Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Blir han ikke sterk nok av klarting/ buldring?

For klatrere er jo fingerstyrken begrensningen stort sett uansett, så hvis målet er å bli sterkere i klatring ville jeg ikke gått for vektløfting...

Man blir fort sterk av klatring hvis man er fullstendig nybegynner, men etter hvert så er ikke klatringen i seg selv en veldig stor stimuli for styrken. På samme måte som en slalomkjører har nytte av mer styrke i lårene, vil en klatrer ha mye igjen for å være sterk (i alle fall i overkroppen). Slalomkjøreren blir bare til en viss grad sterkere av å kjøre slalom, det samme blir en klatrer.

Hvis jeg skulle tippet hvordan en klatrer burde trene utelukkende for å bli god i klatring:

5-14 ganger i uken med klatring

2-5 styrkeøkter med hovedfokus på enten eksplosive hangupvarianter eller hangupvarianter med vekt og benkpress og militærpress som sekundærøvelser

Kanskje en til to ganger i uken med knebøy hvis klatreren er veldig svak i beina

Tenker mest på at han bør trene fingerstyrke og ikke kropsstyrke. Dessuten er klatring veldig teknisk.. vet ikke hvor lenge fyren har klatra, men jeg tenker at i minst 5 år bør klatring og fingerstyrke være førsteprioritet.

Spørsmålet her var ikke: "Jeg har lyst til å bli en profesjonell klatrer og søker optimal trening med tanke på det"

Spørsmålet var: " Jeg driver med klatring på fritiden og har lyst til å prøve generell styrketrening"

Dessuten så BØR en som trener for å bli en god klatrer trene styrke. Fortell oss f.eks hvordan det ikke er en fordel å klare KV+50 kg i hangups? Og hvis det er en fordel, hvordan klarer man å bli så sterk? Utelukkende ved klatring?

Tror du Kjetil André Aamodt kom seg opp på 1,5 KV x 40 i knebøy bare ved å stå på ski?

Annonse

Tror du at man kan få mangelfull restitusjon i "klatremuskler" av å trene klatring hver dag/ flere ganger om dagen?Det er jo nesten alltid fingrene som sier stopp...

Driver mye med klatring selv, minimalt med styrke, men har fått høre av noen at hvis man tar i max på klatring, så holder det med 5 økter på kanskje 2 timer i uka, ellers har det ingen effekt (pga man klarer ikke yte max lengre)... Selv er jeg uenig i dette, ettersom jeg mener at det å klatre mange flytt uansett er bra pga teknikk og klatreforståelse. Det er ikke bare styrken som teller, ihvertfall ikke hvis man har klatret mindre enn 10.000 treningstimer...

Tror ikke KV+ 50 kg hangups har noe som helst å si! verdens beste klatrer er ikke i nærheten av det. Pga, ved å gjøre det så tror jeg man blir STØRRE, noe en klatrer ikke ønsker. Da ville jeg heller satset på one-arms..

Større blir man av å spise mye, ikke av å trene styrke.

Så hvis jeg skjønner deg rett så er det at man tar hangups med ekstra vekt unødvendig, men å trene med en arm er veldig bra. Hvorfor det? Merker musklene en forskjell på de to stimuliene? En-arms-hangups er veldig bra det, men hvorfor er ikke hangups med vekt så bra?

Tror du at man kan få mangelfull restitusjon i "klatremuskler" av å trene klatring hver dag/ flere ganger om dagen?Det er jo nesten alltid fingrene som sier stopp...

Driver mye med klatring selv, minimalt med styrke, men har fått høre av noen at hvis man tar i max på klatring, så holder det med 5 økter på kanskje 2 timer i uka, ellers har det ingen effekt (pga man klarer ikke yte max lengre)... Selv er jeg uenig i dette, ettersom jeg mener at det å klatre mange flytt uansett er bra pga teknikk og klatreforståelse. Det er ikke bare styrken som teller, ihvertfall ikke hvis man har klatret mindre enn 10.000 treningstimer...

Jeg skrev 5-14 økter fordi jeg antok det at mer enn 5 økter sannsynligvis er veldig mye for en nybegynner, og at 10-14 krever en slags "periodisering" i øktene, der noen f.eks er lange økter og er andre er korte og eksplosive.

Det er selvfølgelig ikke bare styrken som teller. Den teller kanskje 10-30%. Men det er fortsatt mye. Styrke er aldri en svakhet.

