Gå til innhold

Markløft problemer


Metal_Barbie

Anbefalte innlegg

Jeg har nå i en stund gått til kiropraktor for bekkenlåsning og noen låsninger i øvre del av ryggen.

Jeg har det helt fint helt til markløften kommer. Jeg får ikke til å gjøre markløft med bekkenproblemene mine. Det går helt fint helt til det blir 70 kg og mer. Jeg vet teknikken er bra fordi jeg har vist den frem til fysio og han mente at det er ikke teknikken.det er øvelsen. Altså den vanlige merkløften fra bakken.

Så fikk jeg da beskjed om å evt gjøre markløft litt høyere opp,altså ikke starte fra gulvet. Men jeg aner ikke helt hva jeg skal gjøre da:P Og hva kan jeg sette stanga på? Jeg trener hjemme så jeg har ikke så mange muligheter...må jeg evt kjøpe sånne aerobic bokser eller step bokser eller hva det heter og hvor kan jeg få taki det?

Noen med andre forslag til øvelser jeg kan gjøre ? Jeg har jo ikke stativ hjemme så den typisk knebøyen utgår jo...da blir det liksom bare utfall igjen. Så er det en måte jeg kan trene bakside lår og nedre del rygg slik som med markløft hvis jeg da må kutte den helt ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Livet går helt fint uten markløft. Kan du ta rumenske markløft, eller rack pulls, som foreslått? Eventuelt rygghev. Utfall er en super erstatter for knebøy (og i mange tilfeller mer hensiktsmessig øvelse). Vanlig, baklengs, bulgarske, goblet squats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livet går helt fint uten markløft. Kan du ta rumenske markløft, eller rack pulls, som foreslått? Eventuelt rygghev. Utfall er en super erstatter for knebøy (og i mange tilfeller mer hensiktsmessig øvelse). Vanlig, baklengs, bulgarske, goblet squats.
Okei,føler bare at d blir så lite variasjon med utfall:P

Men hva er rumerske markløft..jeg vil trene mark fordi jeg får sykt god kontakt med bakside lår på den iforhold til med andre øvelser:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Okei,føler bare at d blir så lite variasjon med utfall:p

Men hva er rumerske markløft..jeg vil trene mark fordi jeg får sykt god kontakt med bakside lår på den iforhold til med andre øvelser:)

Dette er RDL (romanian deadlifts):

Mark Rippetoe explains the Romanian Deadlift (RDL) - All Things Gym

Det tar veldig godt på bakside lår og rumpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo men man må ha stativ for denne ,jeg har ikke det:)

Du trenger ikke stativ til RDL, de starter fra toppen, men du kan fint ta markløft opp til toppen og så begynne. Eventuelt kan jo to stoler fungere som rack. Jeg mener at RDL er det beste alternativet her siden den tillater mye vekt over stort ROM ;).

Det at fysioen din har sagt at teknikken er bra, betyr ikke nødvendigvis at den er det. Såvidt jeg vet, så blir ikke de utdannet i hvordan baseøvelsene skal utføres. Jeg kan selvfølgelig ta feil her;).

Dette er forresten markløft "fra lengre opp", også kjent som rack pulls. Denne øvelsen brukes for å styrke toppen av markløft og er spesielt nyttig fordi den gir muligheten til å bruke veldig tunge vekter (f.eks 5 reps på 110% av 1RM i markløft):

Vet du noe mer om hvorfor vanlig markløft er et problem? Er det noe med bunnposisjonen? Siden fysioen anbefalte å starte høyere, så må det jo være et problem lengre nede, da kan det hende at RDL ikke er bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke stativ til RDL, de starter fra toppen, men du kan fint ta markløft opp til toppen og så begynne. Eventuelt kan jo to stoler fungere som rack. Jeg mener at RDL er det beste alternativet her siden den tillater mye vekt over stort ROM ;).

Det at fysioen din har sagt at teknikken er bra, betyr ikke nødvendigvis at den er det. Såvidt jeg vet, så blir ikke de utdannet i hvordan baseøvelsene skal utføres. Jeg kan selvfølgelig ta feil her;).

Dette er forresten markløft "fra lengre opp", også kjent som rack pulls. Denne øvelsen brukes for å styrke toppen av markløft og er spesielt nyttig fordi den gir muligheten til å bruke veldig tunge vekter (f.eks 5 reps på 110% av 1RM i markløft):

Vet du noe mer om hvorfor vanlig markløft er et problem? Er det noe med bunnposisjonen? Siden fysioen anbefalte å starte høyere, så må det jo være et problem lengre nede, da kan det hende at RDL ikke er bedre?

Jo men du forstår ,det er der problemet mitt ligger...jeg opplever at bekkenet låser seg på vei opp fra den klassiske markløften sant...slik at jeg enkelte dager ,på en dårlig bekkendag ikke greier å løfte stanga over kneet for det er da bekkenet låser seg på en måte..så ja problemet ligger nederst liksom:P Men når jeg først er kommet opp og deretter fortsetter så er det ikke noe problem..da kan jeg gå ganske langt ned også uten at jeg får den låsen liksom..jeg vet ikke hvorfor det blir slik men..det e rnoe som sier stopp fra bunne av liksom..og det kommer selvsagt mest ved de tyngste løfta..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forsøkt å unngå tunge løft, slik at kroppen din får sjans til å bygge seg opp over tid? Anbefaler deg å kjøre lettere vekter og flere sett fremfor tunge løft og få sett.
Ja jeg tar lette økter også:) Har kuttet mye ned på for eksempel markløft pga dette problemet med bekkenet. Men jeg har gode dager der jeg plutselig kan løfte fint like tungt så kommer det dager der jeg ikke kan det.Men har oftere dager der jeg tar mye lettere på markløft ja pga dette.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo men du forstår ,det er der problemet mitt ligger...jeg opplever at bekkenet låser seg på vei opp fra den klassiske markløften sant...slik at jeg enkelte dager ,på en dårlig bekkendag ikke greier å løfte stanga over kneet for det er da bekkenet låser seg på en måte..så ja problemet ligger nederst liksom:p Men når jeg først er kommet opp og deretter fortsetter så er det ikke noe problem..da kan jeg gå ganske langt ned også uten at jeg får den låsen liksom..jeg vet ikke hvorfor det blir slik men..det e rnoe som sier stopp fra bunne av liksom..og det kommer selvsagt mest ved de tyngste løfta..

Kanskje det kan hjelpe å prøve litt forskjellige fotposisjoner, f.eks hoftebredde med hælene og knær og tær litt utover? Det kan hende at det har noe med "låsingen" å gjøre.

RDL vil gi omtrent samme vinkel mellom overkropp og lår i bunn som vanlig markløft gjør hvis du går helt ned i RDL, så det er ikke sikkert at det løser problemet.

Jeg har ikke så mye peiling på dette området, så jeg gir meg der. Hvis det er noen her på forumet som har hatt lignende problemer, så vil jeg oppfordre de til å komme med kommentarer her;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...