Gå til innhold

Spørsmål om melk og melkeprodukter


Wooper

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva folk her mener om utsagnene om at melk er ikke bra for kroppen og at man skal holde seg langt unna dette. Ser på mange fitness og ernæringssider, samt div podcaster (spesielt Mike Dolce show) så sier de ofte at om man skal være fit, og spesielt om man skal ned i fettprosent, så må man ikke ha i seg noe melkeprodukter at all; "Ku-melk er for kalver" o.l.

Jeg føler meg litt propaganisert av disse utsagnende, og jeg vet ikke hva som er sant lengre. Jeg trener 6 ganger i uken og bruker en dæsj skummetmelk + CC i havregrøten til frokost, og magerkesam i grønnshaken min om kvelden. Har lyst til å bruke mer, men er som sagt disillusjonert. Jeg er ute i å gå ned i fettprosent, så er det sannhet i dette kumelk motstanden jeg hører om, eller er det bare over-hysteri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kasein-proteinet er veldig bra for deg, og jeg personlig ser ingen grunn til å kutte melkeprodukter. Det er utrolig mange som har droppet i fettprosent selv om de har spist og drukket melkeprodukter. Vet ikke helt hva som ligger bak det at de holder seg unna, men jeg vil si melk er alt annet enn dårlig for kroppen, det bygger bein og gir gode vitaminer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du søker på ordene "cottage cheese", "mager kesam" og/eller "h-melk" på forumet tror jeg du vil se svaret på spørsmålet ditt relativt tydelig. Den gjengse FB-er er (slik jeg ser det) svært glad i (ku)melkeprodukter, og det mangler ikke på veltrente kropper her inne heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du søker på ordene "cottage cheese", "mager kesam" og/eller "h-melk" på forumet tror jeg du vil se svaret på spørsmålet ditt relativt tydelig. Den gjengse FB-er er (slik jeg ser det) svært glad i (ku)melkeprodukter, og det mangler ikke på veltrente kropper her inne heller :)

Ja, det er sant det, hehe. Tenkte bare på det i sammenheng med fett/vekt nedgang, eller om det var noe jeg hadde gått glipp av. Blir bare forvirret når folk som vet mer enn meg sier at melk er "the big bad".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker du melkeprodukter- Bruk dem. Det er masse proteiner og gode næringsstoffer i melk. Om man dog skal drikke en liter til dagen kan jo diskuteres. Det er en grunn til at mange i Norge utvikler melkeallergi (personlig erfaring:P).

Det går mye på personlige meninger, på samme måte som noen sverger til lavkarbo. Spis variert og bra mat med masse god næring, så skal du se at du får de resultatene du er ute etter- med eller ute melkeprodukter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du treng ikkje bekymra deg. Det er ikkje noko gale med å drikke mjølk eller ete mjølkeprodukt, sjølv om ein skal ned i fett%. Eg har alltid vert svært glad i mjølkeprodukt og kuttar ikkje desse ut når eg er på diett heller. Eg kan lett drikke 1 - 2 liter mjølk på ein dag utan å ha dårleg samvittigheit :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har melk i proteinshaken min, jeg :) 4dl to ganger til dagen, også hender det at jeg spiser kesam og skyr i tillegg, så det blir en del melkeprodukter når man summer det opp. Men det er lett mat å spise, og det er lett tilgjengelig. Det er heller ikke noe man trenger å varme opp, så når jeg er på jobb uten mikro velger jeg melkeprodukter framfor kjøtt til lunsj :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av dem som har kuttet ut/ eller er forsiktig med melkeprodukter, men det har helst med intoleranse for melk. Jeg kunne ha gjort hva som helst for at jeg kunne ha drikket og spist mat med melkeprodukter i. Da jeg synnes at erstatningsprodukter ikke er like godt som vanlige melkeproduker. Så drikk og spis melkeprodukter du:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...