Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ålreit, dette er litt pinlig. Men jeg kan ingenting om matlaging, for to mnd siden kunne jeg ikke å koke ris en gang. :p Hvordan tilbereder man karbonadedeig så det ikke blir tørt og smakløst? Kan jo ikke bruke vanlig tacocrydder, og har hørt at karbonadedeig suger til seg smak dårligere enn vanlig kjøttdeig.

Hvordan tilbereder dere den? :p

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21381-saftigvelsmakende-karbonadedeig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pleier ihvertfall å prøve å ikke oversteke den for hardt, så den beholder litt juicyhet. GLOVARM panne med olje, nedi med kjøttet på en side, vent til godt brunet, snu, senk varmen litt, ha i god smørklatt, salt pepper krydder, syre, smør , og noen minutter til i panna, til den såvidt ikke er for rosa, ta av varmen og la hvile litt. Men du må nå prøve å finne ut hva som funker for deg:)

Jeg bruker gjerne hvitløk, chili, pepper, spisskummin og litt salt for å krydre karbonadedeigen. Med andre ord - ditt eget tacokrydder. I tillegg til dette bruker jeg gjerne ekte smør og venter til panna er god og varm før jeg legger den oppi.

Det er heller ikke feil å la den ligge ute på benken litt så den ikke er iskald når den havner i pannen. Varm + kald = lunken. Lunken i panna = kokt mat og ikke stekt :D sånn roughly :p hehe

Siterer min mor:

- brun smøret(det skal slutte å boble og bli nøttebrunt og "rolig")

- ha i salt i karbdeigen før den stekes så den binder vann(annet krydder blandes også på forhånd, men taco krydder har hu i på slutten 0,o).

- Start stekingen på høy varme, slit at porene lukker seg, eller no, så skrur man ned etterhvert.

- Stek karbdeig til den får stekeskorpe, er den som gir mest smak. Den skal ikke vær typ grå osv. Selv om det er masse kjøttkraft/vann i stekepanna skal dette ikke helles ut, det vil fordampe og smaken vil bli igjen.

- løk og sånt har man i til slutt siden det bare skal stekes blankt;)

- Mamma som ramser opp hver gang hu steiker karbdeig osv :p Synes hennes karbdeig er veldig god, så håper det hjelper ;)

Siterer min mor:

- ha i salt i karbdeigen før den stekes så den binder vann(annet krydder blandes også på forhånd, men taco krydder har hu i på slutten 0,o).

- Stek karbdeig til den får stekeskorpe, er den som gir mest smak. Den skal ikke vær typ grå osv. Selv om det er masse kjøttkraft/vann i stekepanna skal dette ikke helles ut, det vil fordampe og smaken vil bli igjen.

- Mamma som ramser opp hver gang hu steiker karbdeig osv :p Synes hennes karbdeig er veldig god, så håper det hjelper ;)

Saltet trekker jo vannet ut av kjøttet når det ligger klint på utsida :D I farser stiller det seg annerledes.

-Ellers gjelder det å steke det så kort tid som mulig, slik at det beholder mest mulig veske. Full varme!

Annonse

Saltet trekker jo vannet ut av kjøttet når det ligger klint på utsida :D I farser stiller det seg annerledes.

-Ellers gjelder det å steke det så kort tid som mulig, slik at det beholder mest mulig veske. Full varme!

Ja, man skal vel f.eks. steke kylling på høy varme slik at porene(eller hva det er) lukker seg før man salter så saltet ikke trekker ut vann, mens min mor bruker å røre saltet inn i karbonadedeigen for å holde vannet i kjøttet.

Hakke så mye peiling jeg altså, alt jeg kan har jeg lært av min mor, men hun sier alltd "hvis hellstrøm hadd vært her no, så hadd han sakt det og det og det" - så vet ikke hvor mye peiling hu har heller ^^

Ja, man skal vel f.eks. steke kylling på høy varme slik at porene(eller hva det er) lukker seg før man salter så saltet ikke trekker ut vann, mens min mor bruker å røre saltet inn i karbonadedeigen for å holde vannet i kjøttet.

Hakke så mye peiling jeg altså, alt jeg kan har jeg lært av min mor, men hun sier alltd "hvis hellstrøm hadd vært her no, så hadd han sakt det og det og det" - så vet ikke hvor mye peiling hu har heller ^^

Trodde det med porene var the shit før jeg også .. helt til Aurelius korrigerte meg og sa det bare var BS.

Siterer min mor:

- Start stekingen på høy varme, slit at porene lukker seg, eller no, så skrur man ned etterhvert.

Haha, høres AKKURAT ut som min mor!

Ellers er det rådet jeg kan komme med å ha det krydderet du skal bruke 1-2 dl vann, og helle over kjøttdeigen når den er stekt grå, så får du en slags ''saus'' slik du får når du lager til med tacokrydder:) Da blir det ihvertfall ikke tørt!

Annonse

• 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...