Gå til innhold

Lei av trening


Solstråle

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ei jente på 19 år som har trent ganske mye, regelmessig over lengre tid.

Sliter nå med mangel eller "feil" motivasjon. Jeg føler meg litt sliten og har ikke lyst til å trene, men føler jeg må. Hvis jeg går noen dager uten trening føler jeg at kroppen blir skitten innvendig og får dårlig samvittighet. Føler at jeg legger på meg.

Jeg er liksom lei av å trene, men må likevel...

Jeg ser veldig lite resultat av treningen min, og vet at hardere trening gir meg resultater, men jeg klarer ikke tanken på å trene ENDA MER... Har gått ned ca 7 kg siden januar, men synes fortsatt lårene mine er ufattelig store og de forandrer seg ikke.

De dagene jeg ikke trener blir jeg som regel sittende i sofaen og bare gjøre noen småting hele dagen. Dette gir meg dårlig samvittighet. Tror trening er mer en tvang enn noe jeg har lyst til.

Er det noen som har opplevd det samme? Noen som kan gi meg gode tips og råd for hva jeg skal gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Slettet
Hei!

Jeg er ei jente på 19 år som har trent ganske mye, regelmessig over lengre tid.

Sliter nå med mangel eller "feil" motivasjon. Jeg føler meg litt sliten og har ikke lyst til å trene, men føler jeg må. Hvis jeg går noen dager uten trening føler jeg at kroppen blir skitten innvendig og får dårlig samvittighet. Føler at jeg legger på meg.

Jeg er liksom lei av å trene, men må likevel...

Jeg ser veldig lite resultat av treningen min, og vet at hardere trening gir meg resultater, men jeg klarer ikke tanken på å trene ENDA MER... Har gått ned ca 7 kg siden januar, men synes fortsatt lårene mine er ufattelig store og de forandrer seg ikke.

De dagene jeg ikke trener blir jeg som regel sittende i sofaen og bare gjøre noen småting hele dagen. Dette gir meg dårlig samvittighet. Tror trening er mer en tvang enn noe jeg har lyst til.

Er det noen som har opplevd det samme? Noen som kan gi meg gode tips og råd for hva jeg skal gjøre?

Med tanke på dine tidligere tråder(spiseforstyrrelser osv) og ditt ønske om å gå ned i vekt og du har gått ned 7kg allerede. Så bør du nok etter min mening ikke ta dette opp på et forum. Dette er noe du bør snakke med noen sakkyndige om.

Uansett, ikke tenk på trening som vektnedgang, tenk på det som noe gøyt og prøv å få resultater i form av økt styrke eller kondisjon(det du liker)! Spis godt osv :)

Du kan også ta deg 1-2uker HELT fri med god samvittighet hvis du har trent fast siden Januar :) Da er det nok på tide å slappe av litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde nesten det samme som deg i 2010.Jeg gikk da ned masse kg i løpet av 4 mnd.Og jeg trente mye.

Da jeg hadde fri orket jeg ikke noe annet enn å sitte i sofan bortsett fra det nødvendigste husarbeidet.

Jeg trente stort sett bare kardio.Dette gjorde nok at jeg fikk ett nokså stort svinn av muskler.Nå trener jeg mer styrke og litt mindre kardio.Spiser mer protein enn jeg gjorde tidligere og jeg synes dette har hjulpet meg i allefall.har fått mer energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom treningen er kun en del av sf, så er det svært sannsynlig at man bare blir lei.

Prøv å finne noe som du liker, som du gjør fordi det er gøy, eller gir mening utover bare forbrenningen... Det dreper bare motivasjonen brutalt og hensynsløst!

Hvis du kjenner at dette er noe som styrer hverdagen din, noe jeg synes det det ser ut til at det gjør, m tanke på tidligere innlegg, så ville jeg seriøst vurdert å få hjelp. Det er vanskelig, skummelt og hardt arbeid, men det er også verdt det! Livet er så mye mer enn å bekymre seg over størrelsen på rumpa... Ikke at man skal gi faen i det, men det skal ikke gå ut over livskvaliteten ;)

Wish u all the best! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å skrive :

Hadde også mangel på motivasjon og treningsglede i våres.

Litt ulike grunner, men den største grunnen var nok at jeg hadde en bra fremgang, og ble satt tilbake av sykdom. Dermed så forventet jeg å få til det samme, og godtok ikke at jeg ikke klarte det samme. Det jeg måtte gjøre, var å sette meg mål, hva brydde noe for meg, hva ville jeg oppnå. Ikke trene alt på en gang. Være fornøyd med den treninga man gjør i stedet for å tenke at man burde trent en time til.

