Gå til innhold

Smerter i overgang lår/hofte under knebøy


Meilin

Anbefalte innlegg

Ja interessant det med svak kjernemusklatur!

For å ikke skli helt utav tråden. (hvis du sitter på en stol. Rett i ryggen og ene foten oppå den andre.).

Poenget var at hu var mye mykere i den ene foten enn den andre..

Og så fikk hu beskjed om å ta sideplanke..Og tror du ikke den ene foten ble mykere? Interessante saker som man aldri tenker på. Hvis interessant kan jeg leite frem klippet.

http://deansomerset.com/2012/10/25/planks-are-the-magic-bullet-for-hip-mobility/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Tenkte jeg kunne poste her, håper d er greit?:) har et litt lignende problem tror jeg. Ved vondt på utsiden av venstre lår idet jeg bøyer dypt i knebøy, som en slags ekkel stråling. Prøver å være flink med oppvarming, og foam-rolling. Men nå tør jeg ikke ta knebøy lenger for synes det er en veldig ekkel/vond følelse, som ikke ligner noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har akkurat samme type problem nå om dagen, kun på venstre side. For meg kan det være vondt/ubehagelig bare jeg løfter beinet for å ta på meg en sokk eller lignende (ikke alltid, men noen ganger). Kan også gjøre vondt å gå når venstre bein strekkes ut bak. Dersom jeg løfter kneet gjør det vondt, og hvis jeg deretter beveger beinet utover sideveis, gjør det enda vondere.

Jeg har vært hos fysioterapeut to ganger, og det eneste hun sier er at det har skjedd noe akutt under trening som mest sannsynlig vil gå over av seg selv, men jeg får ikke lov å trene bein, løpe eller sykle... Skal tøye 10 minutter om dagen, sier hun også. Jeg har nå hatt dette her i tre-fire uker, og synes ikke det blir noe bedre. Er UFATTELIG kjedelig at jeg ikke får trent bein eller underkropp i det hele tatt.

Det jeg lurer på er om folk har tøyd og drevet med dynamisk oppvarming selv om det har gjort vondt? Jeg har prøvd dette, men stoppet fordi jeg får smerter og er redd for å gjøre vondt enda verre. Begynner å lure på om fysioterapeuten egentlig er kompenent nok, hun kommer jo ikke en gang opp med noen konkret grunn til smertene. Er så usikker på hva jeg skal gjøre nå. Har ikke lyst til å gå med dette her i mange uker til uten en avklaring, i tillegg til at høstsesongen i fotball nærmer seg faretruende, og enn så lenge ser det svart ut for min del. Kan ikke en gang slå en pasning uten at det gjør vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat samme type problem nå om dagen, kun på venstre side. For meg kan det være vondt/ubehagelig bare jeg løfter beinet for å ta på meg en sokk eller lignende (ikke alltid, men noen ganger). Kan også gjøre vondt å gå når venstre bein strekkes ut bak. Dersom jeg løfter kneet gjør det vondt, og hvis jeg deretter beveger beinet utover sideveis, gjør det enda vondere.

Jeg har vært hos fysioterapeut to ganger, og det eneste hun sier er at det har skjedd noe akutt under trening som mest sannsynlig vil gå over av seg selv, men jeg får ikke lov å trene bein, løpe eller sykle... Skal tøye 10 minutter om dagen, sier hun også. Jeg har nå hatt dette her i tre-fire uker, og synes ikke det blir noe bedre. Er UFATTELIG kjedelig at jeg ikke får trent bein eller underkropp i det hele

Jeg har nettopp opplevd noe av det samme, hadde også problemer med å ta på sokker, knebøy ol. For min del viste det seg at jeg hadde flere låsninger i bekken, hofte og korsrygg. Det løste seg til slutt med en del timer hos både kiropraktor og fysioterapeut (og ikke noe særlig styrketrening i denne perioden). Kanskje du kan gå til en annen behandler for å få en ny vurdering? Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg kunne poste her, håper d er greit?:) har et litt lignende problem tror jeg. Ved vondt på utsiden av venstre lår idet jeg bøyer dypt i knebøy, som en slags ekkel stråling. Prøver å være flink med oppvarming, og foam-rolling. Men nå tør jeg ikke ta knebøy lenger for synes det er en veldig ekkel/vond følelse, som ikke ligner noe annet.

Går strålingen ned forbi kneet eller er kjennes den kun på utsiden av låret? Hvilke områder foam-roller du i løpet av oppvarmingen?

Jeg har akkurat samme type problem nå om dagen, kun på venstre side. For meg kan det være vondt/ubehagelig bare jeg løfter beinet for å ta på meg en sokk eller lignende (ikke alltid, men noen ganger). Kan også gjøre vondt å gå når venstre bein strekkes ut bak. Dersom jeg løfter kneet gjør det vondt, og hvis jeg deretter beveger beinet utover sideveis, gjør det enda vondere.

Jeg har vært hos fysioterapeut to ganger, og det eneste hun sier er at det har skjedd noe akutt under trening som mest sannsynlig vil gå over av seg selv, men jeg får ikke lov å trene bein, løpe eller sykle... Skal tøye 10 minutter om dagen, sier hun også. Jeg har nå hatt dette her i tre-fire uker, og synes ikke det blir noe bedre. Er UFATTELIG kjedelig at jeg ikke får trent bein eller underkropp i det hele tatt.

