Gå til innhold

Aspirerende nybegynner trenger hjelp!


torres

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Litt lettere å korrigere "IRL", så om du vil kan du stikke innom Kraft på torsdag i 17-tiden (fellestrening for TSI Styrkeløft) og få litt hjelp :)

Ja, det tror jeg og. Skal prøve å finne meg frem der borte på torsdagen :) Trener dere inne på senteret eller har dere eget rom?

Se denne, og gjør sånn som han sier.

Sånn som du løfter mark nå så kommer du garantert til å gå på en smell før eller siden, dette er verdt å jobbe med.

Så skal det også nevnes at styrkeløftere mesteparten av tiden trener svært lett i forhold til hva de er i stand til å løfte, så det med at du helst vil løfte tungt hele tiden må du legge fra deg først som sist ;)

Kontakt eirich eller nano, det finnes styrkeløftmiljø i Tromsø og :)

Edit: Det skader heller ikke med litt ekstra fokus på statiske kjerneøvelser som planke og rollouts.

Hey, takk for tilbakemelding og video. Er klar over at powerliftere, ihvertfall mange, trener med volumprogram ved lettere vekter. Grunnen til at jeg ikke ville ta ned vekten ytterligere er at det jeg driver på med kjennes såpass lett at jeg ikke føler det ville lønne seg å gå ytterligere ned.

Med det sagt så har jeg jo gått til 80kg i box squats og kommer til å jobbe med det og bevege meg opp fra nå av, da jeg kjente hvor svak jeg var i bunnen tilogmed på 80kg, og jeg vil tro at det kan være en av grunnene til at jeg kom såpass frempå.

I deadlift har jeg jo problemer med utgangsposisjonen, og selvom jeg egentlig føler meg trygg uansett vekt under maks, så skjønner jeg jo at jeg leker med ild ved å utsette ryggen min for løftene mine, så kommer til å holde ting veldig lett fram til jeg klarer å gjennomføre en ordentlig deadlift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det tror jeg og. Skal prøve å finne meg frem der borte på torsdagen :) Trener dere inne på senteret eller har dere eget rom?

Trener nede på styrkerommet på Kraft. Noen av oss har sikkert på oss en t-skjorte med "TSI styrkeløft" på, så du finner oss nok :) Tror du riktig nok må betale for en drop in-time (70 kr?) på Kraft, dersom du ikke klarer å snike deg inn (sikkerheten er ikke akkurat på topp...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, hvis du hever hoftene noe særlig, krummer ryggen seg? Markløft fra den posisjonen blir tricky, siden hoftene er så lave blir skuldrene for langt bak og null power. Har det noe for seg å fokusere på å trekke stanga oppover og bakover/stanga inn i hoftene? Det burde gjøre det litt vanskeligere for ryggen å krumne seg/overfokus for korsryggen'

Ryggen er vel allerede krummet på det bilde der, om jeg løfter hoftene blir problemet forverret. Fra der jeg står på bildet kan jeg enda løfte, men ikke "optimalt". Senker jeg hoftene blir det enda verre ja. Prøver å holde stanga helt inntil kroppen fra starten til slutten av løftet (med blandet sukess vel og merke).

nano

Aight, 70kr overlever jeg vel. Bedre enn 200 (!!!) som er på sats. Regner med deres råd er gratis, så 70kr for å kanskje få fiksa teknikken min opp litt er grei betaling det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aight, 70kr overlever jeg vel. Bedre enn 200 (!!!) som er på sats. Regner med deres råd er gratis, så 70kr for å kanskje få fiksa teknikken min opp litt er grei betaling det.

Jada, vi hjelper gjerne og ingen forpliktelser videre. Men om du er interessert i styrkeløft, kan du jo alltids vurdere et medlemsskap på Kraft etterhvert :) Om det ikke sitter noen i skranka på Kraft når du kommer, er det bare til å gå inn til venstre og ned trappa der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tøye hamstrings.

Jeg vet ikke mye om utøyninger, så jeg googla bare raskt etter øvelser:

!

Hva tenker du om denne?

edit nano jeg har vel mer eller mindre bestemt meg for å bli med i klubben deres allerede, må bare vente til medlemskapet på senteret jeg allerede trener på løper ut. Regner med man må trene på kraft for å være medlem i klubben deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey, takk for tilbakemelding og video. Er klar over at powerliftere, ihvertfall mange, trener med volumprogram ved lettere vekter. Grunnen til at jeg ikke ville ta ned vekten ytterligere er at det jeg driver på med kjennes såpass lett at jeg ikke føler det ville lønne seg å gå ytterligere ned.

