Gå til innhold

Knebøy, skeivt bekken, ulik styrke i bein


Kestral

Anbefalte innlegg

Kort om trykkbølgebehandling... Dette er symptombehandling, gjør ingen ting med årsaken til problemet. Hvis irritasjonen kommer av hverdagslivet, så vil den komme tilbake. Om den derimot kom fra en sinnsyk fjelltur osv, så kan jo trykkbølge,kortison o.l være greit.

Stemmer det! veldig duckfeet har jeg!

Okay, så da er det ikke så rart at bekkenet går ut av posisjon/og eller blir irritert hele tiden. Puslespillet går litt opp her nå :)

Rumpe inaktiv, sannsynligvis pga en form for tightness. Kompensasjon i piriformis, IT bånd osv, drar bekken ut av posisjon, ender med lengdeforskjell, duckfeet (som sannsynligvis er årsaken til at du har vondt i føttene, altså dysfunksjon i foten), ingen rumpeaktivering (maxi, medi), ryggsmerter osv.

Se på bildet. Piriformis er en av de største muskulære stabilisatorene av sacroilliac (trekantede ryggraden i mellom bekkenet) - Om denne er stram (+ noen til), vil benet dras ut i lateral rotasjon. Dvs at hver gang du jobber hardt i mot denne rotasjonen, så irriterer du SI og antakeligvis drar det ut av posisjon. Derfor har kiroen såpass dårlig fremgang med korrigeringen din.

atlasImage

En ting som er helt klart er du må fortsette å gå til kiroen for å få få korrigert SIJ. Det neste er at man parallelt trenger å løsne opp i kompensasjonene og aktivere gjeldende inaktive muskler.

Ut i fra disse opplysningene, går jeg ut i fra at du også er brystpuster?

Kjernen må stabiliseres (aktivere diafragma og evne til å skape interabdominalt trykk), glute med og maximus må aktiveres. Hoftebalanse må gjenopprettes.

Alle kompensatorer bør strekkes. I første omgang tenker jeg hamstrings, IT-bånd og piriformis (eksterne rotatorer generelt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

wow, jeg må virkelig gi deg creds for å ha så god peiling Kjetil! Og veldig flott at du er villig til å hjelpe slik du gjør!

Jeg vil prøve å tøye i første omgang før jeg drar videre til kiropraktor, da det desverre blir veldig dyrt for meg å få behandling der. Jeg aner ikke hvordan puster jeg er, men jeg kjenner til tider at jeg puster for lett, og merker jeg må ta et par dype pust for å gjenopprette. Hvordan gjenoppretter jeg hoftebalanse? Og hva er beste måten å aktivere inaktive muskler på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig å høre :) Takker!

Se deg i speilet. Trekk et dypt åndedrag: heves skuldrene?

Nesten umulig for meg å forklare slike ting over nettet, alt er bare gjetting ut ifra din subjektive informasjon også.

MEN kan du ikke se på disse videoene, de forklarer godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skuldrene heves=brystpuster. Når diafragma ikke er med på å stabilisere kjernen, så forekommer ofte en del ugunstige kompensasjoner. Evan forklarer det i den første videoen. Dessverre er det en del faguttrykk som kan være vanskelige, men jeg anbefaler deg å sette deg inn det i det, siden du sliter med såpass mye. Skulle gjerne gitt deg et enklere svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har sett på videoene og skal sette meg ordentlig inn i det. Synes bare det er litt vanskelig å se hva som er korrekt utførelse og vite om jeg gjør det riktig, når jeg ikke har noen ekspert over meg som kan se på det. Men skal absolutt jobbe med alt du har nevnt, bør jo gjerne puste riktig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Start med å strekke piriformis daglig, du finner fort noen fine øvelser på youtube. Når disse har adekvat mobilitet så vil korrigeringene hos kiropraktor fungere mye bedre, da piri ikke drar det rett tilbake i dysfunksjon ved bevegelse. Det er også viktig med diafragmatisk pust, for aktivering av de dype magemusklene (transversus abdominus) vil motvirke piriformis og stabilisere på fremsiden soperiort.

Hvis du bor i oslo eller nærheten så kan du sende meg et PM evt, så kan vi avtale et møte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...