Gå til innhold

Glutamin? glutamin L? glutamax? :-S


Maiken-g

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hentet fra wiki:

Glutamin er den aminosyren som det er mest av både i blodet og i hjernevæsken, og danner basis for andre molekyler, som proteiner, signalstoffer, kommunikasjon mellom nerveceller, og nukleotider, alle deler av DNA. Glutamin er viktig for energiomsetningen i kroppen og for kroppens nitrogenhusholdning. Den finnes i nesten all vanlig mat. Tester ved Universitetet i Oslo utreder om innskrenket glutamin-transport kan redusere sjansen for kreft.[1]

Så en vesentlig del spiller den jo sammen med trening og sunt kosthold/sunn livsstil.Men som du ser så er det glutamin også i nesten all slags mat...så at du fint kan sløyfe det ja...at du trenger glutamin ,nei..der tar pten din fiel tror jeg. Man trenger igrunne ingenting så lange man ikke allerede har mangler og så lenge man har et sunt kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Okei, takk for svar :) Tenker jeg burde høre med han sikkert likevel visst det ikke er nødvendig. :)
Ja absolutt,hør emd han hvorfor han mener du bør ta det for muskelbygging...da ville jeg heller tatt proteintilskudd og kreatin. Det eneste som vil bygge dine muskler er jo at du spiser rett og nok,ingenting annet;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glutamin har veldig lite for seg mht muskelvekst for en normal frisk person.

Glutamin som tilskudd brukes for det meste for å behandle problemer som oppstår i tarmen og immunforsvaret ved f.eks kjemoterapi.

Har og hørt om tilfeller hvor det har blitt brukt ved generelle fordøyelses-/tarmplager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

såpass, ja kanskje jeg skal høre med han engang til da. Men lurer fortsatt på forskjellen mellom de i overskriften, haha:-p Men takk for svar :)

Chirality (chemistry) - Wikipedia, the free encyclopedia

Det finnes nok uttalige sider, og mange bedre forklaringer, men L-formen(levorotatory) står for venstrevridd, så har du også den høyre-vridde som er d. Fleste av de naturlige aminosyrene i naturen forekommer som l-formen, og derfor vil kroppen som regel lettest bryte ned denne da den har "spesialisert seg" på det. Det er flere tilfeller som jeg er klar over der d-varianten av aminosyrer er til stede, og det gjør i grunn ikke mye hvis noe i det hele tatt.

Når man kun referere til glutamin eller andre aminosyrer uten å bruke L eller D, er det implisert at man snakker om l-formen siden dette er den som er mest vanlig. Man vil gjerne også påpeke at det er l-formen slik som metal-barbie nevner fordi det da ikke er en 50-50 blanding(rasemisk) av l-formen og d-formen. Så er nok dette hun mener med "rent"; kun en av stereoisomerene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ja kreatin har jeg fått beskjed om og, men drøyd den siden jeg "teit som jeg er" ville unngå å legge på meg :rolleyes:, men skal åpne pakken i morgen, haha.

Kjære deg Maiken!

Du har misforstått litt tror jeg.

Folk nevner at kreatin gjør at du binder mer vann i kroppen,og derfor øker kroppsvekten din med ett kilo eller to.

Men det er ikke slik at du får bollemage og dobbelthake av en liten skje med kreatin. Du kommer ikke til å legge merke til noe forskjell.

Mange er tykkere enn de selv tror, og da er det lettest og skylde på kreatin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg Maiken!

Du har misforstått litt tror jeg.

Folk nevner at kreatin gjør at du binder mer vann i kroppen,og derfor øker kroppsvekten din med ett kilo eller to.

Men det er ikke slik at du får bollemage og dobbelthake av en liten skje med kreatin. Du kommer ikke til å legge merke til noe forskjell.

Mange er tykkere enn de selv tror, og da er det lettest og skylde på kreatin.

Da tror jeg du misforstå meg litt, for ja jeg er fullstendig klar over at vekten er vann ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man går jo opp i vekt av vann og... Skjønner ikke hva som er vitsen med å være så spydig...

Tror det kom ut litt feil for Kristin sin del, for er det noe jeg vet om Kristin Charm ikke er så er det spydig. Nå som det er sagt så bindes den vannvekten i grunn i muskelcellene. Mer vann og kreatin i cellene; bedre muskelfunkjson i henhold til trening. Bedre muskelfunksjon--> mer gainz --> life profit. Alle liker gainz og swoleness. Alle.

Spøk til side, så er det ganske mange fine artikler på kreatin her på FB:

Dette er den beste typen kreatin - Fitnessbloggen

Jeg skal bare sitere Robert André

Kreatin monohydrate er trolig det kosttilskudd med best dokumentert virkning. Det er likevel ca 30 % av oss som er såkalte «non-responders». Kreatin virker ved å øke nivået av kreatin og vann i muskelcellene. Dette vil stimulere viktige signalveier ift muskelvekst (blant annet satelittcellene).

Med kreatin vil du kunne både bli sterkere og få mer muskler. En 2-6 % økning i muskelmasse og 5-20 % styrkeøkning etter 4-12 uker er ikke utenkelig. Kreatin monohydrate med «creapure»-kvalitet er det jeg vil anbefale.

Han sa også sluttvis at vedkommende burde lese denne artikkelen:

Kreatin, Naturens egen muskelbygger - Fitnessbloggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man går jo opp i vekt av vann og... Skjønner ikke hva som er vitsen med å være så spydig...

Hva var det med setningen min som var spydig? Jeg beklager i så fall om du tok det sånn, det var ikke hensikten. Poenget mitt er at du har absolutt ingen grunn til å være redd for å gå opp 1-2kg når det uansett kun er vannansamling i kroppen. Hvilken betydning har de 1-2 kiloene som vises på vekten? Som flere har nevnt vil de kiloene i svært liten grad vises på kroppen, og da er det bare et tall, ikke noe mer. Det var alt jeg mente :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja mulig jeg er en smule nærtagende og litt overanalyserende :-) Har forsåvidt også kommer over det at man legger på seg av kreatin. Har en venninne som gikk på det men sluttet på grunn av at hun mente hun ble "vannete" av det, og når man ikke har like me kunnskap som dere andre, da husker man fort det negative en hører om noe. Men som jeg sa tidligere så skal pakken åpnes, og jeg får lage mine egne erfaringer :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...