Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Kunne absolutt trengt noen kostholdsråd om noen har tid til å svare:) Jeg trener styrketrening ca 4 dager i og får hjelp av PT til å nå målene mine i forhold til treningen. Det er kostholdet som jeg sliter med og som gjør at jeg ikke når mine mål. Jeg ønsker å gå ned i fettprosent (og gjerne fort:p) Problemet er at jeg ganske ofte sprekker, og kaster i meg sjokolade, brus og potetgull. Jeg har ikke en konkret kostholdsplan så jeg ønsker hjelp til dette, kanskje det er en diett som jeg kan gå på eller noen andre tips.

Jeg spiser havregrøt med proteinpulver til frokost, lager en del omletter med kalkunbacon som jeg har til lunsj/middag, grønnsaksblanding med kylling har jeg ofte til lunsj.. det er ved middag/kveldstider jeg sliter med søtsuget.

Er ca 160cm høy og 57-58kg, kunne tenke meg å få bort litt fett før sommeren:)

Håper på hjelp:)

Fortsetter under...

Så bra at du har satt deg noen mål og er godt i gang med treningen! :) Å kjenne mye på søtsug og lyst til å sprekke føler jeg er noe som gradvis avtar etter som man tilvenner seg en ny livsstil, men det viktigste er å forstå at det først og fremst er kalorimengden som teller om du ønsker å miste et par pyntekilo. Du kan gjerne ta den biten med sjokolade, så lenge det totale inntaket med mat den dagen er fornuftig. På kvelden bør du spise en del karbs, gjerne i form av havregryn, ris, frukt, grønnsaker osv, for å stagge søtsug og sove bedre - det hjelper i allefall meg mye :) Om man spiser litt for lite mat er det også vanlig å få et litt større søtsug, så sjekk at du får i deg en ok kalorimengde i løpet av dagen, og prøv å spare en del karbohydrater til kveldstid. Et passelig underskudd på 200-500 kcal vil hjelpe deg jevnt og trutt i mål.

Jeg er overhode ikke noen ekspert på området og kan derfor ikke hjelpe deg med noe kostholdsoppsett men jeg sliter med det samme selv og det er akkurat på kveldstid jeg sliter med lyst på althvadetnåmåttevære av ting å putte i munnen :p Det skjer ikke så ofte at jeg sprekker på brus, godteri eller annen dritt men hvis jeg ender opp med å spise 5 lomper med egg og laks sammen med en boks cc og frukt leder det allikevel til overskudd som ikke hjelper på sommerformen :cool:

Jeg prøver å spise lett og minst mulig karbo tidlig på dagen så har jeg mer å gå på når kvelden kommer siden det er da jeg opplever at kroppen min vil ha mye mat og det gjør godt for det mentale å kunne spise en diger middag og vite at man ikke havner overskudd av den grunn :)

En annen ting jeg har merket er at den beryktede viljestyrken hjelper en god del og bare bedre hvis den får litt tid å jobbe med :D Med det mener jeg at etter en uke uten søtsaker har jeg overhode ikke den samme lysten på det lenger (y)

Som sagt, jeg er klar over at det ikke var akkurat dette svaret du var ute etter men kanskje mine erfaringer kan gi noen tips, hvis du også bruker litt tid på å søke blant artikler og andre tråder her på Fitnessbloggen vil du finne mye bra. Lykke til (y)

Hei :) Vekta di er ikke spessiel høy i forhold til høyden din. Du kan gå ned et par kilo uten at det er skadelig, men tallene ser veldig fine og friske ut. Synes du skal fokusere på å bygge muskler - da vil du mest sannsynelig se mye mer "fit" og "stram" ut. Det er muskler som former kroppen - å gå ned i vekt gjør deg bare til en mindre versjon av deg selv.

Over til "problemet" ditt.. Du sier du ofte sprekker. Før spiste jeg veldig lite i ukedagene og sprakk (som faen) på lørdagskvelden. Spiste ALT jeg kom over.. To store sjokoladeplater, en pose chips, gamle rester, sjokoladesaus, is, nøtter, frukt og you name it.. Det var verken godt for kropp eller sjel, jeg følte meg helt jævlig etterpå. Nå som jeg spiser MYE sunn og næringsrik mat føler jeg nesten aldri på det samme behovet for å spise alt jeg finner av søtsaker. Jeg har fortsatt søtsug på kveldene, men ikke etter sjokolade.. Pleier å lage meg en bolle med skyr/gresk eller naturell yoghurt, koke havregrøt og blande oppi sammen med honning, rosiner og eplebiter. Det er nokså sunt og dekker søtbehovet mitt for den kvelden ihvertfall. Selvfølgelig smaker det ikke som sjokolade, men om du prøver å innstille hjernen på at dette smaker søtt og godt, det er ikke sjokolade, men det er bra for meg, så vil det muligens gå lettere? Lykke til og kom gjerne med tilbakemelding på hvordan det gikk :love:

Hei! :-) jeg har samme problem, er vanskelig å holde seg unna fristelser.. :-P prøver så godt jeg kan å holde meg unna godterier og brus, men er værst med brusen, er ikke sånn at jeg MÅ ha brus, men drikker heller en liten brus enn å stappe i meg sjokkis.. :-P men er svak for begge deler, så må bli flink til å ta meg i nakken og vente til lørdag! :-)

Noen tips til å unngå slike søtsug? Når søtsuget mitt kicker inn er det ikke bare sånn at "det hadde vært godt med noe søtt", men heller "jeg MÅ ha namnam NÅÅ!!" :-P

Annonse

Som det har blitt nevnt før her, når man sprekker sånn som du sier, kan det være akkurat det at man spiser for lite. Jeg vet det selv, er på diett om dagen selv og det er mildt sagt JÆVLI vanskelig å holde seg unna alt jeg egentlig vil ha og ser overalt. Men det som ofte hjelper for meg er å tenke over hvorfor jeg vil ha det, om det er verdt det og hva man får igjen for det. Hvis man 'identifiserer problemet' på den måten, går det raskt over. Det er sinnsykt hardt i starten, men man må huske på hvor man skal og tenke over hvor mye man vil til målet sitt. Det er selvfølgelig lov å unne seg det man vil en gang i blandt, og personlig syns jeg det er dumt å ha ja og nei mat, for det betyr at man før eller siden, sprekker, som du sier. Man vil ha det mer fordi man ikke kan få det. Er det ikke sånn med alt? Man vil ha det man ikke kan få. Det som skjer da er at man får sykt åherregudsådårligsamvittighetjegharnåforatjegspistedensjokoladen- følelsen, og det fører ikke til noe godt. Det er det jeg har av tanker og ideer hvertfall, håper du finner ut av det og lykke til videre på ferden :)

Ja, kan nok være at jeg spiser for lite. Etter jeg begynte å trene oftere er jeg mer sulten nå enn tidligere, så kan være derfor ja. Er litt fysen på noe å spise nesten hele tiden. Må nok endre litt på matfronten! :-)

"Man vil ha det man ikke kan få" er sant, men som du sier så er det greit å ha i bakhodet hva man vil mest.. :-) spise mer mat og alltid ha noe frukt i veska man kan knaske på, så håper jeg det blir bedre! :-)

Takk for tips og hjelp! :-D

Selvfølgelig, kroppen trenger mer mat, så spiiiis :D Det er ikke farlig, og det verste som kommer til å skje er at du kommer til å ha mer energi på trening, bedre progresjon, sove bedre og ha generelt mer energi :) GO FOOD :D

Masse masse lykke til :D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...