Gå til innhold

Sixpack jente


fitness12345

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Styrketrening er langt overlegent kardio for å gå ned i vekt. Du får høyere etterforbrenning med styrketrening, ved å bygge litt muskler får du totalt høyere forbrenning og du gir kroppen signaler om at den ikke skal bryte ned musklene. Kardio er katabolt og vil gi signaler til kroppen om å redusere totalvekten for å bli mer effektiv. Søk opp "metabolic damage" så ser du litt hvorfor. Men - din kropp og din prosess, så jeg skal ikke tvinge deg inn på noen spesiell løype.

Du får ha lykke til.

Jeg er uenig.

(1) EPOC er, slik jeg har forstått det, høyst overvurdert som energiforbruker. Jeg kan ikke glimte til med noen vilt kule studier, men denne (Effects of Exercise Intensity and Duration on the Excess Post-exercise Oxygen Consumption | BodyRecomposition - The Home of Lyle McDonald) gir i hvert fall et innblikk i hvorfor jeg er av oppfattelsen at EPOC er oppskrytt, og derfor ikke bør brukes som argument for styrketrening. Eller kardio, for den del.

(2) Det samme gjelder den totale forbrenningen. Selv om muskelmasse krever mer energi å vedlikeholde enn fettvev, mer spesifikt er muskelvevet tre ganger så metabolsk aktivt som fettvevet (seks kcal mot to kcal), er det snakk om såpass få kilo metabolsk masse at det er snakk om en minimal økning i BMR. Gitt at muskelvev bruker 20-25% av RMR (hjerne, hjerte, organer og annet innvendig snadder tar sin del av kaka først), og man øker muskelmassen med 10% (en ganske god økning, tross alt), er det snakk om kanskje 40 kcals ekstra pr dag. En økning, ja, men igjen vil antakeligvis prossessen det har vært å tilegne seg denne massen nullet ut de kaloriske fordelene. Det er for eksempel ikke uvanlig å jobbe for en lavere fettprosent når muskelmassen er på vei opp, og dermed vil de negative tilpasningene som skjer ved kalorirestriksjon spise opp det ekstra kaloriforbruket de få kiloene muskelmasse har gitt deg. Her snakker jeg selvsagt om vanlige individer og ikke Midtby eller CYC med muskelmasse fra helvete.

(3) Styrketrening er ikke bedre enn hverken HIIT eller steady-state-kardio når det kommer til å forbrenne kalorier, therefore: Er målet utelukkende vektnedgang er kardio overlegent styrketrening, og ikke omvendt, slik du hevder. Dette mener jeg sier seg selv, ettersom den eneste måten å gå ned i vekt på er å ha et kalorisk underskudd. Å trekke inn metabolic damage i kardiospørsmålet blir også litt langt ut, føler jeg.

Ikke misforstå, jeg mener absolutt alle bør trene styrke, og jeg er en svoren forkjemper for styrketrening fremfor kardio - men det bør foregå på mest mulig korrekte premisser. Igjen - IKKE MISFORSTÅ - styrketrening styrker og former kroppen, men den er altså ikke den ultimate sannhet for absolutt alle individer heletidenalltiduansett.

[ATTACH]114288[/ATTACH]

post-11926-14440950747564_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned 10 kg og trente mye (for mye) cardio samtidig som jeg kjørte et fullkropps-program noen dager i uken og spiste alt for lite. Det skal sies at jeg prioriterte kondisjonstreningen og at jeg ikke hadde noe særlig peiling på teknikken og programmet jeg kjørte i styrkesalen, men jeg trente iallefall litt styrke. Med LETTE vekter. Jeg var tynn, men ikke fit. Huden hang ikke og slang, men jeg var bare blitt en forminsket versjon av meg selv. Jeg hadde fortsatt celluitter, slapp rumpe og slappe armer. Bare i mindre versjon.

Så gjorde jeg om livsstilen min. Nå spiser jeg MYE mer. Jeg trener en 2-splitt fire dager i uka og med unntak av noen kveldsturer trener jeg sjeldent cardio. Jeg trener tunge baseøvelser (knebøy, markløft, benkpress) og har endelig fått sprettrumpe, stramme lår og flat mage med markerte muskler. Sulte deg og løpe deg gal på tredemølla, sa du? Trengs ikke. Spis sunn og variert mat, spis MYE og tillat deg selv å skeie ut av og til. Ta deg pauser fra treninga om du er sliten og lag et program som tillater en deload-uke etter 8-9 uker med styrketrening. Du kommer til å se fabelous ut, lykke til :love:

akkurat det samme her :p hehe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier ikke å bry meg så mye om slikt, men denne tråden er ca 90% off topic i forhold til trådstarters innlegg (sikter til alle innleggene om løshud etc).

Slik jeg forstår det må styrketrening til hvis du vil ha magemuskler, og helst tunge baseøvelser, altså heller det enn 100-vis av situps. Spis nok protein og spis nok mat så du kan yte på trening. Så kan du heller justere ned på kaloriene etterhvert for redusere fett% og å få frem musklene.

Signerer forøvrig Felice sitt innlegg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig.

(1) EPOC

Så lenge ekspertene strides om emnet snakker jeg veldig skjelden om EPOC. Jeg snakker om økt forbrenning i etterkant fordi man ikke har forbrent muskelproteiner i løpet av treningen på samme vis og at den lokale skaden krever sitt for gjenoppbygging.

(2) er det snakk om kanskje 40 kcals ekstra pr dag.

Ja, her er jeg helt enig, men jeg pleier å måtte angripe den fra andre siden - når folk har lagt på seg 5kg muskler og tror de må spise 14 millioner kalorier om dagen for å vedlikeholde. Uansett er de 40kcal mer enn det folk får fra fat burnere og i løpet av 2 måneder er det vel omtrent en ekstra halvkilo forbrent. Jeg ville hatt med meg det.

(3) Styrketrening er ikke bedre enn hverken HIIT eller steady-state-kardio når det kommer til å forbrenne kalorier, therefore:

Partisjonering er den viktigste grunnen til at styrke er ovelegent LISS - men jeg er veldig for en kombinasjon av styrke og LISS. HIIT liker jeg bare ikke, men det er personlige grunner som jeg ikke dytter på andre. Det med metabolsk skade tok jeg opp fordi hun lå veldig lavt på kalorier og om (når) det etter hvert stopper opp kan det være lurt å kjenne til uttrykket før man pusher videre.

Pleier ikke å bry meg så mye om slikt, men denne tråden er ca 90% off topic i forhold til trådstarters innlegg (sikter til alle innleggene om løshud etc).

Helt enig. Jeg forsøkte å holde meg utenfor, men syntes det ble en gjengmentalitet jeg ikke aktet å se på - og så skled det ut. Får bare beklage til OP :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg synes påstanden om at så stort vekttap fører til løs hud "uansett" fremstår som meget ureflektert og kunnskapsløst. Selv gikk jeg ned 15 kg på fire mnd uten å ha snev av løs hud hengende. Dette blir bestemt av hudens elastisitet, alder osv, ikke hvorvidt vekttapet kommer av kondisjon- eller styrketrening.

OT: slenger meg på flere her ved å si at jeg definitivt vil anbefale styrketrening, enten alene eller sammen med utholdenshetsteeig, for å få frem 6-packen OG (viktigst for meg i alle fall) bedre generell helse/velvære :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...