Gå til innhold

Sukker


Kriss

Anbefalte innlegg

  • 2 måneder senere...

Fortsetter under...

Hei. Kjøpte meg syramena rårørsukker hos helsekort idag. Er dette like "sunt" som sukrin sukkeret som alle snakker om? eller burde jeg bytte det inn til sukrin? :)

Det er i grunn det samme som vanlig sukker, bare at det ikke er raffinert. Jeg ville i hvert fall kjøpt sukrin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du sukker før korte økter vil du starte økten med høye insulinnivåer, som gjør tilgangen på fett dårligere. Skal du spise karbohydrater før trening bør dette gjøres minimum to timer før økten, slik at insulinnivåene kan normaliseres først. Under oppvarming, like før økten begynner kan du få i deg en liten mengde lettopptagelige karbohydrater, siden disse vil tas opp uten insulinutskillelse når du er i aktivitet.

Mental masterbation..... Hvorfor skal dette ha noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet at sukker ikke er bra, og at man bør innta så lite som mulig. Men hva er det egentlig sukker gjør med kroppen?

Hvitt og brunt sukker inneholder ingen nødvendige næringsstoffer og hvitt sukker er ekstra ille; det er foredlede karbohydrater hvor de kjemiske prosessene som kreves for å forvandle et naturlig brunt stoff til et hvitt pulver, innebærer bruk av blekemiddel og andre midler som er skadelige for hele fordøyelsessystemet.

Her er et utvalg:

- Skadelig for den naturlige bakterieflora og kroppens innhold av vitaminer og mineraler.

- Påvirker innholdet i blodet, som så igjen påvirker hjernen og forårsaker reaksjoner gjennom hele kroppen. Det sliter på bukspyttkjertelen og binyrene og forårsaker hypoglykemi (lavt blodsukker).

- Adferdsproblemer av forskjellig slag som følge av at blodsukkeret svinger opp og ned.

- Fedme.

- Sukkersyke (diabetes).

- Mage/tarm-sykdommer (dårlig fordøyelse, betennelser i mage og tarm, irritabel tykktarm, tarmproblemer, diaré).

- Gallestein.

- Dårlige tenner.

- Nyrestein.

- Hudproblemer.

- Svekker immunforsvaret, og gjør oss mer utsatt for infeksjoner. Å kutte ut sukkeret er for eksempel effektivt for å unngå forkjølelse

- Sukker binder seg til proteiner og utløser såkalte frie radikaler. Disse gjør både huden og årene mindre elastiske.

- Tapper kroppen for viktige vitaminer og mineraler, og fremskynder beinskjørhet.

- Kan redusere menns potens.

- Gi opphav til psykiske lidelser (angst og depresjoner).

Jeg er glad jeg bestemte meg for å kutte ut :)

”Hvis bare en liten del av det vi allerede vet om sukker ble oppdaget i forbindelse med ethvert annet stoff som brukes som mat eller som tilsetningsstoff, ville det stoffet umiddelbart bli forbudt.”

Forsker og lege John Yudkin (Storbritannia)

Kilder:

"Sukker - en snikende fare", Dag Viljen Poleszynski og Iver Mysterud

”Holistix”, Carole Caplin

Sitat funnet på Helse og Kost

And not a single credible citation was posted that day.... Er du sikker på at sukker ikke foresaker AIDS også? Jævla skremselspropaganda..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mental masterbation..... Hvorfor skal dette ha noe å si?

And not a single credible citation was posted that day.... Er du sikker på at sukker ikke foresaker AIDS også? Jævla skremselspropaganda..........

Hvis du ikke evner å forholde deg saklig, må vi bare fjerne postene dine. Det er gjennomgående for mye av aktiviteten din på forumet. Du kan legge lokk på drittslenginga, eller så gjør vi det for deg. Your choice. Reaksjoner tas på PM; mer oppgulp i denne tråden blir slettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mental masterbation..... Hvorfor skal dette ha noe å si?

Hvorfor det er en fordel med lave insulinnivåer og dermed bedre forhold for fettforbrenning i starten av økten? For det første virker det glykogensparende, for det andre kan det hindre tidlig melkesyreproduksjon da du i større grad kan benytte fett og ikke er like avhengig av å bruke glukose fra første stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det er en fordel med lave insulinnivåer og dermed bedre forhold for fettforbrenning i starten av økten? For det første virker det glykogensparende, for det andre kan det hindre tidlig melkesyreproduksjon da du i større grad kan benytte fett og ikke er like avhengig av å bruke glukose fra første stund.

Sånn som jeg har forstått det så er fettforbrenning for det meste en funksjon av kaloriunderskudd over tid, så det blir fullstendig meningsløst å bry seg om hvor mye fett man forbrenner under en treningsøkt. Det som er interessant er jo hva som skjer resten av dagen, ikke hva som skjer iløpet av en halvtime/time.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15052277

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16541371

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7759741

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11842038

Dessuten impliserer du at det har noe å si når du spiser karbohydrater mtp fettforbrenning, men studier har vist gang på gang, på gang at det er høyst irrelevant når de forskjellige næringsstoffene blir spist.

