Gå til innhold

Puffet havre


igelkott

Anbefalte innlegg

Da har det skjedd, jeg har blitt LEI av havregrynsgrøt.

Jeg oppdaget tilfeldigvis puffet havre her en dag, og har byttet kveldsmaten til dette blandet med lettmelk. Men kan noen forklare meg hva det vil si at havren er "puffet"? Jeg merker jeg må spise mye mer for å bli mett av dette, er puffet havre et mye dårligere alternativ enn kokt havre?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da har det skjedd, jeg har blitt LEI av havregrynsgrøt.

Jeg oppdaget tilfeldigvis puffet havre her en dag, og har byttet kveldsmaten til dette blandet med lettmelk. Men kan noen forklare meg hva det vil si at havren er "puffet"? Jeg merker jeg må spise mye mer for å bli mett av dette, er puffet havre et mye dårligere alternativ enn kokt havre?

Takk for svar!

elskerogså puffet havre!! Er godt!! =)

Kan ikke svare deg på hva det vil si at den er "puffet"... :/ Men næringsverdiene (kcal, fett, prot) er tilnærma det samme som for "upuffet" havre.

Grunnen til at du må spise mer er jo helt enkelt fordi den veier mindre per volum. En typisk pose havregryn veier 500g, en pose med puffa havre veier kun 3-350 g og er mye, mye større enn den 500gs pakken med havregryn. Så 50g havregryn vil fylle mye mindre i talerkenen enn 50g puffa havre. (litt på samme måte som at popkorn tar mer plass en maiskorn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Puffet havre er nokså sunt! Men tror at når de behandler det under høyt trykk mister det litt av det gode innholdet, og dessuten er det veldig få kalorier per dl, så jeg ville brukt det sammen med annen havregryn/frokostblanding, i en blanding og ikke bare puffet havre. Jeg eeeelsker det også, og spiser det sammen med vanlige gryn! Men mye bedre enn annen frokostblanding, det er rene korn og ikke noe sukker eller annet rart. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Puffet Havre er 100 % havre og ble kåret av TV2 Hjelper deg til Norges Sunneste Frokostblanding!! Test av frokostblanding – vi har kåret de sunneste - TV 2 Underholdning

Puffet havre lages av de samme som hadde den der gode 7 Fullkorn blandingen som vant testen i KK www.taumølle.no men den skviste vist dagligvarekjedene ut av hyllene, ifølge nettsidene.. Det er sikkert ikke lett for en liten Norsk produsent å måle krefter mot Kelloggs, Nestlé og andre store internasjonale konsern :-( slik jeg forstår det lager Tau Mølle all Puffet havre i Norge, for First Price og Coop utenom merket Tau Mølle som de har på Rema...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hahaha, syns det er verre hvordan det lukter når man ehm... tisser noen timer etterpå :dry:

Hahahahah... Det der er helt sant, det lukter puffet havre når man pisser etterpå. :lol:

EDIT: Puffingen skjer ved at kornene varmes opp under trykk. Næringsinnholdet er nesten det samme som før puffingen og det tilsettes normalt sett ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...