Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hjelp!!

Jeg har oppdaget at jeg har irritabel tarm - IBS. Dette har utviklet seg og blir bare verre og verre. Det holder på å ødelegge livsgleden min og drar ut all energi og det positive gnisten som jeg egentlig har. Det er vondt, slitsomt og jeg har ikke energi til å trene og gjøre enkle dagligdagse gjøremål.

Jeg må legge om kostholdet for å finne den veien som fungerer som meg. Jeg som er avhengig av melk, cottage cheese, kesam og massemasse grønnsaker og frukt. Det viser seg at jeg må ta avstand fra noen av disse :(

Er det noen der ute som sliter med det sammen, men som har funnet en livsstil som fungerer for de? Jeg har ikke peiling på hva jeg skal erstatte disse matvarenen med, da jeg er svært opptatt av gode proteiner, vitaminer og mineraler. What to do?? :confused:

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22476-hjelp-irritabel-tarmsyndrom-ibs/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du utelukket alle andre mulige allergier/sykdommer? Laktose, melkeprotein, gluten.. tatt gastro og kolo?

For min del så spiser jeg ingen laktose og unngår stress så mye som over hode mulig. (y)

Alle allergier er sjekket med blodprøver. Alle var negative. Venter på henvisning til koloskopi.

Ska denne uken prøve laktosefrie matvarer, har egentlig sjekket melkeintoleranse på blodprøver også. Legen mente disse også var negative. Men føler jeg bare må prøve meg på noe.

Jeg anbefaler denne siden når det gjelder IBS:

Irritabel tarm | Frisk og Funksjonell

Ganske greit forklart der, og er det noe du lurer på angående artikkelen så er det vel bare til å tagge Vegard L her inne.

Har lest artikkelen, veldig interessant.

Har du selv erfaringer med IBS?

Annonse

Alle allergier er sjekket med blodprøver. Alle var negative. Venter på henvisning til koloskopi.

Ska denne uken prøve laktosefrie matvarer, har egentlig sjekket melkeintoleranse på blodprøver også. Legen mente disse også var negative. Men føler jeg bare må prøve meg på noe.

For laktoseintolleranse så er en belastningstest det du trenger, du inntar x mengde laktose for å så ta bodprøver over en periode på noen timer etter for å måle nivå.

For å utelukke gluten så trengs en gastroskopi. Vevsprøve osv blir sikkert tatt.

Koloskopi er i grunn bare for å skjekke betennelse og slikt i tarm. ( sto selv over denne )

Avføringsprøver kan og være av nytte.

Magen blir verre og verre da du gjennom kosten irriterer tarmen. Om du har betennelse i tarmen av uansett grunn, så kan den bli irritabel av enkelte type matvarer uten at du trenger å ha noen allergi for disse. Så det er ikke sikkert du må ta avstand fra feks. melkeprodukter for resten av din tid, men anbefaler å kutte disse produktene ut en god stund til magen har roet seg ned, og så etterhvert innføre en og en matvare i kostholdet ditt. Før matdagbok og skriv ned hvert måltid, klokkeslett, hvor mye du spiser og reaksjonen i ettertid, slik at du kan se hva du tåler. Så kan det hende at om en måneds tid noe du får reaksjon på nå, ikke får reaksjon da.

Har hatt mye problemer med irritabel tarm pga. cøliaki og fruktoseintoleranse, så skjønner godt frustrasjonen din (n)

Lykke til!

Huffa! Jeg vil bare fortelle at man fort vekk kan bli veldig bra. Jeg slet veldig med IBS i noen år da jeg var yngre, men det forsvant etter hvert.

Jeg tok belastningstest for laktose og slo ut positiv. Kutta all melk i nesten et helt år (alt som i ALT). Så innførte jeg det gradvis igjen. Idag kan jeg spise ganske mye før jeg får laktoseproblemer. Poenget er at man kan bli veldig overfølsom i persioder.

Nå hadde jeg mange andre magevondter også. Derfor ble jeg kronet med IBS. Utover å kutte melk så vil jeg gi det kjedelige rådet at stress er værst for magen. Jeg stresset også mye med det sosiale, fordi jeg var redd for magetull i sosiale settinger. Og det ble det jo bare verre av. Så du må schlappe av. Og så må du ha faste rutiner og god tid. Hver dag.

Jeg tror mye IBS greier sitter i hodet. Noen lager vondt i magen, noen får hudproblemer, noen får hodepine, noen får stive skuldre. Kroppen finner en måte å si ifra på.

Annonse

For laktoseintolleranse så er en belastningstest det du trenger, du inntar x mengde laktose for å så ta bodprøver over en periode på noen timer etter for å måle nivå.

For å utelukke gluten så trengs en gastroskopi. Vevsprøve osv blir sikkert tatt.

Koloskopi er i grunn bare for å skjekke betennelse og slikt i tarm. ( sto selv over denne )

Avføringsprøver kan og være av nytte.

Skjønner ikke hvorfor ikke leger og helsepersonell informerer om dette når jeg har vært der x-antall ganger og lagt frem problemene mine. Jeg tar gjerne en belastningtest, men da må de introdusere meg for det! Maken. Blir bare litt frustrert...

Jeg ønsker en koloskopi pga. sliter med opptak av jern og essensielle næringsstoff. Ønsker å sjekke om den fungerer som den skal da jeg har mengder med gass og oppblåstmage og uregelmessig avføring. Veldig rett frem nå føler jeg, men så vant til å prate om det så det kommer rimelig naturlig fra min side :p

Pusteprøve?

