraskelse at du er Herbalife distributør når vi ser på kva du skriver. Tror de fleste hadde satt pris på om du lot være å komme med "protips" når du ikkje heilt har kontrollen på kva du snakker om.

Det er heller ikkje greit at du oppretter ein profil her med intensjon om å skaffe kunder. Det var åpenbart det som var intensjonen i den andre tråden du har svart på.

Er redd det er ein del sannhet i det McBain skriver lengre oppe i tråden.

Change your ways or get out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brukernavn
Men hvorfor i alle dager er man så uenig om akuratt dette?? Går forskningen i begge retnigner?

Er det gjort studier ,som kommer frem til at det både blir til fett og ikke?

For å forsimple det veldig, er proteiner det som har minst sannsynlighet til å bli omgjort til fett. Men fortsatt, spiser du 90% proteiner i kostholdet ditt og har kalorioverskudd vil kroppen lagre fett.

Du gjør det veldig lett for deg selv ved å heller fokusere på kaloriene. Mye proteiner er selvsagt positivt i forhold til musklene som igjen hjelper fettforbrenningen. Det første tipset jeg gir til folk som er nye i forhold til kosthold er å forstå kalorier og kaloriforbruk, for så å gå dypere i de 4 forskjellige energi og byggestoffene vi har; proteiner, karbohydrater, fett og alkoholer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor i alle dager er man så uenig om akuratt dette?? Går forskningen i begge retnigner?

Er det gjort studier ,som kommer frem til at det både blir til fett og ikke?

Det er bare zumbakongen som er på ville veier og ordlegger seg i beste fall upresist.

Man kan legge på seg av ALLE makroernæringsstoffer (Protein, fett og karbo). Av disse tre er protein det minst fetende og muskelbesparende. Man har jo et mål om totalt inntak av næringsstoffene, disse er uaffisert om det er proteinpulver eller kjøtt som leverer proteinet. Har man som mål å spise 200 g protein, 200 g karbo og 50 g fett så vil ikke dette påvirkes av om proteinkildene er det ene eller andre.

Spiser du proteinpulver i TILLEGG vil du kunne legge noe på deg, men det er som sagt det stoffet med mest positiv påvirkning på estetikken. Deler av protein-kalorierene går bort i varme og det er essensielt for å legge på seg muskelmasse/bevare denne på diett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...