Gå til innhold

Spørsmål ang obliques

Kawaii

Anbefalte innlegg

Jeg lurer rett og slett på hvor langt oppover denne muskelen går, og hva evt de musklene lenger opp heter hvis det ikke er obliques.

Har prøvd å søke, men kommer opp motstridende informasjon.

F.eks vedlagte bilder, det ene, merket i rødt, viser hele veien opp. Det er dette området jeg ønsker å forbedre, da jeg fra naturens side er velsignet med utstående ribbein som ikke ser noe bra ut ved lav fettprosent..

post-17850-14440952973993_thumb.gif

post-17850-14440952973732_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Takker for svar!

Hva er transverse abdominis? Kan det være at det er denne jeg bør trene?

Kjørte en hard økt i går med sidehev m/vekter og pallof, og er grisestøl, men kjenner det kun/mest helt nederst...

Transversus jobber stabiliserende og er helt innerst og komplett "usynlig". Det er en muskel man, i likhet med resten av musklene rundt mageområdet, fint kan trene av andre enn kosmetiske grunner. (Misforstå meg ikke: Transversus vil jobbe sammen med de andre musklene for å stabilisere, det er derfor ikke noe poeng å trene muskelen isolert).

På det øverste bildet i tråden har du markert et rødt område. Noe av det er obliquus, noe av det er serratus anterior og noe av det er latissimus (Se også bildet Stig la ut).

Det er altså litt mer sammensatt enn kun en muskel. Tren hele kroppen, så går det seg til av seg selv.

Endring:

Et litt mer konkretisert utvalg øvelser: Benkpress, nedtrekk og/eller pull-ups, "rollouts", pallof press, o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar og info.

Jeg trener hele kroppen, men føler akkurat dette området trenger litt ekstra kjærlighet og henger litt etter.. Når jeg strammer magemusklene ser det veldig pussig ut med denne gropen under ribbeina..

Trener både benkpress, nedtrekk, pull-ups (de 4 jeg greier) og pallof press, samt planke, sideplanke, sidehev osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar og info.

Jeg trener hele kroppen, men føler akkurat dette området trenger litt ekstra kjærlighet og henger litt etter.. Når jeg strammer magemusklene ser det veldig pussig ut med denne gropen under ribbeina..

Trener både benkpress, nedtrekk, pull-ups (de 4 jeg greier) og pallof press, samt planke, sideplanke, sidehev osv..

Høres jo da ut som om du allerede gjør nok. Gi det litt tid og ta bilder så du kan sammenligne og se hvorvidt det fungerer. Det kan være at du er litt utålmodig, eller det kan være at du er satt sammen på den måten. Uansett hvilke av de to det er vil det beste alternativet være å fortsette slik du gjør nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra din egen avatar ser ikke fysikken din noe "unaturlig" eller "rar" ut. Men det er vanskelgi å si noe om packen din, da du har en del fett. Eneste du må jobbe med for å få tydeligere magemuskler er nok at du må få ned fettprosenten din en god del. Skrap av deg det fettet du har. Så får du også et bedre grunnlag for å si om det er noe "galt" med musklene dine

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra din egen avatar ser ikke fysikken din noe "unaturlig" eller "rar" ut. Men det er vanskelgi å si noe om packen din, da du har en del fett. Eneste du må jobbe med for å få tydeligere magemuskler er nok at du må få ned fettprosenten din en god del. Skrap av deg det fettet du har. Så får du også et bedre grunnlag for å si om det er noe "galt" med musklene dine

Lykke til.

Den gropen har vist seg å være ekstremt vanskelig å få frem på bilder. Skal forsøke med et bedre kamera og bedre lys for å få den mer frem. Den er STOR, du ser kun en veldig liten antydning på bildet, og blir mer markant jo lavere jeg er i fettprosent. Det kjennes også ut som ribbeina, og da spesielt det venstre, har en bøy utover, i stedet for å gå rett ned. Så det er nok en kombinasjon av dette, pluss manglende muskler på sidene. Jeg hadde også dette "problemet" i mine yngre dager da jeg veide 20 kg mindre enn jeg gjør nå.

