Gå til innhold

Trening mot opptak


S.O.T

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et klart mål med treningen det kommende året:

20 push ups med 18 kg på ryggen

3 km på 15 min

kroppsheving i bom

+ generell grunnstyrke

Spørsmålet er hvordan skal jeg gå frem? Skjønner at jeg må periodisere, men hvordan? Fins det ferdig oppsett for treningsprogram for brannkonstabelopptak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville ha trent spesifikt på det du ønsker å bli god på, i tilegg til et bra grunnprogram.

Push-ups, kroppshevinger i bom etc.

I Trondheim har vi i tilegg knebøy med apparat (husker ikke kravet, men dette er noe de fleste klarer), en liten gåtur på tredemølle med apparat på ryggen, samt en økt i svømmehallen. Det er ikke noe krav om at du må være veldig flink til å svømme, men det hjelper deg på vei dersom du har litt vannfølelse før opptaket.

For 3000-meteren sin del er intervalltrening bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mange kroppshevinger i bom?

20 pushups med 18 kg på ryggen høres ganske tungt ut. Tilsvarer sikkert 130-140 kg i benkpress.

Av ren nysgjerrighet, hva baserer du dette på?

Tar jo laaaaangt ifra så mye i benk, men tenker 20 pushups med 18-20 kg på rygg skal kunne være oppnåelig.

Må jo rett og slett testes nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil ha mye å si hvor man legger vekta på ryggen.

Det er godt mulig mitt anslag er ganske feil. Jeg tenkte kanskje på hva som stemte for meg. Jeg har ikke trent pushups på 10 år. Jeg tok vel 50 pushups på 80 kg kroppsvekt da jeg gikk på videregående. Nå veier jeg 100 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starting strength først for grunnstyrke, med løping ved siden av, så kan du jo f.eks dedikere mer tid på pullups og armhevinger etterhvert som du nærmer deg opptaket, for å spesialisere.

En bør aldri satse på å akkurat klare kravene; knus de! Sett deg noen virkelig hårete mål og vis at du er villig til å jobbe som et helvete for å få det du vil ha(:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 pushups med 18 kg på ryggen høres ganske tungt ut. Tilsvarer sikkert 130-140 kg i benkpress.

Ganske uenig. Selv trener jeg med 15kg på ryggen, og da gjerne 3x10-15 reps. Benker ikke mer enn 60kg. Push-ups er en treningssak, hadde folk trent like mye push-ups som de trener benk er jeg overbevist om at 20 push-ups med 18kg hadde vært null problem.

---

Som nevnt over her kan du trene intervaller 1-2 ganger i uken + kanskje en rolig økt (15 min på 3000m er ganske overkommelig). I tillegg burde du ha noen økter med styrketrening, tren spesielt de øvelsene dere har på opptaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...