Gå til innhold

Markløft problemer


Metal_Barbie

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

For meg er american og romanian deadlift assistanseøvelser som man ikke kan bruke så mye vekt på som i rack pulls og vanlig mark. Jeg ville ikke anbefalt å ofre hovedøvelsen for å erstatte den med en lettere assistanseøvelse. Jeg ville anbefalt trådstarter å legge ut en film på nett om mulig. Hvis ikke, så kan hun skaffe seg noen klosser å sette stanga på og prøve markløft fra litt under knærne ("rack pulls").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løfter du fra standard markløft-høyde? Midten av stanga skal være 22,5 cm over bakken. Ettersom diameter på stenger er 25-32 mm, vil i realiteten vil dette si omtrentlig 21 cm opp til der stanga begynner, fra gulvet. Bruker du små vektskiver, vil du løfte fra lavere enn det.

enig...

Noen kaller det "lett dag" når de snakker om høyrepetisjonsdager som er vel så slitsomme dager med få repetisjoner og tyngre vekter. Mange repetisjoner i hvert sett fører ikke til bedre teknikk, spør du meg. Heller motsatt.

enig...

For meg er american og romanian deadlift assistanseøvelser som man ikke kan bruke så mye vekt på som i rack pulls og vanlig mark. Jeg ville ikke anbefalt å ofre hovedøvelsen for å erstatte den med en lettere assistanseøvelse. Jeg ville anbefalt trådstarter å legge ut en film på nett om mulig. Hvis ikke, så kan hun skaffe seg noen klosser å sette stanga på og prøve markløft fra litt under knærne ("rack pulls").

enig...

Kjør heller flere serier med 3-6 reps på ganske lette vekter enn å kjøre 10-15 reps på klassisk markløft. Selv ble jeg overrasket over hvor effektivt det var både på markløftstyrke og på ryggbredde å kjøre mange sett på markløft med relativt lette vekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er american og romanian deadlift assistanseøvelser som man ikke kan bruke så mye vekt på som i rack pulls og vanlig mark. Jeg ville ikke anbefalt å ofre hovedøvelsen for å erstatte den med en lettere assistanseøvelse. Jeg ville anbefalt trådstarter å legge ut en film på nett om mulig. Hvis ikke, så kan hun skaffe seg noen klosser så kan hun skaffe seg noen klosser å sette stanga på og prøve markløft fra litt under knærne ("rack pulls").

Spør for å lære: hva blir egentlig forskjellen på amerikansk markløft og å sette stangen på noen kasser som når til rett under knærne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[strekkrefleks.ost: 803462, member: 27845"]Spør for å lære: hva blir egentlig forskjellen på amerikansk markløft og å sette stangen på noen kasser som når til rett under knærne?

strekkrefleks.og i am deadlift tilter du bekkenet under deg og strammer på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[strekkrefleks.ost: 803462, member: 27845"]Spør for å lære: hva blir egentlig forskjellen på amerikansk markløft og å sette stangen på noen kasser som når til rett under knærne?

strekkrefleks.og i am deadlift tilter du bekkenet under deg og strammer på toppen.

jeg tar forbehold om at jeg ikk vet hva am deadlift er. j har bare sett en instruksjonshideo av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spør for å lære: hva blir egentlig forskjellen på amerikansk markløft og å sette stangen på noen kasser som når til rett under knærne?

Amerikansk markløft starter fra toppen og man setter aldri ned stangen. Dermed er grepet en veldig begrensende faktor.

Med å sette stangen på noen kasser rett under knærne, så utfører man en "Rack Pull", og der kan man benytte veldig stor vekt.

Med en 5RM i markløft på ca. 215kg så tipper jeg at jeg kan trene Amerikansk markløft med ca. 150 kg x5 og Rack pull med ca. 240kg x 5. Det er med andre ord stor forskjell i hvor mye vekt man kan bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...