Gå til innhold

Knebøy, skeivt bekken, ulik styrke i bein


Kestral

Anbefalte innlegg

Har sett at jeg er ganske skeiv i kroppen. Høyre skulder er et godt stykke ned i forhold til venstre, og det ene beinet er trolig kortere enn det andre. Var hos lege i dag og fikk konstatert skeivt bekken, og skal til ortoped for å ta mål og få såle.

Detta plager meg egentlig ikke i det hele tatt, men jeg er usikker på hvordan jeg skal forholde meg til dette på trening. Når jeg begynner å bli sliten, eller har på mye vekt, sklir rumpa mi ut til høyre på vei opp i knebøy. Antar at dette er fordi jeg er sterkere i det ene beinet. Usikker på om det er høyre eller venstre når rumpa går ut til høyre. Tenker høyre siden vekta plasseres mer over høyrebeinet.

Regner med jeg helst bør holde meg på lavere vekter så jeg klarer alle repetisjoner uten at rumpa glir ut til sida før jeg legger på mer? Er det eventuelt andre ting jeg bør gjøre? Trene venstrebeinet litt ekstra? I så fall hvordan? Ettbeinspress eller bulgarske utfall?

Takk for alle tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har samme problem med forskjellig styrke i venstre/høyre arm/bein..

En PT jeg pratet med anbefalte å starte øvelsene, hvor du trener en og en arm (eller bein), med den siden du er svakest på. Han hadde hvertfall hatt gode resultater med det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man sklir ut fordi bekkenflexor på ene siden er strammere enn den andre. Etter jeg begynte med bulgarske utfall hadde jeg litt problemer med det samme(ustrukturert tøyning:) . Den siden du sklir ut til, er den løse siden. Du skal derfor strekke hoftebånd på motsatt side.

Kan også være dårlig aktivering i gluteus medius.

Vedr styrkeforskjellen så anbefales det ofte å kjøre ettbeinsøvelser for å utjevne. Bulgarske utfall er fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

Hei! gammel tråd men jeg lurer på en ting angående utjevning. Mitt venstreben er betydelig svakere enn mitt høyreben, merker dette når jeg tar benpress med et ben, blir veldig mye mer sliten i venstrebenet mens høyre kan ta mye tyngre belastning.

Det jeg lurer på for å jevne ut er: Skal jeg kun trene venstrebenet til det blir like sterkt som høyre? ser for meg at hvis jeg trener høyrebenet med tyngre vekter, vil ubalansen fortsatt være der, for da vil høyrebenet bli sterkere slik at venstre aldri får "tatt igjen". Tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! gammel tråd men jeg lurer på en ting angående utjevning. Mitt venstreben er betydelig svakere enn mitt høyreben, merker dette når jeg tar benpress med et ben, blir veldig mye mer sliten i venstrebenet mens høyre kan ta mye tyngre belastning.

Det jeg lurer på for å jevne ut er: Skal jeg kun trene venstrebenet til det blir like sterkt som høyre? ser for meg at hvis jeg trener høyrebenet med tyngre vekter, vil ubalansen fortsatt være der, for da vil høyrebenet bli sterkere slik at venstre aldri får "tatt igjen". Tar jeg feil?

Jeg oppdaget også stor forskjell på venstre og høyre bein ved å ta ett beinsbeinpress. Har jevnet dette ganske godt ved å trene ett beins med samme vekt på begge bein og økt jevnlig vekten jeg trener med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! gammel tråd men jeg lurer på en ting angående utjevning. Mitt venstreben er betydelig svakere enn mitt høyreben, merker dette når jeg tar benpress med et ben, blir veldig mye mer sliten i venstrebenet mens høyre kan ta mye tyngre belastning.

Det jeg lurer på for å jevne ut er: Skal jeg kun trene venstrebenet til det blir like sterkt som høyre? ser for meg at hvis jeg trener høyrebenet med tyngre vekter, vil ubalansen fortsatt være der, for da vil høyrebenet bli sterkere slik at venstre aldri får "tatt igjen". Tar jeg feil?

Kan være nerveproblematikk om styrkeforskjellen er meget stor. Ville tatt en tur til kiropraktor, så kan han gjøre tester for å se om alt fungerer som det skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en bekkenlåsning på venstresiden, samt at jeg har hatt senebetennelse i venstrefoten, noe som mest sannsynlig førte til låsningen, og mest sannsynlig også har ført til nedsatt styrke på venstrebenet. Skal trene dette opp nå, lurte mest på om jeg da skal la høyrebenet være inntil videre, til venstrebenet får "tatt igjen"?

Jeg ser faktisk forskjell på rumpa mi også, så det må det gjøres noe med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg går til behandling hos kiropraktor for denne låsninga, men det ser ikke ut til å fungere veldig bra, så nå tyr jeg heller til uttøying og tennisball.. blir for dyrt for en fattig student å dra til kiropraktor en gang i uka kun for å få noen til å trykke og knekke opp litt i hofta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Dersom det er SIJ sublaksering som skjer hyppig så tyder dette på kraftig ubalanse. Piriformis syndrom? Har du stråling nedover beina når du bøyer deg?

Føler du deg bedre etter behandlingen?

Han burde reagere når han må knekke opp samme ledd ved hvert besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg kan ikke faguttrykket, kiropraktoren min sa bare at det var en låsning i bekkenet på venstre side og at muskulaturen rundt er relativt stiv. Det hjelper på smertene å tøye og massere med tennisball, holder smertene i sjakk, men jeg blir jo aldri kvitt det. Og behandling hos kiropraktor blir for dyrt når det ikke har hjulpet etter 5 ganger der.

Jeg kjenner ikke stråling, det gjør mest vondt når jeg ligger på ryggen, da får jeg problemer med å bevege meg rundt uten å få vondt. Kjenner også litt nedsatt styrke i venstrefoten hvis jeg kun står på den, feks når jeg tar på sko. Som om det svikter litt der.Hvordan korrigerer jeg ubalanse? er bekkenet på venstre siden for høy eller for lav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, er nok sacroilliac ja. Du driver nok dessverre kun med symptombehandling, og derfor vil dette bli et pågående problem.

Tatt MR? Kan være ligsmenter som har røket, f.eks. Dette kan føre til et kronisk ustabilt SIJ.

Dårlig kontakt med rumpe i øvelser? Stramme hamstrings?

Lengeforskjell på beina? Har du hatt en ulykke som kan ha skadet bekkenet eller en operasjon? Født barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, dette høres ikke bra ut :( Jeg har ganske stramme hamstrings og lite muskelkontakt med rumpa, jobber med dette nå. Om jeg har lengdeforskjell på bena vet jeg ikke, ikke som jeg kan se ihvertfall. Har ikke hatt noen ulykke, men har hatt en plantar fascitt i venstefot som kan ha forårsaket det, pga endring i bevegelse.

Har du forslag til hva jeg kan gjøre som ikke innbærer dyre legebesøk og spesialister?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*følger*

Plantar Fasciit fikk meg til å spisse ørene, mistanke om en slik en her..

Dersom du har plantar fasciitt anbefaler jeg deg å dra til fysioterapauten og få trykkbølgebehandling.. dette funket veldig bra for meg, gjorde det dog litt for seint da jeg nå sitter igjen med en vond hofte. Jeg hadde så vondt at jeg kjente det med en gang jeg gikk ut på asfalt, bare en kort handletur til butikken og jeg måtte hjem å massere, ise osv. Nå kjenner jeg det nesten ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...