Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg begynte med ordentlig styrketrening for noen uker siden. Når jeg har timer med PT, så blir jeg dødssliten, typ at jeg føler jeg kommer til å dø/spy :p Når jeg trener alene derimot blir jeg jo svett og andpusten, og kjenner pulsen stiger, men jeg blir ikke nært like sliten selvom jeg trener det samme programmet. Betyr det at jeg gir for lite? Trener ca en time hver gang, med øvelser som knebøy, markløft, skulderpress med stang (og manualer), nedtrekk, planken, armhevinger, osv. Selvom jeg jo blir sliten, er jeg ikke helt utslitt etter en styrketime.

Lurer litt på hva andre tenker om det? Vil jo selvfølgelig ha maksimalt ut av det, når jeg er og trener :) Trener forøvrig styrke 3-4 ganger i uka, pluss noen lettere kardioøkter.

Fortsetter under...

Det kommer an på hyppigheten. Kjører du fullkropp tre ganger i uka, så skal du være ganske sliten etterpå. Du skal ha nok motstand til at du må kjempe for de siste repetisjonene, men ikke så mye at det går utover teknikken eller antallet reps du skal klare, i hvert fall ikke som nybegynner. Kan det være at du bruker lenger tid på dine egne økter, og dermed har lenger pauser? Nå kjører nok jeg litt annerledes enn deg, men jeg jobber hardt under arbeidssettene og har mye hvile. Altså blir jeg ikke alltid like svett og "varm", men tungt er det definitivt, og at jeg går fra trening uten å ha svettet meg i hjel betyr ikke at jeg ikke har trent hardt nok.

Føler jeg kjemper nok forsåvidt, klarer såvidt mer på de siste repetisjonene. Har kanskje 2 rep til å gå på. Tør ikke ta tyngre i på knebøy og markløft enda, siden jeg merker at teknikken ikke sitter helt. Mulig jeg tar for lange pauser mellom settene egentlig.

Puls og spyfølelse er ikke noen indikasjon på hvor god en styrkeøkt har vært. Det gir riktignok poeng i å ha noen økter hvor man prøver å være skikkelig effektiv å holde pausene korte. Men på tung styrketrening er det beste å ta litt pauser mellom settene og da vil man ikke føles like sliten etterpå selv om man har løftet med ganske høy intensitet (% av maks).

Den beste indikasjonen på om du trener bra er om du klarer å øke vektene jevnt og trutt. I starten bør du klare å øke fra økt til økt.

Det er nok derfor folk bruker PT. Du får MAKS ut av hver repetisjon, sett og øvelse. Har du trent lenge, så klarer du å ta ut mer for hver økt alene også.

Feil feil! Du må ikke yte MAKS på hver økt for å kunne ha en bra styrkeøkt. At en PT sørger for at kunden føler at hun har "gitt alt" er ikke en bra indikator på at hun faktisk har gjort en bra økt. Trener man under utmattelse, klarer man å ta flere reps/sett istedenfor.

Annonse

Okei, da tror jeg forsåvidt at jeg tar i nok :) Når jeg tenker etter, så kjører vi noen ganger supersett med PT-en, vil jo tro det automatisk gjør en utrent skrott mer sliten... Men må tydeligvis begynne å øke litt mer, har ikke økt på en og halv uke. Får prøve å øke litt imorgen :happy:

Feil feil! Du må ikke yte MAKS på hver økt for å kunne ha en bra styrkeøkt. At en PT sørger for at kunden føler at hun har "gitt alt" er ikke en bra indikator på at hun faktisk har gjort en bra økt. Trener man under utmattelse, klarer man å ta flere reps/sett istedenfor.

Og flere reps/sett er bedre fordi...?

Og flere reps/sett er bedre fordi...?

Stimulere til muskelvekst ? :p

• Liten skaderisiko
  • Minimal sjanse for å bli overtrent
  • Muskelgruppene kan trenes ofte
  • mm

Sier ikke at det er bedre, alt er relativt. Mengdetrening er jo bare en av mange metoder for å bygge muskler.

Ville bare påpeke at man ikke må trene til man spyr for å få framgang.