Ja. Når laktosen ikke fordøyes så fermenteres den av bakterier når den kommer ned i tykktarmen. Da dannes det gass, og noe av denne tas opp til blodet og pustes ut. Derfor kan man måle denne gassen i pusten etter å ha spist laktose, og da påvise at laktosen ikke ble fordøyd.

Har du tatt cøliakiprøver? Du kan be om å få testet antistoffer mot gluten og evt om du har HLA-genotypen.

Ja. Når laktosen ikke fordøyes så fermenteres den av bakterier når den kommer ned i tykktarmen. Da dannes det gass, og noe av denne tas opp til blodet og pustes ut. Derfor kan man måle denne gassen i pusten etter å ha spist laktose, og da påvise at laktosen ikke ble fordøyd.

Har du tatt cøliakiprøver? Du kan be om å få testet antistoffer mot gluten og evt om du har HLA-genotypen.

Pusteprøve har jeg faktisk ikkje vert borti enda så då lerte eg nåke nytt i dag og:)

Hm. Ikke hørt før. Interessant :)

Cøliakiprøver har jeg tatt. Antistoffer, vet jeg ikke.

Jeg har slitt med IBS i årevis; å ta blodprøver hjelper fint lite siden det som forårsaker problemene ikke vises. Jeg har i tillegg pollenallergi, noe som kan forverre problemet; jeg måtte til kolonoskopi før jeg fikk en diagnose - uten at det hjalp veldig; jeg måtte likevel gjennom prøving og feiling for å finne ut hva jeg kan spise. Faktisk kan jeg spise noe ene dagen men ikke den neste; det kommer an på andre faktorer som f.eks. stressnivå. Såvidt jeg har forstått kan det oppleves ganske forskjellig fra person til person. Jeg har kommet frem til at å holde meg unna lyse brød, gjær, enkelte frukter og grønnsaker, minimere inntak av rå grønnsaker, minst mulig halvfabrikata, og generelt ikke spise for mye fiber (!) er det stort sett greit. Siden jeg er allergisk mot epler kan f.eks. cider gjøre magen verre f.eks., å spise rå gulrøtter klør "innvendig" og gjør magen opprørsk. Har du pollenallergi?

Det jeg gjorde, var å leve på kyllingfilet og ris etpar uker og deretter tilsette en og en type matvare for å se om det kom reaksjon. Men som nevnt over kan det også komme an på dagen så det er vanskelig å si nøyaktig hva jeg ikke tåler. Ingen leger klarte å hjelpe meg noe nevneverdig utover å si hva som antakelig var galt men litt og litt har jeg klart å justere selv. Håper du finner ut av noe, lykke til!

Jeg har slitt med IBS i årevis; å ta blodprøver hjelper fint lite siden det som forårsaker problemene ikke vises. Jeg har i tillegg pollenallergi, noe som kan forverre problemet; jeg måtte til kolonoskopi før jeg fikk en diagnose - uten at det hjalp veldig; jeg måtte likevel gjennom prøving og feiling for å finne ut hva jeg kan spise. Faktisk kan jeg spise noe ene dagen men ikke den neste; det kommer an på andre faktorer som f.eks. stressnivå. Såvidt jeg har forstått kan det oppleves ganske forskjellig fra person til person. Jeg har kommet frem til at å holde meg unna lyse brød, gjær, enkelte frukter og grønnsaker, minimere inntak av rå grønnsaker, minst mulig halvfabrikata, og generelt ikke spise for mye fiber (!) er det stort sett greit. Siden jeg er allergisk mot epler kan f.eks. cider gjøre magen verre f.eks., å spise rå gulrøtter klør "innvendig" og gjør magen opprørsk. Har du pollenallergi?

Det jeg gjorde, var å leve på kyllingfilet og ris etpar uker og deretter tilsette en og en type matvare for å se om det kom reaksjon. Men som nevnt over kan det også komme an på dagen så det er vanskelig å si nøyaktig hva jeg ikke tåler. Ingen leger klarte å hjelpe meg noe nevneverdig utover å si hva som antakelig var galt men litt og litt har jeg klart å justere selv. Håper du finner ut av noe, lykke til!

Tusen takk for at du deler erfaringer, det setter jeg stor pris på :)

Hvilke frukt og grønnsaker unngår du?

Jeg har gidd opp legene, må til spesialist. Venter på timer på koloskopi, det ser jeg frem til!!

Pollenallergi har jeg ikke, så det er ikke der problemet ligger. Men stress er jeg veldig godt kjent med, og kjenner selv at det forverrer situasjonen.

Diverse allergier mot pollen, gress og forskjellige trær kan ha kryssreaksjoner mot en del frukter og grønnsaker. Stort sett går det fint å spise varmebehandlede grønnsaker siden allergenene ødelegges i denne prosessen. Frossengrønnsaker er derfor ofte noe som går fint i en slik situasjon.

Du må også være klar over at IBS ikke er en årsaksdiagnose, men en diagnose basert på symptomene du beskriver. Hvis du finner en årsak til symptomene så har du ikke IBS lenger. Det er en diagnose du får nettopp når man ikke finner en årsak. Det hjelper derfor ikke å være sint på legen som ikke kan hjelpe deg, for det er mer eller mindre umulig å gjøre noe med noe man ikke finner en årsak til. Derfor er behandlingen av irritabel tarm fokusert rundt prøving og feiling for å finne ut hva som fungerer for den enkelte pasient, og det er ulike løsninger for hver enkelt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...