Det jeg lurer på er om folk har tøyd og drevet med dynamisk oppvarming selv om det har gjort vondt? Jeg har prøvd dette, men stoppet fordi jeg får smerter og er redd for å gjøre vondt enda verre. Begynner å lure på om fysioterapeuten egentlig er kompenent nok, hun kommer jo ikke en gang opp med noen konkret grunn til smertene. Er så usikker på hva jeg skal gjøre nå. Har ikke lyst til å gå med dette her i mange uker til uten en avklaring, i tillegg til at høstsesongen i fotball nærmer seg faretruende, og enn så lenge ser det svart ut for min del. Kan ikke en gang slå en pasning uten at det gjør vondt.

Har du forsøkt bløtvevsmobilisering med foam-roller og/eller lacrosse-ball i løpet av oppvarmingen? Hvordan har dette i så fall fungert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja. Har ikke hjulpet :-(

Opplegget fysioterapeuten din har lagt opp virker litt mindre gjennomtenkt. Et mer optimalt rehabiliteringsopplegg burde jo ha inneholdt aktive øvelser og ikke bare tøying. Hva er det fysioterapeuten mener skjedde akutt (strekkskade, belastningsskade, noe annet?) - hun må jo ha gjort en vurdering. Du kan jo vurdere å ta kontakt med en manuellterapeut eller idrettsfysioterapeut, evnt. ART-behandling ved ART-klinikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Min erfaring er:

- Stram fremside som har blitt overdrevent tøyet.

- Svak rumpe

- Sterk hamstrings med svak rumpe

Dette kan føre til femoral anterior glidesyndrom som ofte kan maskere seg som smerter rundt hofteleddsbøyeren. Rundt der hvor du har krysset av. Det kan skyldes en overdreven fremover tilt av bekkenet, pga dårlig aktivering av rumpen.

Løsning er:

- Aktivering av rumpe

- Lær å stramme rumpen i toppen av knebøy og markløft, spesielt sumo-markløft! Hold rumpen squeezen i toppen her i ca 4-5 sekunder de første ukene for å bare lære at dette må du gjøre.

- Kjør mer rumpetrening

- Slutt å tøye fremsiden de neste to ukene for å la problemet hvile litt og fokus på å aktivere rumpen.

Grunnen er bare hvordan rumpen/hamstrings arbeider. Rumpen fester seg nærmere hoften og har mer kontroll over hvordan femur (lårbeinet) flytter seg i hofteskålen. Om hamstrings er for sterk vil denne bevegelsen være mindre "kontrollert" og man får den irriterende tiltbevegelsen pga at hamstrings ikke har så god kontroll over femur i hofteskålen.

Hamstrings ekstenderer hele låret siden den går over hofte og kne, mens rumpen som bare er en ett-ledds muskel er mye finere på bevegelsen og styrer hoften mye bedre. Derfor er en super sterk rumpe utrolig viktig!

Denne boken forteller mer:

Diagnosis and Treatment of Movement Impairment Syndromes: Shirley Sahrmann PT PhD FAPTA: 9780801672057: Amazon.com: Books

Eksempel treningsprogram - intensitetsfase:

Hip-thrust til benk - eksplosiv utførelse, med hold i toppen 3 sek - 4 sett x 6 til 8 repetisjoner

Knebøy - stopp i bunn, glutehold i toppen 5 sek - 3 sett x 6 til 8 repetisjoner

Legg til øvelser for andre muskelgrupper også.. men du kan legge mindre fokus på hamstrings om du mistenker den er sterk! Kjør undulerende programmering (en dag tung, en dag medium, en dag lett) f.eks eller klassisk 2-splitt med tung / lett.

Når alt dette er sagt:

Det kan selvsagt være mange andre ting, men ifh til treningspopulasjon er dette det jeg har oftest kommet over i samme situasjon. Jeg kan mistenke du sliter i bunnen i knebøy / toppen av markløft og at du kanskje har litt vonder i ryggen eller er litt ustabil når du står på en fot. Ikke har så god kontakt med rumpen?

Her er bilde av en rosa katt som gir deg +5 restitusjonspoeng (y)

[ATTACH=full]106618[/ATTACH]

Hei, vet at det er lenge siden du postet dette innlegget, men skulle gjerne spurt om et par ting ettersom jeg sliter med de samme problemene, om du har tid til å svare! :) Jeg ser at du skriver opp knebøy som et eksempel på en øvelse som kan inngå i et program der man forsøker å bli sterkere i rumpa og forhåpentligvis etter hvert kvitt smertene, problemet mitt er at det egentlig først og fremst er knebøy jeg får vondt av (tror jeg.)

Det er ingen tvil om at mobiliteten min er dårlig, og jeg forsøker å jobbe med den, men synes det er vanskelig når jeg merker at ulike mobilitetsprogrammer ofte innebærer strekk av framside lår (eksempelvis http://www.youtube.com/watch?v=JBHzXF-mVjYvideoen.)

