Gå til innhold

Aspirerende nybegynner trenger hjelp!


torres

Anbefalte innlegg

Mye er sagt her, men hadde jeg vært deg ville jeg fokusert på to ting ukene fremover.

Først og fremst å tøye, mye! Du ser fryktelig stiv ut, så tøying av glutes, hams, brystrygg etc. vil nok hjelpe deg mye. Det andre jeg vil anbefale deg er å i et par uker gå over til bøyvarianter der vekten er foran kroppen. Da blir du tvunget til å ha en rett rygg, og det vil overføres til vanlig knebøy. Dette kan være zercherbøy, frontbøy og gobletbøy (og rykkbøy, men tror det blir for heftig å begynne med).

Gjør du dette et par uker vil den vanlige knebøyen også bli mye bedre. Du burde også tenke på dybden, med tanke på å få godkjente løft i konkurranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicolai Hildre Takk for tilbakemelding, skal prøve å få testet ut frontbøy mens jeg er hos styrkeklubben her imorgen gitt at det blir tid, evt får jeg prøve det selv (ser så vanskelig ut!)

Ellers så var jeg å trente idag, kjørte lett i både bøy og mark og konsentrerte meg først om teknikken. Som jeg sa måtte jeg tilbake til highbar da lowbar stressa skuldren min mer enn jeg kan leve med, så idag øvde jeg litt på variasjoner i benbredde og hvordan jeg går ned. Her er to videoer der jeg illustrerer forskjellen.

Dybden er litt iffy på noen av disse repsa, men jeg overlever det. Var såpass lette vekter at jeg tror jeg skulle klart å få dem opp om jeg hadde gått lit dypere. Når jeg står bredt med beina prøver jeg å dette rett ned uten å sette meg så mye bakover, når jeg står smalt setter jeg meg mer bakover. Ryggen krummes i bunn også her, fortsatt usikker på hvordan jeg skal ordne det. Ruller og tøyer daglig, håper det løser problemet.

Så markløft:

Det ser sååå bra ut helt til siste delen, så blir ryggen min en banan igjen :( Men jeg tror dette skal la seg løses ved å fortsette å tøye hamstrings, jeg merker stor fremgang i tøyeligheten min der allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mister spennet både i mark og i bøy.

I bøy har du nå tillagt deg en stygg bekkentilt rett før du starter repetisjonen. Slutt med det. Bekkenet skal være nøytralt. Ikke tiltet fremover eller bakover.

Bøy: Tenker du i bunnen av repetisjonen, eller tenker du rett før jeg starter den? For rett før jeg starter prøver jeg å sette meg bakover. Det i bunnen regner jeg med er tight hamstrings? Lurer også på om du har noen forslag til hvordan jeg kan få øvre rygg til å slutte å krumme i bunnen, og hvordan jeg kan jobbe for å gå mindre frem? Ser mange som bøyer med høy stang klarer å holde seg veldig rett i overkroppen, men jeg "må" liksom fremover.

Ang mark så sliter jeg med å få tak i stanga uten å runde ryggen enda, usikker på hva ellers jeg skal gjøre for oppspenn? Prøver å holde ting tight, trekke skulderbladene inn etc.. Usikker om jeg får det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bøy: Tenker du i bunnen av repetisjonen, eller tenker du rett før jeg starter den? For rett før jeg starter prøver jeg å sette meg bakover. Det i bunnen regner jeg med er tight hamstrings? Lurer også på om du har noen forslag til hvordan jeg kan få øvre rygg til å slutte å krumme i bunnen, og hvordan jeg kan jobbe for å gå mindre frem? Ser mange som bøyer med høy stang klarer å holde seg veldig rett i overkroppen, men jeg "må" liksom fremover.

Ang mark så sliter jeg med å få tak i stanga uten å runde ryggen enda, usikker på hva ellers jeg skal gjøre for oppspenn? Prøver å holde ting tight, trekke skulderbladene inn etc.. Usikker om jeg får det til.

Tenker helt i starten. Da vipper du bekkenet fremover. Det setter en del skjæringskrefter på ryggsøylen din og det er ikke helt bra å løfte slik. Har selv gjort det, og fikk betale for det i etterkant. Du kobler også ut magen ved å gjøre dette.

