Gå til innhold

Muskelknuter


Even123

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det kommer veldig an på hvor dypt det ligger og hvor mye du jobber med den :)

Har en muskelknute i ræva. Kjenner det godt ved markløft, knebøy og pendlayroing. Bruker egenmassasje med tennisball for å løse opp muskelknuten. Har holdt på slik i 2 dager og det er enda ikke helt bra. Begynner å bli litt utålmodig :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en muskelknute i ræva. Kjenner det godt ved markløft, knebøy og pendlayroing. Bruker egenmassasje med tennisball for å løse opp muskelknuten. Har holdt på slik i 2 dager og det er enda ikke helt bra. Begynner å bli litt utålmodig :p

Gi det tid og fortsett. Bruk gjerne en muskelvirkende krem hvis du har det. Tålmodighet er en dyd :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan skaffe deg en hardere ball. En tennisball blir litt for myk. Finner du noe som gjør kan du rulle i et lite omegn rundt akkurat det punktet. 5 cm blir litt for mye. Du kan også prøve "contract-relax" på disse punktene. Det vil si, stram muskelen du ruller på i 5 sek, slapp av 10 sek og la ballen synke så dypt inn i muskelen som du klarer. Gjenta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ruller så mange ganger om dagen er det sannsynlig at du bare vil forverre problemet da vevet blir voldsomt irritert av å bli stimulert så mange ganger om dagen.

Ofte kommer triggerpunkter for en grunn: feilfunksjon i rygg/bekken/hofter/etc. Om du har prøvd over lengre tid uten å bli kvitt det ville jeg anbefalt deg å se en profesjonell om det.. enten fysio eller kiropraktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan skaffe deg en hardere ball. En tennisball blir litt for myk. Finner du noe som gjør kan du rulle i et lite omegn rundt akkurat det punktet. 5 cm blir litt for mye. Du kan også prøve "contract-relax" på disse punktene. Det vil si, stram muskelen du ruller på i 5 sek, slapp av 10 sek og la ballen synke så dypt inn i muskelen som du klarer. Gjenta.

Hvor ofte skal jeg gjøre dette, og hvor lang tid bør det ta før muskelknuten er borte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ruller så mange ganger om dagen er det sannsynlig at du bare vil forverre problemet da vevet blir voldsomt irritert av å bli stimulert så mange ganger om dagen.

Ofte kommer triggerpunkter for en grunn: feilfunksjon i rygg/bekken/hofter/etc. Om du har prøvd over lengre tid uten å bli kvitt det ville jeg anbefalt deg å se en profesjonell om det.. enten fysio eller kiropraktor.

Hvor ofte vil du anbefale at jeg egenmassere da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har muskelknuter på store deler av øvre rygg og nakke + i låret.. :cry:

Dry needling er mest effektivt for å løsne opp (y)

Dry needling - Wikipedia, the free encyclopedia

http://www.youtube.com/watch?v=xem1TOal2f0

Kjenner godt til dette. Brukte det nylig da jeg hadde muskelknuter i brystet, det fungerte bra, men var ganske så smertefullt :p Men merker du noen form for redusert prestasjon pga muskelknutene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor ofte vil du anbefale at jeg egenmassere da?

Så ikke svaret ditt før nå.

Jeg ville sagt egenmassasje ca 3 ganger i uken. MAsser over området og når du finner et ømt punkt (gjerne som stråler nedover/oppover) så ligger du med fast trykk over det til det begynner å gi seg før du masserer videre i området. Ikke mer enn 5 minutter totalt. Rulle, tøye og evt ise ned lokalt med ispose (ikke direkte på huden) i 20 minutter etterpå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikke svaret ditt før nå.

Jeg ville sagt egenmassasje ca 3 ganger i uken. MAsser over området og når du finner et ømt punkt (gjerne som stråler nedover/oppover) så ligger du med fast trykk over det til det begynner å gi seg før du masserer videre i området. Ikke mer enn 5 minutter totalt. Rulle, tøye og evt ise ned lokalt med ispose (ikke direkte på huden) i 20 minutter etterpå

Hva er bakgrunnen for de anbefalingene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaring :) Er kiropraktor og dette er det jeg vil anbefale på et generelt grunnlag om vedkommende ikke vil gå til behandling. Alle er forskjellige, men å rulle og selvmassere opp til flere ganger om dagen på irriterte muskelknuter har en lei tendens til å gjøre vevet mer irritert.

Går det greit å trene selv om man har muskelknuter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det greit å trene selv om man har muskelknuter?

På generelt grunnlag: ja. Men har du plager som gjør at du tilpasser teknikken din pga smerter så bør du vurdere om det øker skaderisikoen din for deg. Men vi har alle litt muskelknuter her og der, så trening går som oftest helt fint..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På generelt grunnlag: ja. Men har du plager som gjør at du tilpasser teknikken din pga smerter så bør du vurdere om det øker skaderisikoen din for deg. Men vi har alle litt muskelknuter her og der, så trening går som oftest helt fint..

Så selv om det gjør litt vondt, så går det greit å trene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...