Gå til innhold

Hvor mye over grunnforbrenningen bør man ligge på kal. når ned i fettprosent?


Jenna

Anbefalte innlegg

Ja, jeg lurer på dette. Kommer det ann på hvor mye man vil ned? Har omtrent blitt hjernevaska av enkelte av å høre at jeg må ligge UNDER grunnforbrenningen.... dette kan da ikke være riktig eller sunt? -blir så sykt sulten etter noen dager hvis gjør dette.

Har sjekket IF Calculator... men må ha det inn med teskje hva som er fakta mht dette.

Dere andre: regner dere ut dette tallet eller er det prøve-seg-frem som gjelder??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig i at et veldig stort kaloriunderskudd (1000-1500 kcal daglig) ikke er heldig, men jeg ser ikke hvorfor grensen på hva som skulle være et for stort kaloriunderskudd skulle ligge akkurat ved BMR. Er det noe spesielt med akkurat dette nivået? De fleste av oss har titusenvis, om ikke hundretusener av kalorier lagret på kroppen. Vi klarer oss helt fint på et daglig kaloriinntak under BMR en god stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at et veldig stort kaloriunderskudd (1000-1500 kcal daglig) ikke er heldig, men jeg ser ikke hvorfor grensen på hva som skulle være et for stort kaloriunderskudd skulle ligge akkurat ved BMR. Er det noe spesielt med akkurat dette nivået? De fleste av oss har titusenvis, om ikke hundretusener av kalorier lagret på kroppen. Vi klarer oss helt fint på et daglig kaloriinntak under BMR en god stund.

Joda, men det er ikke sunt for deg, og du mister muskler før du mister fett med et så stort underskudd, og da er du jo like langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man mister mer og mer muskler jo lavere man går på kaloriinntaket. Det er ikke noe spesielt med BMR-nivået. De aller fleste dopfrie mennesker vil miste muskler på et kaloriunderskudd.

Men ja, det er nok hensiktsmessig å være på et moderat kaloriunderskudd ved vektnedgang, slik at man har energi til å trene tungt nok til å bevare så mye muskelmasse som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ny her så skal prøve å være litt forsiktig med hva jeg påstar, men fra det lille jeg har greid å lest meg opp om så er det jo ikke så rett frem som mange her ser ut å mene?

If im wrong feel free to correct me ;) men er det ikke sånn at desto flere kg fett man har på kroppen desto større underskudd kan man gå på uten noe særlig større fare for muskeltap?

Men personlig så mener jeg det er en tabbe å følge en matplan der du går å føler deg sulten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ny her så skal prøve å være litt forsiktig med hva jeg påstar, men fra det lille jeg har greid å lest meg opp om så er det jo ikke så rett frem som mange her ser ut å mene?

If im wrong feel free to correct me ;) men er det ikke sånn at desto flere kg fett man har på kroppen desto større underskudd kan man gå på uten noe særlig større fare for muskeltap?

Men personlig så mener jeg det er en tabbe å følge en matplan der du går å føler deg sulten.

Stemmer nok det.

Mange bruker regelen om at kroppen din kan dekke 70kcal per 1kg fett. Dvs: har du 10kg fett på kroppen= 700kcal i minus i forhold til vedlikehold f.eks... Har du mer, så kan du gå lengre :) (correct me if im wrong anyone)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke er kraftig overvektig må du ikke finne på å gå under BMR, men som nevnt over tåler denne gruppen mennesker kraftige underskudd.

PAL er et fint mål å bruke for å svært grovt finne frem til et daglig forbruk, og forklares her http://en.wikipedia.org/wiki/Physical_activity_level

Kort fortalt tar du din BMR, eks 1500, og ganger med grad av aktivitetsnivå som er definert i tabellen, også gå litt under dette for å gå ned i vekt. Men dette er kun veiledende, og du må nok eksperimentere litt for å finne noe som passer deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke meningen! :)

BMR/grunnforbrenning kan du finne på Fitnessbloggen på Facebook, og gitt at du er aktiv hver dag ganger du dette tallet med 1.5. Får du oppgitt en BMR på 1500 blir det 1500*1.7=2250kcal per dag - omtrentlig. Så finner du et sted under det, for eksempel 2000kcal. Prøv det et par uker og få i deg mye proteiner, og se hva som skjer. Har du ikke gått ned noe kan du justere litt ned, har du gått ned en kg på 2-3 uker er det passe, har du gått ned masse og samtidig føler deg ganske jævlig må du øke kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke meningen! :)

BMR/grunnforbrenning kan du finne på Fitnessbloggen på Facebook, og gitt at du er aktiv hver dag ganger du dette tallet med 1.5. Får du oppgitt en BMR på 1500 blir det 1500*1.7=2250kcal per dag - omtrentlig. Så finner du et sted under det, for eksempel 2000kcal. Prøv det et par uker og få i deg mye proteiner, og se hva som skjer. Har du ikke gått ned noe kan du justere litt ned, har du gått ned en kg på 2-3 uker er det passe, har du gått ned masse og samtidig føler deg ganske jævlig må du øke kcal.

OK! da skal jeg gjøre det :) Takk for svar :) Å være så sulten hele tiden gjør meg bare deprimert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK! da skal jeg gjøre det :) Takk for svar :) Å være så sulten hele tiden gjør meg bare deprimert.

Kjempe! :)

Man trenger ikke gå sulten for å gå ned i vekt, selv har jeg gått ned rundt 10 kg på litt over to måneder og har ikke gått sulten en dag. Grønnsaker er din beste venn - spis så mye du kan! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alltid påstått at man ikke kan gå ned i vekt uten å føle en viss sultfølelse. Lyst på mat er kroppens måte å si ifra om at den går ned i vekt på. Kroppen ønsker ikke at vi skal gå ned i vekt. Hva ville skjedd med dyr som gikk dag etter dag på kaloriunderskudd om de ikke følte noen form for sult? Jo, de ville ikke oppsøkt mat. Til slutt ville de dødd av underernæring. Slik er det med mennesker også.

Mener dere at dere bare kan gå ned til 10-12% kroppsfett i løpe av 3-4-5-6 måneder uten å ha mer lyst på mat enn dere har på vedlikehold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite sidespørsmål her, men hvor mye har folk i forbrenning sånn ca? Har gjort en del regning, og finner at jeg ligger på rundt 3000-3500 kcal i dagen, kanskje mer (Mann, 26 år, ca 1,90, trener ca 6 ganger i uka), men synes dette virket veldig høyt.

For folk flest som trener aktivt, hvor høyt kcal forbrenning ligger dere på (da ikke basal, men på en treningsdag).

Lurer bare pga at jeg trenger å få i meg mye mer kcal om dagen om mine utregninger er rett, men om jeg tar feil vil jeg plutselig ligge over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe! :)

Man trenger ikke gå sulten for å gå ned i vekt, selv har jeg gått ned rundt 10 kg på litt over to måneder og har ikke gått sulten en dag. Grønnsaker er din beste venn - spis så mye du kan! :D

Det må da være en god del muskler+vann det der i tillegg til fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...