Gå til innhold

Lavkarbo vs lavkalori


Anbefalte innlegg

Hva er "best"? Jeg vil bare ned to-tre kilo :) Jeg vurderer lavkarbo, men oooovil bare ha det som diett, vil ikke ha det som livsstil. Har lest at når man avslutter lavkarbo, går man opp igjen når man spiser mer karbs, og andre plasser at man kan gradvis få mer normalt kosthold. Hva anbefaler dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva man anbefaler gis blant annet ut på hva vedkommende selv foretrekker, og her kommer det intet fram. Om du la oss si blir stappet mett av havregryn/CC og synes det smaker fortreffelig. Kjør på! Kanskje du blir mett og synes egg&ost smaker enda bedre. Kjør på!

Ved et karbohydratredusert kosthold hvor målet er en vektnedgang så opplever de fleste å gå ned mer enn vanlig den første uken eller to. Hovedsakelig vil ofte dette skyldes en reduksjon i kroppens glykogenlagre og derfor også noen får panikk når vekten tilsynelatende "fyker opp" når man starter å introdusere karbohydrater igjen. Grovt sagt er det i utgangspunktet flere veier å nå målet ditt på, her kan du eksperimentere etter hva som passer for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville nok startet med en 300kcal lavere diet de to første ukene. og så trappe ned på karb etterhvert.

du må også huske at du på en lavkarb diet vil miste mer vann i kroppen siden karbohydrater gjør at du holder på vannet.

som kan gjøre at du øker vekt etter slutt lavkarbo diet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så det betyr at om jeg starter på lavkarbo må jeg gå på det resten av livet, om jeg ikke vil opp i vekt? Det man går opp, er det fett? Kan man gradvis øke antallet karbohydrater?

Nei, det er ikke fett. Det er glykogenlagrene som blir fylt opp og du kan holde litt mer vann enn vanlig. Derfor du heller brude bruke målebånd og speilet enn vekta. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

så det betyr at om jeg starter på lavkarbo må jeg gå på det resten av livet, om jeg ikke vil opp i vekt? Det man går opp, er det fett? Kan man gradvis øke antallet karbohydrater?

Nei, det er stort sett vann som kommer tilbake.

Fettet du kvitter deg med på lavkarbo kommer ikke tilbake selv om du går tilbake til et mer karbohydratbasert kosthold. Skal du legge på deg fett igjen trenger du et kalorioverskudd, så da får du bare passe på at du holder deg på vedlikehold eller under når du avslutter lavkarbodietten.

Edit: Sondre kom meg laaangt i forkjøpet :( oh well..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bare skal gå ned 2-3 kg så ser jeg egentlig ingen grunn til å gå på lavkarbo. Om du ikke ELSKER proteiner og fett da, og greit kunne klart deg uten noe særlig med karbs :) Jeg blir hvertfall veldig grinete uten karbohydrater og synes det er mye bedre å gå ca. 200-300 kalorier i underskudd. Det er også en stor forskjell mellom å gå på lavkarbo og å begrense karbohydratinntaket. Du kan jo f.eks spise 50% karbohydrater og resten fett og protein.

Det er ikke lavkarbo, men det er ikke "høykarbo" heller, hehe :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men jeg har prøvd lavkalori tidligere, med ca. 500 kcal i underskudd, og helt ærlig såg jeg ingen forskjell, etter en måned engang:P

Asså, regnestykket er enkelt :) Er kalorier inn lavere enn kalorier ut, da går du ned i vekt. Samma om du spiser lavkarbo eller ikke. Da må du enten ha overvurdert hvor mye du beveger deg eller undervurdert hvor mye du spiser.

Når det er sagt så er ikke en månede så lang tid da. Det krever tålmodighet før man ser ordentlige resultater. Prøv å tenk livsstilsendring og ikke diett. Spis mat du liker og tren noe du syns er gøy, da er sjansen mindre for at du sprekker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre sier så er det kalori inn/ut som gjelder uansett kosthold.

Du må finne en livsstil som passer deg og din kropp. For min del fungerer lavkarbo fantastisk da jeg aldri har hatt mer stabilt blodsukker, aldri er sulten mellom måltider og har masse energi og overskudd. Vekta er klokkestabil, men det var ikke min grunn til å starte på lavkarbo. Jeg har slitt med urolig mage og lavkarbo har fisket dette.

Men jeg er ikke noe nazi. Jeg hater søtningserstatninger. Ikke bare smaker det bæsj, men magen min takler det ikke. Så jeg bruker sukker når jeg vil ha noe søtt. Men jeg spiser det svært sjeldent og kun en dag i uka når jeg gjør det. Kan ikke si at jeg savner verken ris eller pasta i kostholdet. Og jeg trenger aldri spisedag lenger fordi kroppen ikke blir desperat etter overskudd på samme måte som før da jeg spiste mer karbs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men jeg har prøvd lavkalori tidligere, med ca. 500 kcal i underskudd, og helt ærlig såg jeg ingen forskjell, etter en måned engang:p

Du må fortsatt ligge i underskudd selv om du spiser lavkarbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...