Jump to content
Chiara

Stress.

Recommended Posts

Hvor går grensen mellom normalt/sunn stress og sykelig stress som vil ødelegge for deg?

Jeg vil anta at det ikke er en gitt mal for det, jeg vil bare høre synspunkter og filosofier rundt dette.

Hva mener du? Man sier jo at når matvanene dine går ut over ditt sosiale liv så er det farlig. Når blir stresset farlig? Når man ikke sover? Når vekta ikke går ned?

Er det først når det blir målbart at det er farlig?

Inputs please? :)

BluebearFastform StokkelandFastForm (tagger dere jeg, vet dere er inne på filosofi/stressemnet! :p )

Edit:for å forklare tag bedre?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Når det går ut over søvn, humør og apetitt mener jeg det har gått for langt. Det er vanskelig å sette en helt klar grense. Når jeg har mye å gjøre, men klarer å prioritere og får ting gjort så er det bra stress. Når det bare føles negativt og masete begynner det å gå over grensa.

(Svarer selv om jeg ikke var utpekt som fornuftig;p har nettopp kommet gjennom en periode med rundt 2 times søvn pr natt pga stress)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Når det går ut over søvn, humør og apetitt mener jeg det har gått for langt. Det er vanskelig å sette en helt klar grense. Når jeg har mye å gjøre, men klarer å prioritere og får ting gjort så er det bra stress. Når det bare føles negativt og masete begynner det å gå over grensa.

(Svarer selv om jeg ikke var utpekt som fornuftig;p har nettopp kommet gjennom en periode med rundt 2 times søvn pr natt pga stress)

Altså, er mange fornuftige her. Har bare fått med meg at de(og sikkert mange andre) er litt inne på emnet/tanker rundt det!

Merker man det alltid selv når man er stresset da? Eller kan det komme snikende på en? Hva med endring, hva gjorde du?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er et rimelig komplisert spørsmål. Varseltegnene som viser seg er bl.a.:

- Vanskelig med å sovne, vanskeligheter med å våkne

- Irritabel

- Lett å glemme ting

- Dårlig appetitt / høy appetitt

Stress, akutt, er ikke farlig. Stress kronisk er derimot litt mer problematisk. Du merker ofte effekten rundt eksamenstider. Mange blir "eksamenssyk" og får forkjølelse midt i lesningen og sier "typisk". Det er, potensielt, immundepressiv effekt av kontinuerlig forhøyet stress.

I forhold til vektLigger du i underskudd (du har ikke kompensert ved å endre aktivitetsnivå, små spist mer etc) vil du uansett gå ned, selv om det kan maskeres ved økt retensjon av væske. Om du ikke går ned i vekt, og du føler deg pløsete kan det være et tegn kombinert med det jeg nevnte ovenfor.

Hvor mye stress er for mye?Anbefaler "why zebras dont have ulcers" og "the cortisol connection" som lesestoff om dette interesserer deg. Personlig vet jeg at det er for mye stress når jeg ikke lengre har gode ideer. Jeg får ofte veldig mange gode ideer og er veldig effektiv, men når jeg kjenner at jeg er en bitter gammel mann, som lett glemmer ting vet jeg at jeg må skrive ned hva jeg føler stresser meg.

Hvordan bekjempe stress?

Veldig individuelt. Det finnes kosttilskudd som kan dempe reaksjonen og minske følelsen av utmattelse/redusert kognitiv evne. SHR-5 rosenrot, ginseng & ALCAR bruker jeg personlig. Det mest effektive er likevel å ha oversikt over HVA du er stresset for, om det er noe repeterende mønster (er du stresset samme dag i uken? Samme problem gang på gang?)

Jeg har hatt mye problemer med stress og tenkte meg ganske greit frem til en enkel metode jeg bruker - LØP:

P - Problem, hva er det faktiske problemet?

Ø - Ønske, hva ønsker jeg å gjøre med problemet?

L - Løsning, hvilken løsning kan jeg implementere umiddelbart?

Dette ble veldig generelt, men det må være mulig å gå dypere i en artikkel en gang i fremtiden. Det tar bare så lang tid per dags dato.. da blir jeg stresset :cool:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Guest

Den godeste BluebearFastform kom meg i forkjøpet !

Mitt beste tips er som det blir sagt: Adresser problemene dine. Når du har gjort dette kan du løse problemene på best mulig måte.

Ofte står man overnfor en utfordring, noe som igjen fører til stress. La meg ta eksamen som et eksempel

Du har ikke lest spesielt godt til eksamen, du har 3000 sider du skulle vært igjennom. For ikke å snakke om alle gamle eksamensoppgavene du skulle sett på. For å løse dette problemet kan du velge mellom problemfokusert mestringsmetode eller dysfunksjonell mestringsmetode. En dysfunksjonell metode fungerer, men effekten er kortvarig. Eksempel vil være at du driter i eksamen. Du drar heller på kino. Det er ikke så mye å gjøre med det. Slaget er allerede tapt.