Har du noen studier om dette med melkesyre og CHO før trening liggende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som jeg har forstått det så er fettforbrenning for det meste en funksjon av kaloriunderskudd over tid, så det blir fullstendig meningsløst å bry seg om hvor mye fett man forbrenner under en treningsøkt. Det som er interessant er jo hva som skjer resten av dagen, ikke hva som skjer iløpet av en halvtime/time.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15052277

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16541371

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7759741

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11842038

Dessuten impliserer du at det har noe å si når du spiser karbohydrater mtp fettforbrenning, men studier har vist gang på gang, på gang at det er høyst irrelevant når de forskjellige næringsstoffene blir spist.

Har du noen studier om dette med melkesyre og CHO før trening liggende?

Jeg snakker ikke om den totale fettforbrenningen, jeg snakker om tilgjengeligheten til fettlagrene i begynnelsen av økten. Om insulinnivået er høyt, må man ta av glykogenlagrene fra første sekund, noe som gjør at de tømmes raskere. Det vil være en fordel å ha så god tilgang som mulig på fettreservene som mulig, slik at du i best mulig grad kan spare glykogenet til du trenger det.

Hvor stor effekten av dette er vet jeg ikke, men det er verdt å teste ut for å se hvordan man selv reagerer på det. For de fleste, som trener på hobbybasis, vil det nok ikke ha noe særlig å si. Det er nok mest relevant for folk som driver med en form for utholdenhetsidrett, som kan dra noen fordeler av å spare glykogenet til senere i konkurransene.

Har ingen studier liggende på CHO før trening og melkesyre, men melkesyre er et biprodukt av glukosenedbrytning, så at glykogenbesparing også vil redusere melkesyren er logisk.

I forhold til den totale forbrenningen over tid er det såklart helt irrelevant, men det er som sagt ikke det jeg snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

And not a single credible citation was posted that day.... Er du sikker på at sukker ikke foresaker AIDS også? Jævla skremselspropaganda..........

Ja, det er skremmende...

Nå er det ikke sikkert du er opplyst om hvordan hiv smitter, men det kan et raskt søk på nettet ordne for deg. I alle fall har jeg aldri hørt om at sukker kan ha sammenheng med hiv-infisert blod og måten en blir smittet på.

Forresten, husket jeg å nevne at sukker også kan gi konsentrasjons- og lærevansker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker ikke om den totale fettforbrenningen, jeg snakker om tilgjengeligheten til fettlagrene i begynnelsen av økten. Om insulinnivået er høyt, må man ta av glykogenlagrene fra første sekund, noe som gjør at de tømmes raskere. Det vil være en fordel å ha så god tilgang som mulig på fettreservene som mulig, slik at du i best mulig grad kan spare glykogenet til du trenger det.

Hvor stor effekten av dette er vet jeg ikke, men det er verdt å teste ut for å se hvordan man selv reagerer på det. For de fleste, som trener på hobbybasis, vil det nok ikke ha noe særlig å si. Det er nok mest relevant for folk som driver med en form for utholdenhetsidrett, som kan dra noen fordeler av å spare glykogenet til senere i konkurransene.

Har ingen studier liggende på CHO før trening og melkesyre, men melkesyre er et biprodukt av glukosenedbrytning, så at glykogenbesparing også vil redusere melkesyren er logisk.

I forhold til den totale forbrenningen over tid er det såklart helt irrelevant, men det er som sagt ikke det jeg snakker om.

Da misforsto jeg hva du mente.

Men når det er sagt så høres dette fortsatt ut som mental masterbation for min del, har du noen studier som foreslår at det å ikke spise CHO rett før trening fører til bedre prestasjoner sammenlignet med å spise de rett før?

Jeg skal prøve å kikke litt etter dette med melkesyre og CHO når jeg ikke har noe å bedre å gjøre ;)

Ja, det er skremmende...

Nå er det ikke sikkert du er opplyst om hvordan hiv smitter, men det kan et raskt søk på nettet ordne for deg. I alle fall har jeg aldri hørt om at sukker kan ha sammenheng med hiv-infisert blod og måten en blir smittet på.

Forresten, husket jeg å nevne at sukker også kan gi konsentrasjons- og lærevansker?

Foreslår at du kutter ut all dihydrogen monoksid fra kostholdet ditt. Jeg har hørt at det er ganske farlig det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da misforsto jeg hva du mente.

Men når det er sagt så høres dette fortsatt ut som mental masterbation for min del, har du noen studier som foreslår at det å ikke spise CHO rett før trening fører til bedre prestasjoner sammenlignet med å spise de rett før?

Jeg skal prøve å kikke litt etter dette med melkesyre og CHO når jeg ikke har noe å bedre å gjøre ;)

I aktivitet vil glukoseopptaket til cellene ikke være avhengig av insulin, så rett før trening kan det være en fordel å få i seg karbohydrater. Det er snakk om perioden 2-3t før og fram til trening det kan være en fordel å ikke overdrive inntaket.

Teorien har jeg fra foredrag med Kenn Hallstensen og fra boken hans, Treningssuksess med lavkarbo. Nøyaktig hvilke studier han støtter seg på vet jeg ikke, og har for tiden heller ikke tid til å sette meg ned å lete :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...