Så mine forslag:

- nye mål å jobbe mot

- nye øvelser

- andre treningsformer, i tilleg eller i stedet for annen trening

- tren det du vil, ikke det du "må".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har samme problem, men bare i perioder. Akkurat nå er det en sånn periode. Alt føles så jævlig mye tyngre enn før og jeg føler meg bare sliten hele tiden, men klarer ikke ta meg en pause heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Som nevnt over hadde det vært veldig greit å fått noen stats på deg (hvor mye du veier, høyde osv). Med det kan vi lettere finne ut om vi skal motivere deg til å fortsette treningen eller be deg oppsøke hjelp.

Du skriver heller ingenting om hva du spiser for tiden. Hvis du er "overvektig" og har gode grunner til å gå ned så vet du jo sikkert at du ikke nødvendigivs trenger å trene deg ned i vekt, men du kan gjøre underverker ved å spise riktig.

Er du undervektig, nesten ikke spiser og kun kan kutte enda flere kalorier ved å trene så er det grunn til bekymring, men som sagt dette er vanskelig for oss å vite.

uavhengig av dette så kan jeg si at alle som trener sliter med motivasjonen innimellom. De dagene hvor du ikke trener og føler deg dritt som følge av dette kan du prøve å spise annerledes.

Uansett. Har du trent fast siden januar så kan du, som andre har nevnt, unne deg litt treningsfri med god samvittighet!

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problem, men bare i perioder. Akkurat nå er det en sånn periode. Alt føles så jævlig mye tyngre enn før og jeg føler meg bare sliten hele tiden, men klarer ikke ta meg en pause heller.

Min mening er at da burde du revurdre hvorfor du trener. Hvis det bare er slitsomt og alle vekter føles tunge, så trenger du en pause.

Hvis du ikke klarer ta deg pause fra trening når du selv kjenner du trenger det, så har du faktisk et problem.

Du må nesten spørre deg selv om du trener bare for å trene, eller om du trener for å forbedre deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ligger faktisk i akkurat det samme for tiden. Nå er jeg ikke personen som spiser usunt av den grunn heldigvis, men jeg orker ikke tanken på å løpe eller løfte på vekter. Jeg roa ned rett før sommerferien, og jeg merker jo allerede jeg har blit svakere i kroppen. Jeg skal ta det opp igjen med en gang jeg får lysten tilbake, jeg vil bare ikke la meg bli så styrt av det lenger. Man trenger rett og slett en pause fra alt innimellom, og plutselig, en dag, savner du å trene. Da tar du det opp igjen, uansett om du må begynne mye roligere igjen. Sånn er det bare. Jeg tror jeg tar det opp igjen når jeg flytter til USA i slutten av mnd, blir mye aktivitet på skolen der borte, og det vil kanskje motivere meg at andre også er aktive. Jeg vil trene fordi det er gøy, ikke fordi jeg føler jeg må, som jeg har gjort et halvt år.

Håper du tar deg en velfortjent pause, og at du nyter sommeren, selv om det kanskje ikke er det flotteste av vær hver dag. Lykke til, håper motivasjonen kommer tilbake når du minst venter det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er at da burde du revurdre hvorfor du trener. Hvis det bare er slitsomt og alle vekter føles tunge, så trenger du en pause.

Hvis du ikke klarer ta deg pause fra trening når du selv kjenner du trenger det, så har du faktisk et problem.

Du må nesten spørre deg selv om du trener bare for å trene, eller om du trener for å forbedre deg selv.

Dette er jeg helt klar over.

Men jeg har hatt sånne perioder før og det varer jo bare 1-2 uker så er jeg superivrig igjen og vil helst bo på treningssenteret. Så tar det ikke så veldig tungt. Har akkurat hatt influensa, ferie og brukket ribbein så det finnes en forklaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen grunn å tvinge deg selv til å holde på med det om du absolutt ikke har lyst.

Da vil du kanskje holde ut i en liten stund før det sier helt stopp og du er møkk lei også stopper du heeelt.

Vil da tro at det er bedre for deg at du kanskje trener litt sjeldnere evt tar en liten pause slik at du får lysta tilbake.

Fortsetter du å tvinge deg selv til å holde på med noe du ikke har lyst til, så får du dårlige resultater, dårlig innsats og resultatene dine vil ta enda lengre tid og du kan ende opp med å slutte helt med treninga.

Men om du gir deg fordi du ikke går ned like fort som i starten, så må det vel sies at det er slik for de fleste.

Kiloene ryker fortere i starten enn hva de gjør etterhvert.

Se tilbake til hva som motiverte deg til å starte med trening.

Om du føler at lårene dine ikke blir noe mindre så kan det jo være noe med treningsprogrammet ditt.

Kanskje si litt om hvordan/hva du trener.

Det er mange som finner motivasjon med å bruke målebånd der de vil bli større / mindre, det kan jo være at det hjelper deg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...