Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Litt usikker på hvor jeg skulle gjøre av denne tråden så om den er helt malplassert kan den godt flyttes.

Uansett. Spørsmålene er, hva gjør dere med små barn, eller større barn, eller sofapotet menn/damer for å få til aktivitet med familien? Jeg har et barn (1,5år) og er på stadighet på jakt etter tips og triks for å holde seg aktiv gjennom uka. Personlig trener jeg styrke 1-3 ganger i uka, men det gjøres på studio uten barn. Ellers har jeg han med enten på rygg i bæresele eller i sykkelsete sånn 30-45min flere dager i uka. Sammen med våren kom ønsket om å være mer ute og ikke minst legge grunnlaget for en god oppvekst med et greit aktivitets nivå for den lille dærten min. Selv er jeg oppdratt forann tv'n og synes vel ikke det er et verdisett jeg har et stort behov for å videreformidle. Hva tenker dere om verdier rundt dette, barn som vokser opp forann tv/data, koselige aktiviteter i hverdagen, hva gjør dere dere med barna når dere har fri hele dagen. Litt rot, men jeg tipper dere tok konseptet:-)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21636-aktiv-familie-hverdag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min gutt er 3 år, og vi gjør mye rart :p Blir kanskje litt annerledes for deg som har litt yngre barn

- gå ut i sola, gå en tur til en park

- sykle ute

- bare leke og kravle på gulvet, det blir slitsomt det og (y)

- ta med barna i bæremeis og gå en lenger tur

- et slags lekeland, Eventyrfabrikken heter den her

- bade ute\inne, blir fort vått og må tørkes opp, utrolig slitsomt i lengden :p

- reiser på 'shopping', min elsker å reise på tikken :D

- reiser på besøk til besteforeldre\venninner

- tar de med på 'trening'

noe jeg kom på i farta.. Men blir jo annerledes når de blir eldre :)

Har ei på 5 år, og ei på 16 måneder. Den eldste er jo relativt lett å sysselsette, siden hun kan sykle og sånn. Den minste er med i sykkelvogn og bæremeis, og får jo gå og løpe når det passer seg slik. Sørpå lekeplassen, er med på hundetrening (alltid gøy for begge to, selv om jeg må løpe frem og tilbake og passe på yngste).

Så trener jo jeg hjemme, og da henger begge ungene seg med. Minstemor er en racer på knebøy med 1-kilos manuel ;) eldste liker best pilates :-p

De får mange gode verdier og blir vant til å være ute selv om de må sitte i bæremeis på de mest krevende turene de første årene. Det viktigste er at de faktisk blir med ut :)

Nå i sommer planlegger jeg telttur i hagen med ungene, og om det går bra skal vi ut i skogen eller på åsen og sove i telt der. Da blir så klart begge to med :)

Jeg har ikke noe barn, men er onkel til en råtass på snart to og et halvt. Jeg er jo over snittet glad i skogen og det er noe jeg ønsker å overføre til mine nærmeste, og det er uendelige muligheter for lek og aktiviteter ute om man beveger seg litt ut av hagen. Bare å følge han rundt i skogen så finner han på uendelig mye selv, utforskerinstinktet er jo helt rått. Trenger han litt input så er det bare å sette igang med å jakte på mark (ekstra moro siden mammaen HATER mark) for da må¨vi løfte på steiner og stammer, grave i jorda og rote rund, vi kan bygge hule av stokker med løv på, klatre i trær sammen med onkel (finner en krokete furu og hjelper med et godt tak i bukselinninga så klatrer de som aper og faller ikke ned. Så kan han hjelpe til å bære ved tilbake til bålet så slapper vi av og koser oss og varmer kakao på bålet og griller pølser.

Ellers har badeland vist seg å være en slager. Er ungen trygg i vannet og får på noe flytegreier er det fullt kjør til han er så sliten at han går rett i koma.

Har en jente på 3 og en på 8 mnd. Da eldste var 1 år begynte vi å ta henne med oss på løpebanen på dager med ok vær. Vi dro sammen, jeg og mannen min da, og byttet på å løpe intervall og ha pause med leking med henne. Korte pauser og korte intervaller, og gjerne lek i form av knebøy det vi løftet henne i været osv. Hun elsket det også!

Nå som hun er større kan hun leke alene i midten mens vi løper rundt, ser henne jo hele tiden da vi løper rundt henne. Ellers er vi som regel på minst en skogs/fjelltur i uken med bæremeis, bæresele og joggesko.

Bare det å ta en tur på lekeplassen på ettermiddagen kan jo være masse aktivitet for liten og stor.

Annonse

Klatring, unger elsker klatring. Enten utendørs i trær og lette småskrenter/vegger eller innendørs i lettere buldrevegger. Fra 3 år kan man prøve seg med sele. Er dog viktig å ikke ha store forventinger. Fokuset på 1-2 åringer er har begrenset holdbarhet. Korte økter for morro skyld.