Det er selvfølgelig ikke bare styrken som teller. Den teller kanskje 10-30%. Men det er fortsatt mye. Styrke er aldri en svakhet.

Enig der!

Tenkte bare at det å kunne løfte sin egen kroppsvekt med en arm er mer relevant i forhold til klatring enn det å løfte med vekter ettersom man aldri klatrer med mer enn sin egen kroppsvekt.. men ser jo logikken i at musklene vil stimuleres på samme måte uansett..:p

For en som stor sett trener klatring er det ofte lurt å se på hvilke muskler som jobber motsatt fra det han bruker mest i klatring, slik at det skapes en bedre muskelbalanse, noe som igjen gjør at han vil mest sannsynlig yte bedre både på det han faktisk trener hele tiden, og de musklene han trener mindre.

Jeg kan se for meg at han i klatring ikke bruker altfor mye bryst, og muligens noe mindre triceps enn biceps. Selvom skulderpartiet, lats og øvre del av rygg blir brukt mye aktivt, kan jeg se for meg at nedre del av rygg blir mindre brukt enn f.eks magemusklene. Hvordan kan man lage et treningsprogram som fyller "hullene" istedenfor å bli ekstremt mye sterkere i øvelser en allerede gjør nesten litt for mye av.

Øvelser jeg ville tatt en titt på...

Benkpress/pushups: istedet for å dra seg inn mot noe, jobber man motsatt ved å skyve seg vekk (variere mellom kroppsvekt og benkpress, variere mellom å dytte seg selv "fra" tyngdekraften, eller bevege en gjenstand "fra" tyngdekraften)

Skulderpress: istedet for å dra seg opp etter noe, dytter du oppover. Motsatt muskelbruk, selvom retningen er oppover

Dips: istedet for å dra seg opp etter noe, jobber man motsatt ved å skyve nedover (variasjon)

Rygghev: jobber motsatt fra hvordan magemusklene ofte jobber for å holde deg så tett inn mot veggen som mulig. Magen jobber spesielt hardt når klatreveggen går "utover" og du gjør det du kan for å holde beina inn mot veggen samtidig som armene henger.

Bein er forresten ekstremt undervurdert i klatring blant de som ikke klatrer. Det er ekstremt mye fordeler en har av eksplosive bein til lange "hopp" som gjør en i stand til å nå fram til plasser som virker umulige hvis man mangler teknikk og nok eksplosiv styrke. Jeg ville lett ha jobbet mye med eksplosiv styrke sammen med mengdetrening på klatreveggen.

Kettlebells er sikkert ikke helt dumt det heller.

Nå kjører han starting strength.. Så får da kjørt en del skulderpress, mark , benk og bøy. Bena er viktig for klatring, faktisk ja :) men han skal jo også ha en generell syrke siden han også er aktiv på ski, fjelltur, og nordsjørittet hvert år, så enda en grunn til å også trene bena

  • 5 måneder senere...

Annonse

Hvordan har trening gått?

Han begynte med SS og hadde grei progresjon en stund. Husker ikke helt startvektene, men god framgang i skuldrerpress, mark og pendlay rowing. Økte også en del i benken. Men bena sliter han veldig med - kommer ikke forbi 60-65 kg i bøy. Altså det samme som det jeg tar i bøy, og jeg veier 25 kg mindre enn ham..

Så - han ser selv behovet av styrketrening siden han ikke "bare" skal klarte. Han skal bla gå sesilåmi, sykle nordsjørittet, osv.. altså generell god form er vel det han trakter etter - og da trengs sterkere ben :) De siste ukene nå har han trent litt mer ben, og innført bulgarske utfall, frontbøy og hipthruts - for å få stimulert bena på andre måter enn kun bøy. Vet ikke hvor mye det hjalp styrkemessig, men motivasonen gjorde det godt for!

For to uker siden ble det ganske så stopp i treningen grunnet (SINNSYKE) mengder jobb - etterfulgt av ferie (klatring+ski) så begynner nok litt på nytt når han kommer hjem igjen (om to uker). Så hva han skal gjøre når han kommer hjem gjenstår å se - han har bedt meg komme med forslag.