Auto-regulering for optimale økninger i styrke og muskelmasse | MyRevolution

Stimulere til muskelvekst ? :p

• Liten skaderisiko
  • Minimal sjanse for å bli overtrent
  • Muskelgruppene kan trenes ofte
  • mm

Sier ikke at det er bedre, alt er relativt. Mengdetrening er jo bare en av mange metoder for å bygge muskler.

Ville bare påpeke at man ikke må trene til man spyr for å få framgang.

Auto-regulering for optimale økninger i styrke og muskelmasse | MyRevolution

Jeg antar du vet at det ikke betyr at 35 sett er bedre enn 8 sett for biceps for en nybegynner. For en fersking er det svært liten forskjell fra 1 - 3 sett pr muskelgruppe. 1 sett har vist seg å stimulere like mye til muskelvekst. Men for å stimulere til hypertrofi må det altså til tilstrekkelig stimulans, musklene må ha et anabolt miljø, og du må ha nok protein og energi. Du kan stresse musklene på mange måter - mange sett er èn av dem. Men det er liten vits i å ha en PT om du klarer å bli like sliten selv - bortsett fra spotting av teknikker såklart.

Utført på riktig måte - eventuelt ved hjelp av spotting, er skaderisikoen ikke større med failure sett. Du blir heller ikke overtrent ved å kjøre til failure - det er en myte.

Jeg er helt enig at man ikke trenger å spytrene for å få maks fremgang. Selv kjører jeg til failure et par ganger i mnd pr musklegruppe, maks. Men kjøper du PT, er det for å få en boost, riktig teknikk og "trøkk". En som har full kontroll og oversikt og periodeplanen klar for treningen. Studier viser at å bruke PT utgjør en stor forskjell. Å bruke en PT fra starten av er veldig smart. Spesielt tenker jeg på teknikk. Om PT`n er god da...det er jo som i alle yrker, der også.

Men jeg hadde ikke betalt 500 for en pt som ikke hadde pushet meg til over the limit, altså.

Jeg antar du vet at det ikke betyr at 35 sett er bedre enn 8 sett for biceps for en nybegynner. For en fersking er det svært liten forskjell fra 1 - 3 sett pr muskelgruppe. 1 sett har vist seg å stimulere like mye til muskelvekst. Men for å stimulere til hypertrofi må det altså til tilstrekkelig stimulans, musklene må ha et anabolt miljø, og du må ha nok protein og energi. Du kan stresse musklene på mange måter - mange sett er èn av dem. Men det er liten vits i å ha en PT om du klarer å bli like sliten selv - bortsett fra spotting av teknikker såklart.

Utført på riktig måte - eventuelt ved hjelp av spotting, er skaderisikoen ikke større med failure sett. Du blir heller ikke overtrent ved å kjøre til failure - det er en myte.

Jeg er helt enig at man ikke trenger å spytrene for å få maks fremgang. Selv kjører jeg til failure et par ganger i mnd pr musklegruppe, maks. Men kjøper du PT, er det for å få en boost, riktig teknikk og "trøkk". En som har full kontroll og oversikt og periodeplanen klar for treningen. Studier viser at å bruke PT utgjør en stor forskjell. Å bruke en PT fra starten av er veldig smart. Spesielt tenker jeg på teknikk. Om PT`n er god da...det er jo som i alle yrker, der også.

Men jeg hadde ikke betalt 500 for en pt som ikke hadde pushet meg til over the limit, altså.

Ja jeg ser du er smart og enig mye av offtopicen du sier.

men når trådstarter spør.

"Når jeg har timer med PT, så blir jeg dødssliten, typ at jeg føler jeg kommer til å dø/spy :p Når jeg trener alene derimot blir jeg jo svett og andpusten, og kjenner pulsen stiger, men jeg blir ikke nært like sliten selvom jeg trener det samme programmet. Betyr det at jeg gir for lite? "

Å du svarer med "Det er nok derfor folk bruker PT. Du får MAKS ut av hver repetisjon, sett og øvelse"

Så trodde jeg at du indikerte at det var beste måten å trene på og at han var en god PT. Crossfit style :D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...