Ellers er små turer i skog og mark flott. Kanskje ikke tråkke i steinur eller myr. Kort tur, trenger ikke gå mer en 15 min. Tenn bål, grill pølser og fokuser på kos og morro.

Det er nå man sår frø som spirer. Små morsomme økter nå, blir til interesser etterhvert. Når fokuset øker kan man øke krav og lengde.

Ellers er jo svømming, lekeland, trampoline, turn, foppal osv. Unger liker stort sett det meste så lenge det er lysbetont og man ikke forventer for mye i begynnelsen

Enig i det Ole-Mats Moskvil skriver - barn må ut i naturen! Har selv ingen barn, men er tante til en nydelig jente på 3 år. Hun elsker å være ute i naturen, året rundt! Mine egne foreldre tok med meg og mine søsken ut på diverse utflukter i nærmiljøet her, og litt lengre turer når vi ble noe eldre, og dette er noe jeg faktisk setter evig pris på den dag i dag som 25 åring. Barn er naturlig aktive til de blir en 6-7 år, men så dabber det ofte av for mange, dessverre! Derfor er det viktig å legge et godt aktivitetsgrunnlag mens barna er små for å øke sannsynligheten for at de opprettholder aktiviteten etterhvert som de blir eldre :) Som sagt er min niese 3 år, men lister opp diverse aktiviteter hun synes er rasende morsomme i alle fall:

- Aking er en vinner på vinterstid, ellers er jo ski og skøyter veldig aktuelt når barnet blir litt eldre.

- Sykling på trehjulssykkel

- Være ute i skog og mark! Finne insekter, planter, kongler, leke gjemsel, klatre i trær.. Finnes jo uendelig med muligheter i naturen :)

- Ballonger og baller (helst store og myke): trille, kaste, sparke ball er kjempegøy! Niesa mi flyr rundt som bare rakkern så snart en ball er i rommet.

- Sove i telt i hagen til farmor og farfar ;)

- Fange krabber og fiske diverse småfisk

- Hjelpe til med hagearbeid faktisk! Niesa mi er en jækel på luking og vanning av blomster.

- Være med på diverse forefallende arbeid, barn synes det er kjempegøy å gjøre det samme som voksne. Dvs. inkluder barna i matlaging, husarbeid, rydding, snekring osv.

Har ei lita jente på snart 3 år. Hun er i barnehagen på ukedagene og får oftest nok stimuli og mosjon ut av det til at hun sovner utslitt ved leggetid. I helgene er det mye man kan gjøre. Har selv bæremeis og har gått på turer med henne på ryggen, trilleturer, sparketurer på vinteren eller bare besøke den lokale barnehagen å la de leke i stativene der. Så lenge man kommer seg ut så skjer det noe og de får utfoldet seg. Selv om det bare er en trilletur til byen, så er de opp og ut av vogna nok ganger til å få seg litt mosjon og aktivitet :)

Har fire stk som er 12, 10 og to stk på 4,5 år. Alle ungene går på trening x 2 i uka, ellers oppfordrer vi de eldste til å sykle selv om de skal noen plass, ungdom er altfor late idag og forventer å bli kjørt hit og dit og overalt.

Ene fireåringen er en avslappende fyr og han kunne sikkert trivdes godt innendørs på permanent basis han, hun andre derimot skulle en tro det rant speed i årene hos. Så da er det bare å få de ut ut ut!

Å slippe de løs om det så er i skogen, lekeplassen, på stranda, i hagen eller hva som helst(under oppsyn selvfølgelig når de er små) . La de få teste ut ting, klatre og styre på. Ikke sy puter under armene på de og vær livredd for hver minste ting de gjør. De små trenger noen utfordringer og mestringsfølelse de også. Å klatre i trær synes de er kjempekjekt (takk gud for at de går i en barnehage der de får lov til det, noen barnehager sager jo ned de nederste greinene for å unngå dette - kan være farlig vettu)

Går vi en topptur feks så tar vi det i de minstes tempo, samme om vi er på sykkeltur. Skal vi på trening så tar vi de med ( jeg har barnepass der jeg trener - hver søndag er det aktiv barnepass i stor sal med puter, trampoline og div hinderløyper og det synes de er kjempekjekt, mannen lar de springe fritt der han trener)

I skrivende stund hopper de på trampolinen i hagen. De har hjulpet til med å rake gresset og vannet blomster. Familien har vært ute på sykkeltur med stopp på hver lekeplass vi kunne finne underveis , ene 4 åringen på tohjulssykkel og den andre på sparkesykkel - så er de gode og slitne når de skal legges kl 19.

Vi har aldri sett på barn som noen hindring og har alltid hatt de med på alt mulig rart. De har hoppet på trampoline uten sikkerhetsnett i alle år, og lærte å sykle på tohjulssykkel når de var 3,5 år - de har en sinnsyk kroppskontroll og jeg har troen på å slippe de 'løs' og ikke være så veldig overbeskyttende som mange er.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...