Håper derfor det kan løses ved å trene dette området ekstra. Spent på resultat det neste året, da jeg burde oppnå både økt muskelmasse og lavere fettprosent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gropen har vist seg å være ekstremt vanskelig å få frem på bilder. Skal forsøke med et bedre kamera og bedre lys for å få den mer frem. Den er STOR, du ser kun en veldig liten antydning på bildet, og blir mer markant jo lavere jeg er i fettprosent. Det kjennes også ut som ribbeina, og da spesielt det venstre, har en bøy utover, i stedet for å gå rett ned. Så det er nok en kombinasjon av dette, pluss manglende muskler på sidene. Jeg hadde også dette "problemet" i mine yngre dager da jeg veide 20 kg mindre enn jeg gjør nå.

Håper derfor det kan løses ved å trene dette området ekstra. Spent på resultat det neste året, da jeg burde oppnå både økt muskelmasse og lavere fettprosent.

Okay. Aldri hørt om dette før. Skal følge deg og se hvordan du og magen utvikler seg over tid. Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Okay. Aldri hørt om dette før. Skal følge deg og se hvordan du og magen utvikler seg over tid. Lykke til:)

post-17850-14440954056806_thumb.jpg

Her ser du kanskje litt bedre.

Er forresten overrasket hvor kjapt obliques kom til syne etter jeg begynte å ha fokus på det. Dette er 3-4 uker trening..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• 3 uker senere...
Hvilken øvelser brukte du? (Du skriver at du fokuserte på det) har samme "problem" som du, og har tenkt mye på hvordan eg skulle forbedre det :-)

Pallof press og rygg-sidehev. Mest den siste da det er den jeg virkelig føler treffer. Ingenting svir like mye som å være skikkelig støl i obliques...!

En hatøvelse å ta også.. Men den har gitt så raske og gode resultater at jeg kjører den hver økt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki takk :)

Kjører du den tungt med få reps, eller moderat med mange reps?:)

Så langt har jeg kjørt den 3x10 med vektskive. Starta med 10 kg, og er nå få uker etter oppe i 20kg. Litt usikker på hvordan jeg skal løse det rent teknisk når 25kg (den største vektskiven på senteret) blir for lite. Først og fremst øke til 4-5 set og flere reps, kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har brukt å kjørt en øvelse (som eg ikke helt hva heter)

Men den er lik sidehev som du bruker, bare at du står rett opp og ned på gulvet.

Ta en hantel i ene hånden, stå rak i ryggen, senk hantelen ned mot kneet,(sideveis bevegelse) pust ut og strekk deg opp igjen til startstilling. ( viktig at du passer på ryggen og hoftebein i denne øvelsen, av og til vil hoftene prøve og kompensere, værtfall når det drar seg til med vekt, og har noen ganger kjent i korsryggen når eg nærmer meg muskel failure)

Veit ikke om du skjønte teknikken, kan prøve og finne bilde og navnet på den hvis du syns forklaringen min var vanskelig :-)

Men værtfall, her er ikke vekta noen problem så lenge du har tilgang på hantler :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har brukt å kjørt en øvelse (som eg ikke helt hva heter)

Men den er lik sidehev som du bruker, bare at du står rett opp og ned på gulvet.

Ta en hantel i ene hånden, stå rak i ryggen, senk hantelen ned mot kneet,(sideveis bevegelse) pust ut og strekk deg opp igjen til startstilling. ( viktig at du passer på ryggen og hoftebein i denne øvelsen, av og til vil hoftene prøve og kompensere, værtfall når det drar seg til med vekt, og har noen ganger kjent i korsryggen når eg nærmer meg muskel failure)

Veit ikke om du skjønte teknikken, kan prøve og finne bilde og navnet på den hvis du syns forklaringen min var vanskelig :)

Men værtfall, her er ikke vekta noen problem så lenge du har tilgang på hantler :)

Jeg har vurdert å bytte ut pallof press med en lignende. Bare at man bruker stang i stedet. De fleste senter har muligheter for å feste stanga i gulvet, så har man vekter øverst og gjør en lignende bevegelse som du beskriver.

Jeg har også tenkt å begynne med glutebrigde, som visstnok også skal ta på oblieques.

Spent på hvordan dette blir seende ut når jeg fjerner fettet etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...