Gå til innhold

Løpeteknikk!


Ariel_

Anbefalte innlegg

Overskriften forteller hva jeg vil ha: løpeteknikk. Hva tenker dere på når dere løper? Armer, pust, bein? Hvordan lander dere på foten? Jeg er ¨heelstriker¨, hvordan kan jeg konverteres? Når jeg ser proffe langdistanseløpere, hvordan klarer de å løfte det bakerste benet nesten opp i rumpa?

Alt som har med løpeteknikk å gjøre, skriv i vei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil du konvertere fra hæl til forfot er det en god ide å ta av skoene å prøve å løpe barbeint. Gjerne i gress eller annet mykt underlag og IKKE for langt. Det tar tid å vende seg til et nytt løpesteg og sener, muskler og bein må tilvendes gradvis. Men er man helt barbeint kommer teknikken automatisk, å lande på hæl barbeint er umåtelig ubehagelig. Jeg sier ikke kast løpeskoene på sjøen, men prøv deg litt frem. Løp barbeint noen hundre meter, føl på hvordan du løper og prøv å overføre til sko. Gjerne sko som lar forten følge sin naturlige måte å løpe på.

Når jeg løper tenker jeg ikke på teknikk, den kommer for meg automatisk. Jeg har dog kun sko uten demping eller med minimalt med demping så å lande på hæl blir vondt. Men liker å løpe som om jeg "faller" fremover, med steget under kroppen og ikke fremfor. Hoften frem og brystet opp. Passer på å puste med dype pust og ikke hyperventilere. Armene bøyd ca 90 grader+- og avslappet, dvs ikke knytte never.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overskriften forteller hva jeg vil ha: løpeteknikk. Hva tenker dere på når dere løper? Armer, pust, bein? Hvordan lander dere på foten? Jeg er ¨heelstriker¨, hvordan kan jeg konverteres? Når jeg ser proffe langdistanseløpere, hvordan klarer de å løfte det bakerste benet nesten opp i rumpa?

Alt som har med løpeteknikk å gjøre, skriv i vei!

Kan gi deg noen enkle retningslinjer som jeg selv jobber med en eller annen gang hver gang jeg løper:

Armer:

90 grader vinkel

Aktiv armbruk, særlig om det skal gå fort. Jobber mer bak kroppen enn foran.

Avspente skuldre, tenk ned og bak.

Hvor avspent du skal være i håndleddet kommer helt an på tempo.

Bryst:

Tenk deg at du skal holde brystet høyt, det åpner opp lungene, og letter gassutvekslingen.

Å heve blikket sånn at du ser rett frem hjelper deg til å åpne brystkasse, det samme gjør skuldre ned og bak.

Hofte:

Høy og avstivet hofte, det gir en bedre kraftoverføring. Tenk deg litt "rumpa under deg", samt strekke opp overkroppen. Du kan også overdrive "sittende" løpesteg og det å strekke opp overkroppen, så vil du kjenne forskjellen.

Isett:

Foten skal treffe bakken under hoften. Dette for å hindre stem (brems). Steglengde og frekvens avhenger litt av tempo. Generelt så har de fleste for langt steg, og for seig frekvens. Dette gjør at de fleste også lander med heel-strike. Om du prøver å sette opp frekvensen, samt sette ned foten under hoften, så kommer det ganske naturlig det at du lander mellomfot.

Jo høyere tempo du har, jo mer forfot vil du også lande.

Ang. konvertering til forfot eller mellomfot, prøv deg frem litt gradvis. Du kommer til å bli veldig støl i leggene, og det føles veldig uvant i starten. Det er også lurt å slippe hælen ned etter at du har dempet med forfot/mellomfot, dette avlaster litt leggene dine, og du blir ikke så fort sliten.

Å jobbe litt med tåhev i tillegg vil være smart.

I tillegg kan det å kjøpe sko med litt mindre dropp mellom tå og hæl gjøre det lettere å lande lenger fremme på foten. Etterhvert så vil det ikke spille så stor rolle. (jeg løper fint forfot med helt vanlige sko).

Pusten går litt av seg selv, så lenge du klarer å slappe av i armer, skuldre og holde brystet høyt. Det kan hjelpe å finne en rytme når man begynner å bli veldig sliten. f.eks. to ut- en inn, eller omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Hei. Hvilke type oppvarming gjør dere før en joggetur? Jeg vurderer å ta meg et par morgenturer i uken og siden jeg da må starte klokken fem lurer jeg på hvilke oppvarmingsøvelser jeg burde gjøre som tar minst mulig tid?

Du trenger ingen spesiell oppvarming før en rolig tur, om du er veldig utrent kan du starte med å gå raskt. Om du derimot har tenkt til å løpe litt raskere tur kan du varme opp ved å ha en progressiv økning av tempo de første 2km f.eks. opp til det tempoet du har tenkt til å ligge i. Om du tenker intervaller, så er det en annen type oppvarming med rolig jogg kombinert med 2-3 stigningsløp for å få opp tempo. Men om du skal løpe kl fem på morgenen, så håper jeg (og tror) at du snakker om rolige turer. Da er ikke oppvarming noe du trenger å bruke tid på, siden du skal ligge i lav sone (hvor det jo ikke er nevneverdig tungt å løpe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...