Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann! Fikk i helga to store blemmer (munnskål) på innsiden av leppa. Pleier som regel å få slike når kroppen ikke har det så bra ellers. Jeg har sovet dårlig i 1-2 uker og nå kjenner jeg det begynner å gjøre vondt å svelge, er litt slapp og redd for at det skal forverre seg.

Har planlagt hviledag i morgen, men kan jeg trene på torsdag og fredag? Forstår selvsagt at det kommer an på dagsformen, men er det dumt å trene om man ikke er 100% frisk? Og ellers noen gode råd som kan hjelpe mot disse vonde blemmene og den såre halsen?

Fortsetter under...

Skrevet
  "Tiwas skrev:
Dersom du er i form til det kan du trene. Bare lytt til kroppen og ikke kjør hardere enn du takler.

Er dessverre ikke så flink til å lytte til kroppen min.. derfor jeg spør :D

Skrevet

Sånne 'hvitsår' er fine å ta knekken på med noe som heter LongoVital. Tror gubben bruker kjøpe de på helsekost. Ta et par tabletter om dagen i et par dager, så er det borte :)

EDIT; Ifølge gubben finnes det et apotekpreparat som heter OralMedic som fungerer ganske med det samme. Svir dog litt (og er noe dyrere enn LongoVital)

Annonse

Skrevet

Når du er forkjølet og det bare sitter fra halsen og opp kan lett trening og lavere intensitet stimulere immunforsvaret, tung trening og høy intensitet med måtehold.

Har du feber eller det sitter i brystet/lungene så anbefales det å hvile.

Skrevet

Ingen krise om du ligger på sofaen og pleier deg selv et par dager.... trene kan du gjøre resten av livet. Spis godt og drikk en hel masse, så får du nok basillene ut av systemet.

Annonse

Skrevet

En legestudent jeg hadde i anatomi, biologi og fysiologi ved sykepleiestudie hevdet at ibuprofen (virkestoff i Ibux) nedsetter hvite blodlegemers funksjon, og derfor ikke bør taes i tilfeller hvor man trenger immunforsvaret til å gjøre en jobb. Er en kjempefin smertestillende, dog ikke optimal i forhold til sykdom, da det tar 6-12 timer til immunforsvaret er oppe og løper igjen :)

Paracet/Paracetamol er visst i orden i forhold til dette.

Skrevet
  "SisterSyringe skrev:
En legestudent jeg hadde i anatomi, biologi og fysiologi ved sykepleiestudie hevdet at ibuprofen (virkestoff i Ibux) nedsetter hvite blodlegemers funksjon, og derfor ikke bør taes i tilfeller hvor man trenger immunforsvaret til å gjøre en jobb. Er en kjempefin smertestillende, dog ikke optimal i forhold til sykdom, da det tar 6-12 timer til immunforsvaret er oppe og løper igjen :)

Paracet/Paracetamol er visst i orden i forhold til dette.

Stemmer til en viss grad. Men det har større innvirkning på røde blodceller og deres evne til å koagulere. Overdreven bruk av ibux kan derfor være uheldig. Det er derfor man skal unngå bruk av slike medikamenter i en viss peroide før en evnt operasjon

Skrevet
  "emilwoop skrev:
kan få en god hostesaft med morfin i av legen. funker bra den :)

husker ikke hva den heter her og nå :p

Er det Cosylan du sikter til?

Ville ikke kjørt på med noe som inneholder morfin bare på grunn av en liten forkjølelse :eek:

Skrevet

Føler meg bedre i dag. Virker som den vonde halsen har forflytta seg opp til nesa, er litt tett. Skal prøve meg på jobb 7 timer på kafé. Mye gåing og stress. KAAAAANSKJE ta en rolig styrkeøkt i kveld, men vil helst ikke gjøre vondt verre..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...