Gå til innhold

Vedvarende lav makspuls... why?


Ephexita

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med lav makspuls, og jeg lurer rett og slett på hvorfor.

Uansett hva jeg gjør får jeg ikke pulsen høyere enn 167.

Har det siste året trent tett (4-5 dager i uka) og tar unna 2 mil på rett over timen så eg er jo ikke i dårlig form heller.

Noen som har en logisk forklaring?

Hvilepulsen er 43..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du har hvilepuls på 43 og tar unna 2 mil på ~én time vil jeg si du er i knallbra form løpsmessig hvertfall.

Hvorfor skal du ha pulsen høyere enn 167?

Edit:

Ref. verdensrekord (1.06.25) og norgesrekord(1.08.31) halvmaraton kvinner:

Halvmaraton - Wikipedia

Med pulsen din kan du faktisk òg konkurrere i NM i hvilepuls:

Hvilepuls på 40 - NRK – Møre og Romsda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NM i hvilepuls? Aldri hørt om. hehe

Ligger stort sett på 150-152 når jeg trener. Ligger veldig stabilt uansett hva jeg gjør.

Uansett om det er langkjøring, intervall eller om jeg går på ski..

Skjønner bare ikke hvofor jeg ikke får høyere puls. Har jo rimelig utrente venninner som oppnår makspuls på godt over 200 (og de får da kalorimessig et mye bedre utbytte av treningen) Jeg har noen siste kg jeg skal ned :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NM i hvilepuls? Aldri hørt om. hehe

Ligger stort sett på 150-152 når jeg trener. Ligger veldig stabilt uansett hva jeg gjør.

Uansett om det er langkjøring, intervall eller om jeg går på ski..

Skjønner bare ikke hvofor jeg ikke får høyere puls. Har jo rimelig utrente venninner som oppnår makspuls på godt over 200 (og de får da kalorimessig et mye bedre utbytte av treningen) Jeg har noen siste kg jeg skal ned :)

Max puls er individuelt. Det har ingen ting med hvor godt trent du er. Den synker ca 1 slag pr år.

Du kan heller ikke regne ut hvor mye kcal du bruker i løpet av en økt basert på puls, da får du ofte VELDIG feil tall. Hvor mye energi du bruker på en økt kommer an på hvor langt du har løpt/gått, terrenget, evt motvind/medvind og hvor mye du veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du målt makspuls tidligere? hvordan kjennes beina under de harde og lettere øktene? Normalt reduseres makspulsen med 0,5-1 slag per år, men det varierer fra person til person. Det er heller ikke uvanlig at makspulsen reduseres noe når man kommer i bedre form. Jeg har selv en makspuls som er lav (183) uten at det er noen hindring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noe negativt/positivt med å ha lav/høy maxpuls?

Og hvordan kan man best teste den?:)

Høy/lav makspuls har ikke noe å si for kondisjonen din.

Det er ulike testprotokoller for makspuls, men generelle trekk:

  • Sørg for å være uthvilt, ingen hard trening minst to dager før.
  • Drikk, spis og sov nok før test.
  • Riktige sko og klær som ikke hindrer bevegelse eller gjør deg veldig varm.
  • Varm opp 15-20min på LETT intensitet (pratetempo), inkl 2-3 lette tempodrag.
  • 4min drag, tett oppunder melkesyre, MEN med kontroll. Godt andpusten, ikke stive bein.
  • 2-3min aktiv pause
  • 4min drag, samme som første drag.
  • 2-3min aktiv pause
  • 4min drag, to første minuttene med kontroll som de foregående dragene, deretter de to siste minuttene gir du jernet og løper til utmattelse. Høyeste registrerte puls +5slag noteres som makspuls.
  • 10-15min nedjogging/gåing/sykling..

Anbefaler å bruke pulsklokke under testen. I tillegg er det lettere å teste i motbakke, enten på mølle eller ute. Det er til STOR hjelp med noen som heier og presser underveis, siden det er en rimelig utmattende og smertefull test (men det går fort over, heldigvis ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...