Siden han ikke holder ut timeslange styrkeøkter (sier han blir for sliten, tror kanskje d er litt vilje også for han kan klatre og gå fjelltur i ørtentusentimer!) tenkter jeg det må bli noe ganske enkelt og greit. Kanskje et program hvor han varierer litt på antall reps og sett - ikke bare 3 x 5 (ss). En lett dag (3x10-15), en middels dag (3-4 x 8 - 12?) og en tung dag (5 x 3-5). Hovedfokus på ben, men også noe bryst og skuldre. Tar gjerne i mot forslag! :)

Hva er det som er motiverende/morsomt for han da?

nei si det...! Hehe!

Altså: dette er jo da en mann som hele livet (fram til studietiden for 7-8 år siden) ikke fantes aktiv - kun PC var interessant. Så våkna interessen litt da han begynte å klarte, og etterhvert spinne. Også ski (topptur og telemark) er en stor kjørlighet. SÅ han har fått øynene veldig opp for både trening og sunnere kosthold.Tror ikke han helt vet selv hva som motiverer... men merker d på humøret når han har klart ett nytt bulder. Dette samme løftet i humør får han også etter å ha makset/perset/hatt framgang på styrkefronten.

Så kort sagt tror jeg at det som vil motivere ham er mestring - at han får det til, at han faktisk opplever at innsatsen gir fremgang. (Slik jeg ser det fikk han fremgang en stund, men jeg tenker at det er begrenset hvor mye framgang en kan få av 3 serier á 5 reps 2-3 ganger i uka - bøy). Og at han ikke må investere hele dagen på trening ettersom han har mange baller i lufta - jobb, klatring, støttekontakt, og et privat grunderprosjekt.. mye han vil gjøre, lite tid til alt :)

Så et ukomplisert og forståelig program - rett og slett! =)

(Slik jeg ser det fikk han fremgang en stund, men jeg tenker at det er begrenset hvor mye framgang en kan få av 3 serier á 5 reps 2-3 ganger i uka - bøy).

Så et ukomplisert og forståelig program - rett og slett! =)

Jeg fikk knebøyen min fra 50kg til 142,5kg for 3 sett á 5 reps med SS, og jeg er alt annet enn et spektakulært styrketalent ;) Jeg var også en PC-dott som ikke var særlig aktiv i voksen alder før jeg begynte å løfte, så det er mulig selv for nerder å få knebøyen sin opp i 1,5 x kroppsvekt uten altfor mye dilldall. Det er veldig viktig å spise nok når man gjør SS, ellers stagnerer man mye tidligere enn man kunne gjort.

Nybegynnere trenger ikke periodisering (tunge, lette, medium økter).

Jeg fikk knebøyen min fra 50kg til 142,5kg for 3 sett á 5 reps med SS, og jeg er alt annet enn et spektakulært styrketalent ;) Jeg var også en PC-dott som ikke var særlig aktiv i voksen alder før jeg begynte å løfte, så det er mulig selv for nerder å få knebøyen sin opp i 1,5 x kroppsvekt uten altfor mye dilldall. Det er veldig viktig å spise nok når man gjør SS, ellers stagnerer man mye tidligere enn man kunne gjort.

Nybegynnere trenger ikke periodisering (tunge, lette, medium økter).

ok! Godt å lese at det finnes håp ;)

Men likevel skjedde jo ikke dette for ham og det var derfor jeg tenkte at noe kanskje burde endres. Altså når noe ikke fungerer, selv etter gjentatte forsøk over tid - da slår det meg ikke som logisk å forsøke med akkurat samme tilnæring og forvente annerledes resultat.

Men er fan av å holde ting enklest mulig, og SS er jo sånn sett ganske straight forward

Høres ut som meg for noen år siden. Det som jeg ble motivert av da, var en to-splitt med 3-5 sett i pyramide der jeg alltid prøvde på ny rekord på toppsettet.

Kanskje det kan være noe?

I praksis blir det kanskje noe slikt:

Dag 1

Knebøy

Benkpress

Dag 2

Markløft

Militærpress

Oppsettet på f.eks knebøy kan da være (Her antar jeg rundt 70 som 5RM):

5x40, 5x45, 5x50, 5x(Ny pers) eller 60xMaxreps, 5x50.

På den måten får man inn litt volum og en ny rekord. Den type oppsett kan brukes på alle øvelser med forskjellige reps etter ønske. Det jeg synes var bra med den type oppsett var at det var "lett" å gjennomføre alle settene utenom det tyngste, og det tyngste settet ga nye rekorder og motivasjon.

Tror du noe slikt kan fungere?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...