Gå til innhold

Rawfoodist?


Gjest

Anbefalte innlegg

Yo!

Har en del sære venner og bekjente, og flere av de spiser "raw food". Jeg har en mening om at man må spise selv det man trives med, men kan ikke nok og er litt skeptisk til "raw food" trenden. Spess etter å ha sett denne harrye reklamefilmen som har så å si NULL science bak seg så er jeg veldig veldig skeptisk:

..men, jeg er alikevel åpen for det meste, og vil støtte de jeg kjenner som vil spise på denne måten. Dermed lurer jeg på om noen har noe science for/mot raw food?

Det jeg har hørt før uten at folk har hatt referanser:

"Når du steker/koker mat så ødelegger du enzymene som er i maten og det gjør at det blir vanskeligere å fordøye maten, og at du ikke får tak i 100% av næringstoffene som er der" (Oki... ooog, hva så? Bare fordi man ikke får "utnyttet" makro og mikro næringstoffene 100% betyr ingenting! Da kan man jo bare spise mer f.eks? og hva betyr egentlig "vanskeligere å fordøye"..?)

"Mennesker er ikke lagd for å spise mat som er varmere enn 40grader" (Hæ?! Hvem har bestemt dette?!:confused:)

Bare så det er sagt så er jeg ikke i mot det, jeg vil bare vite faktaene. Forstår at det er nok bra for en del folk å få i seg flere grønnsaker osv, men dette virker jo bare meningsløst ettersom fordelen ved å spise sånn virker så lite..

(Venninne av meg spiser på denne måten, men spiser også kjøtt, sånn som jeg har forstått det så kan man spise så å så mye % rawfood og resten av tiden spiser man vanlig så kan jo se at det kan være en fordel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg så en dokumentar for en stund siden om menneskets evolusjon i sammenheng med tilberedning av mat. Konklusjonen deres var at om mennesket ikke lærte seg å tilberede maten, så ville vi ikke ha nådd det evolusjonære stadiet vi er på i dag. Tilberedt mat var enklere å fordøye (enkelte grønnsaker kan gi mageknip om de spises rå fordi magen ikke klarer å fordøye alt), og ga mer energi (de fikk to mus til å løpe i et hjul hver, den ene musen fikk rå potet, den andre kokt. Den som fikk kokt potet klarte å løpe i lengre tid enn den som fikk rå potet). På den annen side så jeg en annen dokumentar om en gjeng med amerikanere med diabetes, og alle gikk ned og ble kvitt diabetesen i løpet av et lengre opphold på en gård(?) hvor de ikke spiste noe annet enn rawfood.

Selv tror jeg det å spise tilberedt mat og rå mat har hver sine fordeler, så prøver heller å kombinere begge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt jeg har å si om Raw food er:

Men helt seriøst, så har jeg aldri noen sinne sett et fnugg av fornuftige argumenter for raw food dietten! Eneste positive her er at det er et økt fokus på frukt og grønt men det sier seg jo selv om man bryr seg litt om hva man spiser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt jeg har å si om Raw food er:

Men helt seriøst, så har jeg aldri noen sinne sett et fnugg av fornuftige argumenter for raw food dietten! Eneste positive her er at det er et økt fokus på frukt og grønt men det sier seg jo selv om man bryr seg litt om hva man spiser

+ 1

Eneste raw fooden (utenom grønt) som går inn i meg (hahaha) er sushi <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så en dokumentar for en stund siden om menneskets evolusjon i sammenheng med tilberedning av mat. Konklusjonen deres var at om mennesket ikke lærte seg å tilberede maten, så ville vi ikke ha nådd det evolusjonære stadiet vi er på i dag. Tilberedt mat var enklere å fordøye (enkelte grønnsaker kan gi mageknip om de spises rå fordi magen ikke klarer å fordøye alt), og ga mer energi (de fikk to mus til å løpe i et hjul hver, den ene musen fikk rå potet, den andre kokt. Den som fikk kokt potet klarte å løpe i lengre tid enn den som fikk rå potet). På den annen side så jeg en annen dokumentar om en gjeng med amerikanere med diabetes, og alle gikk ned og ble kvitt diabetesen i løpet av et lengre opphold på en gård(?) hvor de ikke spiste noe annet enn rawfood.