Det i bunnen er nok mest sannsynlig stramme hamstrings, ja. Du kan være så shterk i kjernen du bare vil, men er det for stramt i hamstrings vil de alltid vinne "drakampen".

Press albuene mer under stanga. Dette vil være det samme som brystet opp, skulderbladene ned og inn og alt det andre du hører. Det er rett og slett bare dårlig oppspenn. Skaff deg en skumrulle og rull brystryggen før trening. Øv på thorakal ekstensjon (svai i brystrygg, NB korsryggen skal fortsatt være nøytral!!).

Det at du faller fremover kan være en samlet effekt av flere ting.

1. Dårlig ankelmobilitet.

2. Dårlig hoftemobilitet.

3. Svakhet i / dårlig kontroll over brystryggen.

4. Dårlig oppspenn.

Litt vanskelig å si hvilke av disse som gjelder for deg. Det er ikke umulig at det kan være litt av alt. Jobb med bedring av alle fire punktene. Det vil du tjene på i etterkant uansett, så det er bare bra å ha med seg. I tillegg kan du, som jeg tidligere nevnte, og som Nicolai også har sagt; Kjøre litt frontbøy. Faller du fremover da mister du stanga, så det er lett å vite om det blir feil.

Det ser ut som om du får det til i starten. Men så vinner de stive musklene dine over oppspennet ditt, og du ender opp med krumning. Fortsett med tøying. Gjerne hver dag!

Bra innsats, for øvrig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i mye av det du sier Winger, men faller ikke punktet med dårlig ankelmobilitet litt bort når han bruker oly-sko? Jeg sier ikke at man ikke burde jobbe med dette, men at det er en direkte feilkilde når han mister spennet selv med oly-sko virker litt ulogisk for min del;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i mye av det du sier Winger, men faller ikke punktet med dårlig ankelmobilitet litt bort når han bruker oly-sko? Jeg sier ikke at man ikke burde jobbe med dette, men at det er en direkte feilkilde når han mister spennet selv med oly-sko virker litt ulogisk for min del;)

Nei! Oly-sko kompanserer ikke for dårlig ankelmobilitet. Jeg har sett flere nybegynnere med så dårlig ankelmobilitet at det de henter inn på slike sko faktisk ikke er nok for å kunne gå i en tilstrekkelig fin bøy. Oly-sko er ikke en quick-fix.

Etter å ha sett videoen igjen er jeg derimot enig i at det nok ikke er et problem i dette tilfellet. :)

TS:

Det kan kanskje være en god idé å filme et sett fra en annen vinkel. Vanskelig å se hva som skjer med kne og hofte i bøyen. Det kan være du kan hente inn litt på utadrotasjon i hofta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør de da? Men det er klart, det er ikke garantert at det hjelper til en vesentlig bedre bøy for de med tidenes stiveste ankler.

Jeg skjønner hva du mener. Det bunner vel mer ut i at jeg mener det er helt feil ende å angripe problematikken fra. Det er ikke noe poeng i å kjøpe masse unødvendig utstyr når alt en trenger bare er å tøye litt. Skoene kan maskere dårlig ankelmobilitet, men det vil jo ikke gjøre problemet i seg selv noe bedre.

Videre ser jeg ingen grunn til å bruke oly-sko foran andre flate stabile sko for de som ikke driver med dype bøy/olympisk vektløfting (derav navnet). Har du noen innspill her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner hva du mener. Det bunner vel mer ut i at jeg mener det er helt feil ende å angripe problematikken fra. Det er ikke noe poeng i å kjøpe masse unødvendig utstyr når alt en trenger bare er å tøye litt. Skoene kan maskere dårlig ankelmobilitet, men det vil jo ikke gjøre problemet i seg selv noe bedre.

Videre ser jeg ingen grunn til å bruke oly-sko foran andre flate stabile sko for de som ikke driver med dype bøy/olympisk vektløfting (derav navnet). Har du noen innspill her?

Ja, jeg tror ikke hovedproblemet til OP er ankelmobilitet, for å si det sånn. Men er også enig i at sko med opphøyd hæl ikke løser problemet, men kun fikser "symptomet".

