Gå til innhold

Bulgarsk utfall


Arajntos

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det kommer litt an på om hva du vil fokusere på - rumpe, bakside lår eller forside lår. Men er "regel" kan være at kneet på fremste fot skal være over hælen i bunnposisjon. Legg trykk på hælen når du presser deg opp igjen.

Pass på at kneet på fremste fot ikke faller innover (det kan ha en tendens til å gjøre det) og tenk at bevegelsen er mest mulig opp og ned, ikke fram og tilbake :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Et spørsmål angående bulgarske utfall... Er det normalt å få vondt inne i bekkenet en plass når man utfører denne øvelsen? Jeg liker å si at jeg får vondt i livmora, men er vel neppe den som forårsaker det :p Smertene ligger langt nede - bak symfyseområdet omtrent. Men kjennes ut som smertene sitter relativt dypt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål angående bulgarske utfall... Er det normalt å få vondt inne i bekkenet en plass når man utfører denne øvelsen? Jeg liker å si at jeg får vondt i livmora, men er vel neppe den som forårsaker det :p Smertene ligger langt nede - bak symfyseområdet omtrent. Men kjennes ut som smertene sitter relativt dypt.

Høres ut som bekkenet, ja.

Der jeg sliter når jeg har bekkenløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Du må huske å ta deg god tid når du skal gå ned med kneet, for denne øvelsen krever jo faktisk litt balanse også. Så før du begynner med vekter, burde du bli vandt til øvelsen med bare kroppen din. Til du blir vandt til hvor langt ifra du vil ha beina o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oaz.. Kan du si når man trener mest bakside og når man trener mest framside? Hvordan er det med å bruke benk? Fremre fot elevert eller bakre fot elevert, hva er forskjellen?? :)

Elevert betyr, hmm (elevated på engelsk) forhøyet? I hvilken sammenheng? Du bruker benk på bulgarske utfall, ja. Bakerste fot er på benken.

Du trener mest framside ved å ha minst mulig vinkel i kneleddet, altså fremre fot nermere benken. Mer bakside lår og rumpe ved å ha foten lenger fremme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elevert betyr, hmm (elevated på engelsk) forhøyet? I hvilken sammenheng? Du bruker benk på bulgarske utfall, ja. Bakerste fot er på benken.

Du trener mest framside ved å ha minst mulig vinkel i kneleddet, altså fremre fot nermere benken. Mer bakside lår og rumpe ved å ha foten lenger fremme.

Kjente fint at de bulgarske utfalla på mandagen har satt sine spor :)

Er det noen fordel/ulemper med å bruke stang fremfor manualer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjente fint at de bulgarske utfalla på mandagen har satt sine spor :)

Er det noen fordel/ulemper med å bruke stang fremfor manualer?

Fint lite forskjell. Liker å bruke stang på tyngre vekter enn 8 reps, men da trener jeg heller statiske utfall (med bakerste foten på gulv og ikke på benk.

Ellers liker jeg å trene bulgarsk utfall med manual kun i motsatt hånd av den foten som trenes. Setter større krav til stabilitet og gluteus medis (som ofte er underutviklet). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Merker at jeg trenger å jobbe med stabiliteten i beina, kjente det veldig godt da jeg skulle prøve meg på ett bens markløft. Ett bens knebøy var det bare å glemme enn så lenge.

Skal prøve ut med en manual, for min del en ny øvelse så må testes ut litt mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Merker at jeg trenger å jobbe med stabiliteten i beina, kjente det veldig godt da jeg skulle prøve meg på ett bens markløft. Ett bens knebøy var det bare å glemme enn så lenge.

Skal prøve ut med en manual, for min del en ny øvelse så må testes ut litt mer :)

Bare pass på at kneet ikke faller medialt (innover). Du må hele tiden jobbe med å presse det utover slik at lårbenet er på linje med foten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tips! Merker at jeg trenger å jobbe med stabiliteten i beina, kjente det veldig godt da jeg skulle prøve meg på ett bens markløft. Ett bens knebøy var det bare å glemme enn så lenge.

Skal prøve ut med en manual, for min del en ny øvelse så må testes ut litt mer :)

Jeg syns det er lettere å holde balansen når jeg bruker kun en manual.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt heeelt motsatt.. At jo lengre steg og knær over tær så trener man mer quadriceps, mens ved å ha kortere steg og mer rett ned trener man mer hamstings.. Jeg vet ikke? Hehe :)

Forside lår har som oppgave å ekstendere i kneleddet (og flektere hofteleddet). Jo mindre vinkel i kneleddet jo mer må forside lår jobbe.

Bøyer du deg langt framover med overkroppen må hamstrings jobbe mer for å ekstendere hofteleddet, men det er en helt annen sak - faktisk så gjør man ikke det i bulgarsk utfall i det hele tatt, da tar man heller strake markløft (eller andre varianter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...