Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvordan klarte du det? Å venne deg til å ikke spise alt? Hehe :)

Godt spørsmål, egentlig.... Tror ikke jeg kan gi noe magisk svar på det, jeg bestemte meg bare for at nok var nok...

Til å begynne med var det veldig viktig for meg å spise mange måltider med ordentlig mat utover dagen, slik at jeg aldri ble sulten. Jeg merker i hvert fall at søtsuget kommer straks jeg blir litt sulten. Så kunne jeg ikke ha noe i huset som jeg kunne smugspise på.

Til slutt var det bare rett og slett ikke fristende lenger....

Fortsetter under...

Som de fleste andre her er jeg opprinnelig et "alt eller ingenting"-menneske. MEN, etter en god del runder med meg selv, og en god del trening (og feiling), har jeg i større grad lært meg at man kan ta litt. Man trenger heller ikke å spise opp alt man har på fatet, eller alle kaloriene i budsjettet =) Alt kan læres, og viljestyrke og selvkontroll (selv om dette er jævlig vanskelig når det kommer til smågodt).

Jeg er egentlig begge deler. Jeg er sånn "alt" menneske når jeg finner noe jeg virkelig liker - f. eks. hardkokt egg, et nytt pålegg, en ny middag - da spiser jeg det HVER dag! Heldigvis skjer det ikke så ofte med usunne ting. Hadde det med brus før (drakk KUN brus, aldri noe annet) - men etter jeg sluttet med brusen har det egentlig bare gjort meg kvalm å kjenne lukten av det til og med. Og når det gjelder søtt og godteri og sånn har jeg egentlig aldri vært noe på det og i konfirmasjoner etc tvinger jeg ned litt kake bare så de ikke skal tro jeg har ortoreksi. Haha. Men det gir meg virkelig ingenting å spise det.

Var sånn med alkohol, alt eller ingenting, hvorfor ta ett glass vin når hele flaska var igjen, eller ei øl når når man kunne ta 6? Men etter jeg klarte kicke den vanen, ikke helt sikker på hvordan, så går det greiere med mat og søtt også. Salt er hakket verre, kjøper aldri store poser potetgull eller stor popcorn på kinoen lenger, for det forsvinner kjapt :oops: bedre å kjøpe en mindre pose og så kose seg med den, da blir det både kos og ikke noe dårlig samvittighet = win.

Akkurat med vin er det vanskelig å la resten av ei flaske stå, ja. Som regel deler jeg den, så det blir maks ei halv flaske uansett.

Ellers er jeg nok ikke en alt-eller-ingenting-person. Kan fint ha snacks i skapet, også i skåler eller åpnede poser, fra ei helg til neste eller lengre. Har gått og tatt et par never potetgull hver dag fra en pose som blei åpna forrige helg, men da har det vært nok med de potetgullflakene. Skåla med sjokolade har jeg ikke rørt på et par uker. De må riktignok stå i skapet, ikke på bordet rett ved sofaen.

Det beste trikset er jo å ikke ha noe snacks stående, og jeg finner det heldigvis fullstendig uproblematisk å gå rett forbi hyllene med snacks og snop på vei til kassa. Står det ikke på handlelappen, skal jeg ikke ha det, og da eksisterer det liksom ikke.

Annonse

Alt eller ingenting.. Hmm, ja er vel det. Dog går det ikkje på noe "da kan eg liksågreit spise opp resten" greie, er heller kombinasjonen av null sperrer for mat + et sjukt søtsug.

Så derfor må eg som regel bare holde meg fint unna godteri, klarte det i nærmere 7år. Begynte igjen for 3 år siden, gikk på en smell den gangen :p .

Rekorden i løpet av en film + litt til (noen timer) er forøvrig 1kg smågodt, 200g sjokolade plate, en god del potetgull + dip, og 1,5l brus.... Spiser til det er tomt (selv om at eg var kvalm lenge før dette). Haha :)

Når det kommer til snop og søtt så er jeg definitivt en alt eller ingenting person! Og jeg hater det! Når jeg først bestemmer meg for total avholdenhet er jeg kjempeflink, men det er ikke det jeg vil. Vil være flink til å kose meg med måte uten at det skal skli ut så til de grader hver eneste gang..... Men tror ikke det er mulig for meg, rett og slett.

Veldig allt eller ingenting, ganske slitsomt i grunn. Har jaga ut både xbox og alkohol. Er ikkje noe serlig glad i sukker lenger heller, har nåke sauebæsj-frukostblanding ståande hvis eg vil ha nåke søtt og gjerne noen cashew hvis eg vil ha nåke salt. Ellers so et eg MAT hvis eg har lyst på nåke, fungere ganske greit ska eg sei.

En kombinasjon. Synes det er lettere å holde meg unna snop om jeg ikke spiser det i det hele tatt. Om jeg har vært flink og så spiser snop på lørdagen så blir alt ødelagt - for da vil jeg jo ha mer. Suget som forsvant dukker opp igjen, og da må jeg begynne helt på nytt.

Trenger ingen store mengder, så litt mørk sjokolade i skapet gjør susen om jeg er sugen - klarer ikke å spise så mye av den uansett. Jeg tenker ikke at noe blir ødelagt om jeg spiser snop, men det som irriterer meg er å være sugen på noe digg hele tiden - er derfor jeg kutter ut.

Blir som etter den julen med mye selskapeligheter og vin der jeg plutselig tok meg i å tenke at mmm, nå hadde det vært godt med rødvin men klokka var 16 og det enda var flere timer til ungene skulle legge seg. Da kuttet jeg all alkohol i 7 mnd fordi jeg skulle bevise for meg selv at jeg var sjefen. Mind control lizzom;)

Alt eller ingenting. Og jeg liker det! Å spise 1 bit sjokolade, gir meg ikke noe annet en et mye større søtsug enn jeg hadde til å begynne med, også sitter jeg der å fyser no skikkelig. Om jeg derimot kan spise en sjokoladeplate, og en boks is i tillegg, så sitter jeg igjen ganske tilfreds. Sier seg selv at man ikke kan gjøre det så ofte. Men det gjelder bare sukker. Jeg kan lage microbrownies og kesam med bær og slikt, og det holder i massevis med bare det. Da er det jo en del av frokost/middag macromessig, og sånn sett ikke noe utskjeing.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...