Angående det siste blir det bare smak og behag spør du meg. Mange med råflott ankelmobilitet som sverger til opphøyd hæl, og mange som ikke bruker det. Jeg har tilgode å finne sko som spikrer meg like godt til gulvet som olyskoene mine, så om jeg plutselig finner det, er det ikke umulig at jeg bytter. Men enn så lenge er kjærleiken til mine olysko for høy, og lommeboken for slank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror ikke hovedproblemet til OP er ankelmobilitet, for å si det sånn. Men er også enig i at sko med opphøyd hæl ikke løser problemet, men kun fikser "symptomet".

Angående det siste blir det bare smak og behag spør du meg. Mange med råflott ankelmobilitet som sverger til opphøyd hæl, og mange som ikke bruker det. Jeg har tilgode å finne sko som spikrer meg like godt til gulvet som olyskoene mine, så om jeg plutselig finner det, er det ikke umulig at jeg bytter. Men enn så lenge er kjærleiken til mine olysko for høy, og lommeboken for slank.

Dette er også min erfaring, selvom jeg selv heller mer mot hypermobil enn stiv.

Et annet pluss er at allle ser mer bad-ass ut med oly-sko:greyalien:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videre ser jeg ingen grunn til å bruke oly-sko foran andre flate stabile sko for de som ikke driver med dype bøy/olympisk vektløfting (derav navnet). Har du noen innspill her?

Med noe uheldige proporsjoner kan opphøyd hæl være rimelig nyttig i bøy hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei! Oly-sko kompanserer ikke for dårlig ankelmobilitet. Jeg har sett flere nybegynnere med så dårlig ankelmobilitet at det de henter inn på slike sko faktisk ikke er nok for å kunne gå i en tilstrekkelig fin bøy. Oly-sko er ikke en quick-fix.

Etter å ha sett videoen igjen er jeg derimot enig i at det nok ikke er et problem i dette tilfellet. :)

TS:

Det kan kanskje være en god idé å filme et sett fra en annen vinkel. Vanskelig å se hva som skjer med kne og hofte i bøyen. Det kan være du kan hente inn litt på utadrotasjon i hofta.

Jeg mistenker at jeg sliter med hoftemobilitet, har sett flere nevne at dette kan være en grunn til at folk sliter å holde ryggen rett. Som Nicolai sier kan det jo hende at det også er mitt problem, spesielt om det er noe for oss høye / oss med lange ben ift overkropp. Så jeg kommer til å tøye knallhardt før økta med TSI-gjengen idag, usikker om jeg kan forvente dirr avkastning men man får håpe.

edit: Bare for å ha det på det rene, er klar over at jeg er stiv som en stokk generelt sett, i.e hoftemobilitet er nok ikke eneste problemet.

edit2: En annen ting, jeg har lært meg å "sette meg bakover", når jeg går inn i bøyen, og det er det du ser jeg forsøker i videoen. Skal jeg bare droppe det helt å sette meg direkte nedover?

Må igjen bare takke for hjelpen, kjempeflott. Hadde ikke kommet noen vei selv her ass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at den "The best hamstring stretch in the world" var heelt genial! Prøvde den ut og etter en runde med den er jeg mer mobil i hamstrings enn jeg noensinne har vært! Kan sitte ass2grass i knebøy posisjon med helt rett rygg! Whoever som linka den, tusen takk!

Haha ja, ikke bare fungerer den, men jeg føler seriøst at jeg bare føler meg bedre etter at jeg begynte å gjøre den hver dag :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha ja, ikke bare fungerer den, men jeg føler seriøst at jeg bare føler meg bedre etter at jeg begynte å gjøre den hver dag :p

Ja den er helt latterlig bra, snakk om "quick fix" :p Du burde foresten begynne å kjøre litt frontbøy, (jeg er ca samme høyde som deg) og jeg slet med nøyaktig det samme som du sliter med i knebøy, men etter jeg begynte å kjøre frontbøy har teknikken i vanlig knebøy forbedret seg drastisk! Er faktisk ikke så mye vanskeligere å lære seg, men enn på kjøre med ganske mye lettere vekt enn i vanlig knebøy da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...