Med det sagt så har jeg jo gått til 80kg i box squats og kommer til å jobbe med det og bevege meg opp fra nå av, da jeg kjente hvor svak jeg var i bunnen tilogmed på 80kg, og jeg vil tro at det kan være en av grunnene til at jeg kom såpass frempå.

I deadlift har jeg jo problemer med utgangsposisjonen, og selvom jeg egentlig føler meg trygg uansett vekt under maks, så skjønner jeg jo at jeg leker med ild ved å utsette ryggen min for løftene mine, så kommer til å holde ting veldig lett fram til jeg klarer å gjennomføre en ordentlig deadlift.

1. bare fordi det irriterer meg: Knebøy (squat), Markløft (deadlift), Styrkeløftere (powerlifters)

Det er veldig typisk når man styrer treningen sin selv at man ender opp med å trene for tungt. Dersom du har en langsiktig plan så vil det innebære at en del av øktene er svært lette og dermed kan føles meningsløse i seg selv. Men disse øktene har et formål de også. For tiden holder jeg på med frekvensprogrammet til styrkeløftforbundet, og drev i sted og benket 3-reppere med ca 65% av maks. Ikke spesielt tungt for å si det mildt, men samtidig så skal jeg opp på 2ere på ca 95% senere i uken, så over tid blir det mer enn nok grunn til å bli sterkere :) De lette øktene er geniale for å få opp totalt treningsvolum, og de er kanon for teknikken sin del. 24 økter med knebøy på 4 uker har gjort fryktelig mye bra for teknikken min, selv om jeg fremdeles har tilgode å løfte spesielt tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. bare fordi det irriterer meg: Knebøy (squat), Markløft (deadlift), Styrkeløftere (powerlifters)

Det er veldig typisk når man styrer treningen sin selv at man ender opp med å trene for tungt. Dersom du har en langsiktig plan så vil det innebære at en del av øktene er svært lette og dermed kan føles meningsløse i seg selv. Men disse øktene har et formål de også. For tiden holder jeg på med frekvensprogrammet til styrkeløftforbundet, og drev i sted og benket 3-reppere med ca 65% av maks. Ikke spesielt tungt for å si det mildt, men samtidig så skal jeg opp på 2ere på ca 95% senere i uken, så over tid blir det mer enn nok grunn til å bli sterkere :) De lette øktene er geniale for å få opp totalt treningsvolum, og de er kanon for teknikken sin del. 24 økter med knebøy på 4 uker har gjort fryktelig mye bra for teknikken min, selv om jeg fremdeles har tilgode å løfte spesielt tungt.

Jau, har selv innført å kjøre litt lettere vekter på dagene jeg ikke trener en spesifikk øvelse, altså: Om jeg trener bøy og benk en dag, så trener jeg litt mark på lette vekter samme dagen for teknikk (og litt ekstra volum). Grunnen til at jeg helst vil lære meg løftene med riktig teknikk ASAP er så jeg kan fortsette på programmet, som er et noob-program med progressiv overbelastning(;)) hver økt, som har fungert ypperlig for meg.

Ang squats, deadlift og powerlifters, så kan det bli hardt å avvende meg de etter årevis på forum i det store utland. Spesielt det å si styrkeløft høres helt sykt ut, da jeg faktisk aldri hadde hørt det norske ordet før powerlifting før jeg kom hit på forumet, haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang squats, deadlift og powerlifters, så kan det bli hardt å avvende meg de etter årevis på forum i det store utland. Spesielt det å si styrkeløft høres helt sykt ut, da jeg faktisk aldri hadde hørt det norske ordet før powerlifting før jeg kom hit på forumet, haha

Hvilket soccer team heier du på? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godkveld godkveld allesammen!

Idag var jeg MEGASPENT på økta, da jeg kunne fortsette å øve på squats og deadlifts, og jeg hadde veldig trua. Spesielt markløft, da jeg testa hamstring-tøyinga igår og kunne nå gulvet etter en gjennomkjøring (!).

Så jeg starta med knebøy, holdt meg først og fremst til boks-bøy på 60-80kg, gjorde noen paused reps samt noen reps på 100kg med belte for å se om jeg fikk noe direkte utslag. Målet for økta var å lære meg å sette meg bakover, og det kan jeg jo si gikk til helvete. Men det kommer seg jo helt sikkert med øving, så jeg er positivt.

Her er videoene av bøyinga:

Som dere ser får jeg ikke helt til å sette meg bak nok til å få 90 grader i beina, og jeg glemte helt å skyte ryggen så derfor opplever jeg at den runder når jeg setter meg. Det er jo litt kjedelig.

