Gå til innhold

Hvilket kosttilskudd for meg??


IngunnE

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ser at Zumbacoachen allerede har fått en advarsel, men jeg vil bare bekrefte det andre har påpekt før meg her, at her var det mye blanding av begreper og svada i omløp! Å regne ut proteinbehovet utifra høyden er i beste fall latterlig.

Protein er som flere nevner det næringsstoffet som i lavest grad blir omdannet til fett. Det proteinet som ikke brukes i proteinsyntesen vil omdannes til glukose (og litt fettsyrer) for å benyttes som energi. Dette skjer typisk ved inntak over 1,6g/kg kroppsvekt, og vises ved en økt nitrogenutskillelse (nitrogen er en markør for hvor mye protein som er omdannet til glukose/fett).

Protein metter bedre per kalori enn de andre næringsstoffene, så om du vil ned i fettprosent og derfor vil begrense inntaket, er det en god strategi å øke proteininntaket. At du skiller ut nitrogen betyr ikke at du tisser ut protein, som enkelte vil hevde. Det betyr bare at du har dekket proteinbehovet og bruker overskuddet som energi. For at dette skal lagres som kroppsfett må du være i positiv energibalanse, slik at du ikke har bruk for denne energien. Først da vil det lagres som fett.

Fettet i fettvevet kommer hovedsakelig fra fett og karbohydrater i kosten, ikke fra protein. Den beste strategien for å gå ned i vekt/fettprosent er derfor å spise mer protein, ikke mindre...

Når det kommer til negative effekter av et høyt proteininntak, er det fremdeles mye vi ikke vet. Her pågår det for tiden studier som jobber mot å kartlegge eventuelle negative effekter av metabolitter i proteinnedbrytningen, som kan henge sammen med en del sykdommer. Men utifra det som er gjort av forskning til nå er det lite som tyder på at et proteininntak på 2-2,5g/kg kroppsvekt har noen negative følger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zumba & ernærings coach

Inngunn,

Misfortå meg rett, du trenger proteinpulver ja. Med den treningsprogram som du har anbefales proteiner fra ulike kilder også i pulver form. Selv bruker 4 - 5 shake for dagen. Proteiner er viktig for alt ----

Avgjørende rolle

Protein spiller en avgjørende rolle i så og si alle de biologiske prosessene i kroppen. Blant annet er protein nødvendig for oppbygging og vedlikehold av celler, vev og produksjon av hormoner og enzymer. Protein er nødvendig for vekst og reparasjon, og det kan fungere som en energikilde. Som regel bruker kroppen karbohydrater og fett til energi, men der det er for mye proteiner i kosten, eller eventuelt for lite karbohydrater og fett, blir protein brukt. Overflødig protein kan også bli omgjort til fett og lagret.

Kilde:

http://nhi.no/trening/kostrad/kostrad-ved-trening/protein-22250.html

Og ja jeg forstår at denne forumet er feil for meg .. noen er personlig og uhøflig. Er ingen guro, men i allefall høflig jeg.

forstår godt at CaraMella er forvirret. Jeg vet en ting, å kunne fortelle i teori er det en ting men hjelpe andre i virkelighet og i praksiss er det noe annet. Og det siste er det jeg driver med.

Håper på det beste for dere alle sammen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...