En annen ting er at jeg synes det er vanskelig å finne gode beinøvelser som ikke tar så mye på hamstringen samtidig som jeg skal kjenne at den tar rumpa, jeg har nemlig en tendens til å kjenne det i hamstring uansett, blant annet på hip thrust. Sliter noe fryktelig med kontakt med rumpa under øvelsene mine uansett hvor lang tid jeg bruker på forhånd av en beinøkt på å aktivere den. De siste ukene har jeg sikkert brukte 20-30 minutter før hver økt til virkelig å SKVISE rumpa og kjenne at det tar ordentlig, men likevel klarer jeg ikke overføre dette til øvelser som for eksempel knebøy og hip thrust. Nå skal det sies at jeg i tillegg har fortsatt å tøye framsiden før hver økt også, så regner ikke akkurat med at det har gjort problemet spesielt mye bedre.

Det merkelige er at jeg både i kontakt med fysioterapeut og personlig trener har fått beskjed om at jeg ikke en gang har antydning til fremovertiltet bekken, men jeg har smerter på akkurat det stedet som beskrives i denne posten, og jeg vet at jeg tidligere har vært fryktelig dårlig til å aktivere rumpa i tillegg til at hamstringen min er sterk... Er så kjedelig ikke å få trent ordentlig bein på grunn av smerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, vet at det er lenge siden du postet dette innlegget, men skulle gjerne spurt om et par ting ettersom jeg sliter med de samme problemene, om du har tid til å svare! :) Jeg ser at du skriver opp knebøy som et eksempel på en øvelse som kan inngå i et program der man forsøker å bli sterkere i rumpa og forhåpentligvis etter hvert kvitt smertene, problemet mitt er at det egentlig først og fremst er knebøy jeg får vondt av (tror jeg.)

Det er ingen tvil om at mobiliteten min er dårlig, og jeg forsøker å jobbe med den, men synes det er vanskelig når jeg merker at ulike mobilitetsprogrammer ofte innebærer strekk av framside lår (eksempelvis http://www.youtube.com/watch?v=JBHzXF-mVjYvideoen.)

En annen ting er at jeg synes det er vanskelig å finne gode beinøvelser som ikke tar så mye på hamstringen samtidig som jeg skal kjenne at den tar rumpa, jeg har nemlig en tendens til å kjenne det i hamstring uansett, blant annet på hip thrust. Sliter noe fryktelig med kontakt med rumpa under øvelsene mine uansett hvor lang tid jeg bruker på forhånd av en beinøkt på å aktivere den. De siste ukene har jeg sikkert brukte 20-30 minutter før hver økt til virkelig å SKVISE rumpa og kjenne at det tar ordentlig, men likevel klarer jeg ikke overføre dette til øvelser som for eksempel knebøy og hip thrust. Nå skal det sies at jeg i tillegg har fortsatt å tøye framsiden før hver økt også, så regner ikke akkurat med at det har gjort problemet spesielt mye bedre.

Det merkelige er at jeg både i kontakt med fysioterapeut og personlig trener har fått beskjed om at jeg ikke en gang har antydning til fremovertiltet bekken, men jeg har smerter på akkurat det stedet som beskrives i denne posten, og jeg vet at jeg tidligere har vært fryktelig dårlig til å aktivere rumpa i tillegg til at hamstringen min er sterk... Er så kjedelig ikke å få trent ordentlig bein på grunn av smerter.

1. Har du film av utførelse bøy og hip-thrust?

2. Har du ubehag i hverdagen/spesielle bemerkninger?

3. Hva har fysio sagt spesifikt?

4. Bor du i Oslo?

5. Hva er idrettsbakgrunn (inkl ridning etc) og generell treningsbakgrunn?

6. Hva jobber du med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er akkurat frisk igjen fra den problemstillingen du beskriver. For min del var det veldig stramme glutes som igjen ødela for hoftebøyere, og der satte det seg betennelse. Pga. stramme glutes fikk jeg veldig dårlig mobilitet alle de andre stedene rundt på siden og framsiden. Jeg har også den klikkelyden du beskriver :) En annen løsning kan være Cam Pincer Impingement, det var iallfall det manuellterapeuten som undersøkte meg trodde.Et godt råd er bare å tøye gluteus skikkelig godt, veldig godt, i et par dager, ta så hofteleddsbøyerne og kjenn hvordan det føles. Jeg pleide også å myke opp i ligamentet der hoften og lårbeinet møtes, ved å: eks: Sette meg på gulvet. Bøye det venstre beinet mitt slik at foten treffer insiden av låret. Strekker det høyre bakover. Legger meg over venstrebeinet med strak korsrygg, nå kjenner du det litt i glutes og sannsynligvis (?) der du har vondt. Pass på at rumpa hele tiden har kontakt med gulvet. Rugg litt frem og tilbake mens du legger mer vekt på med overkroppen og få mykt opp dette. Hvis forklaringen min var elendig så spør gjerne! dette her var iallfall løsningen for meg. Jeg fikk ikke trent knebøy/markløft på 4,5 mnd. så jeg håper du slipper å lide lenge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...