Her gjør jeg en slags mellomting av vanlige knebøy og knebøy med pause (<-- endret denne for deg VegarL, jobber med saken) - var vel i utgangspunkt meningen å gjøre de med pause. 80KG på stanga.

Noen reps med 100kg og belte. Føltes jo greie ut, men må jo bare akseptere at jeg ikke fikk noe enormt utslag av box-squatsa idag, så får bare fortsette å jobbe med det.

Over til markløft! Her var jeg kjempespent i håp om at jeg kunne få klarsignal for å løfte conventional, da det er den stilen jeg føler meg mest komfortabel med. Jeg gjorde hamstring-tøyninger igår og rett før trening, samt noe rulling. Her er resultatene.

Kun 60KG på stanga, er jo først og fremst her for å få til utgangsposisjon. Kan ikke si jeg er veldig fornøyd, hadde vært fint å fått tilbakemelding på setupen min slik den er nå. Jeg føler ihvertfall ikke jeg er grusomt langt unna nå.

100KG

Som dere vet er det viktig for meg at ting jeg lærer meg translater til litt tyngre vekter, så jeg prøvde meg på 130KG med belte.

Av en eller annen grunn føler jeg at utgangsposisjonen min er dårligere her enn på de tidligere videoene, som jo er rart siden jeg ikke har løfta stanga enda på det tidspunktet. Disse løftene følte jeg ligna mer på mine gamle løft.

Alt i alt er jeg optimistisk, da jeg føler at jeg har en mulighet til å kunne gjennomføre deadlifts skikkelig en gang i ikke alt for fjern fremtid. I knebøy vil jeg gå så langt som å si at jeg har en veldig klar retning på hva jeg må gjøre, og at jeg får til bare jeg øver nok. Det var også veldig fint å oppleve hvor svak jeg er i bunn, for nå vet jeg hva jeg trenger å jobbe med for å øke bøyen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Knebøy:

Runding i bøy slik som skjer i videoen din er en fin måte å pådra seg prolaps på. Det vil jeg anbefale at du prøver å unngå. Fortsett med hamstringtøying. Gjerne HVER dag. 2-3 minutter hver side, med PNF-prinsipper.

Markløft ser mye bedre ut, men du har litt å gå på. Pass på å få brystet mer frem slik at øvre rygg er i en mer hensiktsmessig posisjon for de tyngre vektene. Dette er også en mer effektiv måte å løfte på. For å få det til blir du igjen nødt til å tøye mer hamstrings.

Du kan kjøre på med litt rygghev (unngå hyperekstensjon) for å få litt futt i ryggstrekkerene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utgangsposisjonen din i markløft er fremdeles fryktelig. Når du tar tak i stangen så er ryggen din nesten som en sirkel, og så bruker du magemusklene til å trekke korsryggen inn i posisjon. Så du videoen til Kelly Starret? Han forklarer hva som skjer her på en veldig lett måte. Gjør det han sier, det blir en helt ny verden.

Her er en til på akkurat samme konseptet:

Jeg vil også anbefale deg å skaffe deg en massasjerulle og jobbe med brystryggen din, den er fryktelig krummet i knebøyen. For knebøyteknikk så er denne til André Midtby veldig fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du :)

Uten at jeg er noen løfter, men instruktør på et gym i styrketrening... Så synes jeg det ser ut som noe av problemet kan ligge i skulderpartiet og øvre del av rygg. Ser ut som du kan trenge mer styrke for å klare å holde en god posisjon med de kiloene du løfter. Mulig?

Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker, var derfor jeg slang med en video der jeg løfter 60kg for referanse. Jeg anser hovedproblemet mitt å være at jeg sliter med å komme meg inn i riktig utgangsposisjon. Skal jobbe videre med det.

Takk VegarL og wiinger. Skal prøve meg imorgen med justeringer, så får vi håpe det er mulig med forbedringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort fortalt: Ikke bøy deg ned med krum rygg og bruk magemusklene/psoas til å rette ut ryggen. Da har du allerede skapt et veldig svakt punkt, og det er der du vil miste spennet. Derfor, stram mage og rumpe i oppreist posisjon, og press hoften bak/overkroppen fram til du får tak i stangen. Deretter kan du justere posisjonen med å bøye i knærne/dra deg ned i skikkelig posisjon. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså at jeg holder ryggen slik jeg vil ha den før jeg tar tak i stanga? Allright skal prøve det imorgen :D takk

Riktig. Start fra stående. Stram opp rygg og mage. Len deg fremover med nøytral rygg og bøy bena til du kommer på plass. Merk at dette krever litt hamstringsbevegelighet for å få til.

Husk også å få med skuldrene når du står oppreist. Skulderbladene på skrått ned og inn, ev. brystet frem uten å bryte magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...