Selv tror jeg det å spise tilberedt mat og rå mat har hver sine fordeler, så prøver heller å kombinere begge!

Var ikke helt forslag om jeg skulle prøve dietten jeg tenkte på... Jeg vil ha vitenskap bak alt det "fine" de sier. ..og jeg mener dette ikke frekt, men dokumentarer betyr så å si ingenting hvis man ikke vet referansene bak.

+ den andre dokumentaren du snakker som så gikk de sikkert ned i vekt pga kaloriunderskudd, ikke det at det var rå mat. Når det gjelder diabetesen så kan jeg ikke argumentere for eller imot at rå mat hadde noe sammenheng med at de ble kvitt det.

@eirich

litt enig, men vil gjerne vite om det er noe ordentlig science bak noe av hva de sier før jeg bare "blåser det bort"

@Millan

"Eneste raw fooden (utenom grønt) som går inn i meg (hahaha) (slutt å tenk koffert!) er sushi <3" (og sushi er konge :cool:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke helt forslag om jeg skulle prøve dietten jeg tenkte på... Jeg vil ha vitenskap bak alt det "fine" de sier. ..og jeg mener dette ikke frekt, men dokumentarer betyr så å si ingenting hvis man ikke vet referansene bak.

+ den andre dokumentaren du snakker som så gikk de sikkert ned i vekt pga kaloriunderskudd, ikke det at det var rå mat. Når det gjelder diabetesen så kan jeg ikke argumentere for eller imot at rå mat hadde noe sammenheng med at de ble kvitt det.

Neinei, jeg bare tolket det som om du ville ha en mer forskningsbasert debatt :) Bare la til min egen konklusjon, haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@HannaSliri ah, ok, skjønner! :) I så fall så er det jo det i praksis hun venninna mi gjør, altså blander å spise rå og å spise vanlig. Ser ut som det funker for henne så.. Kan være bra for noen (de jeg kjenner som går på det har hatt mageproblemer og sier det hjelper med rawfood)

@Millan Takk! :) Skal se på det etter jobb, interessant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den videoen var jo bare tragisk. Og de som kommer med sånne påstander ser ikke ut til å vite hva dem prater om (slik som dem som spiser kilovis med egg og bacon fordi dem er på lavkarbo)

Men.... Har spist rå mat for en periode og har aldri følt meg så bra i mitt liv. Jeg så definitivt en forskjell innvendig og utvendig. Det betyr ikke at all mat man spiser bør være helt ubehandlet. Er mange sorter grønnsaker man bør varmebehandle noe for å utnytte enkelte næringsstoffer best, f. eks tomat og gulrot...

Fikk samtidig opp øynene for hvor lett det var å lage matretter fra bunnen av, f. eks. tomatsuppe osv.

Jo mer frukt og grønt jeg la inn i kosten min, jo bedre følte jeg meg. Det har også helt klart en sammenheng med at jeg kuttet ut/begrenset mengden sukker, brød og "posemat"/hurtigmat.

Etter jeg ble gravid spiste jeg mer "normalt" igjen, og jeg merker at jeg sliter oftere med mageproblemer/føler ubehag de dagene jeg slurver med grønnsakene og frukten, og bare baserer kostholdet på brød/posemat.

Så ja, raw food er kjempebra og vil anbefale det til alle. Men det betyr ikke at man ikke kan spise andre ting også. Det blir for ekstremt igjen.. moderasjon er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Er ikke en av hovedgreiene i evolusjonen at vi begynte å utvikle oss fortere etter vi begynte å varmebehandle maten, noe som gjorde at vi klarte å utnytte mer av energien og proteinene?

Noe mat må vi varme opp for å kunne trekke ut næørignsstoffene, forstår ikke helt hvorfor rawfoodists ekskluderer de matvarene :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...