Problemfokusert mestring er en genial metode. Metoden er veldig straight forward. Poenget her er at du ønsker å finne faktorer som kan påvirke utfordringen slik at det ikke blir stressende. Vi holder oss til samme eksempel. Først og fremst er det viktig å akseptere den situasjonen du er i. Har man ikke lest godt igjennom året er det lite sannsynlig at du vil få en A på eksamen. Dette må du akseptere. Når man har klart dette kan man sette seg delmål / kortsiktige mål. Se for deg en trapp. Du er i bunn av denne trappen. På toppen er du ferdig med pensum og eksamensoppgaver.

Første trappetrinn kan være at du skal lese på det mest sentrale som har blitt dratt frem på tidligere eksamner, samt div tema som ofte blir dratt frem på oppgaver.

Hele poenget med delmål er å skape mestringsfølelse.

Sosial støtte og emosjonellfokusert mestring er også en veldig godt metode for stressreduksjon. Snakk med noen nære venner eller noen i familien om ting som stresser det eller ting du bekymrer deg over.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
Er stress da ofte tap av mestring(sfølelse)?

Mangel på mestringsfølelse kan være indikator på stress / en faktor som fører til stress. Men det er mange faktorer som spiller inn. Det er et komplisert tema

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg føler det går en grense mellom når du kan smile og ha det gøy samtidig som du stresser, og når du blir sliten, irritabel og sint eller avmektig. Så det har kanskje litt med om du mestrer situasjonen eller ikke

For eksempel har jeg jobbet som vakt/bartender når det var godstemning i lokalet og en for eksempel stresser med å rekke å selge øl til den store køen som står der, men alle er blide og fornøyde så kan det bare være gøy å stresse litt. Og du kan gå hjem etter jobb med et smil om munnen.

Men når du jobber som vakt og du merker det er litt sketchy stemning i lokalet, det er fullt og det ser ut som det skal skje noe, samt du må passe på at det ikke kommer flere inn, da kan det være utrolig slitsomt på jobb med mye slitsomt stress. Når du kommer hjem orker du ikke å gå og legge deg med en gang fordi du må roe ned hode. :)

Edit: veldig lekmanstermer kanskje :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

NB: En annen ting som er viktig å merke seg er at det er ikke mengden arbeid som gjør deg stresset, men følelsen av å ikke ha kontroll.

Ser man på ledere for store bedrifter er det ikke uvanlig at disse har signifikant lavere stressrelaterte symptomer, samt lavere konsentrasjon av stresshormoner. De har sannsynligvis utrolig mye å tenke på og steder de skulle vært, men fellesfaktoren er at de har kontroll på situasjonen. Nå kan det selvfølgelig skyldes andre faktorer, for eks at andre bekymringer som å ha nok penger til mat på bordet, nok penger til bensin og regninger trolig er lavere hos de i toppstillinger

It´s all about controlling your own life ! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mangel på mestringsfølelse kan være indikator på stress / en faktor som fører til stress. Men det er mange faktorer som spiller inn. Det er et komplisert tema

Det er fordi det er komplisert jeg vil vite meeeeer :)

Spennende å vite hva som er normalt stressnivå og hva som er for mye.

Hva med for lite? Og jeg vil anta det er generell forskjell mellom kjønn?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Det skjønner jeg veldig godt ! Men det er vanskelig å si hva som er normale stressnivåer og hva som er for mye da dette er så individuelt. Men ja det er forskjeller på kjønn. Jeg har dessverre ikke nok kunnskap til å gå så veldig mye dypere inn på dette tema. Skal ae om jeg kan gi bedre svar etter bacheloroppgaven min

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Guest
Vil trening generellt dempe stress?eller er det og individuellt?

Trening gir samme stressrespons med samme hormonelle bilde. Forskjellen er at denne type stress er positiv ! Ikke negativ som langvarig kronisk stress.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vil trening generellt dempe stress?eller er det og individuellt?

Der tror jeg det psykiske spiller en stor rolle. For min del er trening stressdempende. Men om trening i seg selv er en stressfaktor(besatt av trening, ortoreksi etc) så er jo ikke akkurat trening å anbefale :p

Men i det store og hele så skal trening være positivt både for stress, angst, depresjoner etc.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vil trening generellt dempe stress?eller er det og individuellt?

Snakket med neuropsykolog som sa at kardio ''brenner'' kortisol (stresshormon) og er dermed et ganske naturlig og ikke minst tilgjengelig antidepressiva, men .... som du sier er det komplisert. Om trening i seg selv blir et stressmoment (konstant frustrasjon, dårlig selvfølelse, skyldfølelse av ikke å ha trent så så mye osv) så er det jo ganske begrensa hvor mye effekten av trening vil hjelpe i seg selv. Like så om du ikke finner ut av årsaken til stress. Kronisk stress oppstår ikke av seg selv, derav kronisk, dersom du krangler mye med kjæresten eller sliter på jobben, så får du jo ikke en ny kjæreste eller nytt arbeidsmiljø av å trene.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...