Gå til innhold

Veien til sixpacken..


Anbefalte innlegg

Nå etter påske har jeg tenkt å prøve å få sixpacken på gli, og for å gjøre det på best mulig måte, ønsker jeg noen tips fra dere. Jeg har tidligere vært veldig tynn, men da spiste jeg stort sett bare det jeg vil og har ikke tenkt på macrosa i det hele tatt, tanken var bare å være tynn. Har den siste tiden ligget på en bulk og har generelt fått til det ganske så bra. Det heter vel å deffe det jeg skal gjøre nå etter påske da.

Jeg er 22 år, 164 cm og veier pr dags dato ca 56 kg. Regnet ut BMR her Matvareguiden. BMR kalkulator

1. Trener PHAT om dagen, så blir 5 økter i uka, men lurer på om det kanskje ikke er det beste programmet på underskudd, eller har det ikke noe å si?

2. Hvor mye underskudd skal jeg legge meg på? 200? 500? 500 syns jeg høres mye ut, men hva vet vel jeg.

3. Er det helt på trynet å legge seg på 2-2.5 g proteiner?

Jeg skal gjøre dette så riktig som overhode mulig, så hadde satt pris på om noen sjeler tar seg 2 min til å hjelpe meg litt ;) Og er det noe jeg har glemt å ta hensyn til så kom med innspill.

PS. Dere kan si hva dere vil om at kroppskompiosisjon er viktigere enn sixpacken, men den er litt symbolsk for meg, men selvfølgelig vil jeg jo se best mulig ut, men ønsker gjerne noen ruter nå til sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville trent slik som du gjør nå selv om du er på deff. den største grunnen til at folk mister muskelmasse under deffing er jo fordi de tror de må trene helt annerledes. Muligens du ikke får maksimal framgang, men du vil ihvertfall beholde mest mulig muskelmasse da. Ville holdt meg til 200-300 kcal underskudd og justert litt etter hvor det går hen. Tror ikke det er helt på tryne å legge seg på 2-2.5g proteiner, men ville holdt meg til 1.5-2g / kg :)

Masse lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville trent slik som du gjør nå selv om du er på deff. den største grunnen til at folk mister muskelmasse under deffing er jo fordi de tror de må trene helt annerledes. Muligens du ikke får maksimal framgang, men du vil ihvertfall beholde mest mulig muskelmasse da. Ville holdt meg til 200-300 kcal underskudd og justert litt etter hvor det går hen. Tror ikke det er helt på tryne å legge seg på 2-2.5g proteiner, men ville holdt meg til 1.5-2g / kg :)

Masse lykke til :D

Takk for svar :) Så du sier at det ikke har så mye å si om jeg forholder meg til PHAT, eller bytter? Hva med cardio? Eller burde det komme i hovedsak fra underskuddet av mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Så du sier at det ikke har så mye å si om jeg forholder meg til PHAT, eller bytter? Hva med cardio? Eller burde det komme i hovedsak fra underskuddet av mat?

Kardio ville jeg nok ikke stresset med, men tar jo ikke skade om du bytter ut en dag av styrkedagene med en kardio økt:) Det neste styrkeprogram er det mest du som vet selv. Siden du ikke går på noe rå diett vil du ikke ta skade av å trene slik som du gjør nå:) Jeg ville satset på underskuddet av mat, og heller spist litt mer på de dagene du utfører kardio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardio ville jeg nok ikke stresset med, men tar jo ikke skade om du bytter ut en dag av styrkedagene med en kardio økt:) Det neste styrkeprogram er det mest du som vet selv. Siden du ikke går på noe rå diett vil du ikke ta skade av å trene slik som du gjør nå:) Jeg ville satset på underskuddet av mat, og heller spist litt mer på de dagene du utfører kardio.

Takk for svar, ble hvertfall litt klokere ;) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trener og phat men føler jeg har hatt lite fremgang på mage. I tillegg vil jeg også ha mer fremgang på rumpe, så jeg har lagt til disse øvelsene på mitt program:

Dag 1,

Planke - maxtid

rollouts 1-2x15

Dag 2

Bulgarske utfall 2*8-10

Hip Thrust med stang 2*6-8

Dag 4

Pallof press 2x10

chops 1-2x15

Dag 5

Bulgarske utfall 2*8-10

Hip Thrust med stang 2*6-8

Dag 6

Sideplanke 2x12 rep

rollouts 1-2x15

Jeg føler jeg nesten umiddelbart har fått effekt på magen etter knappe 2 uker. Magen er definitivt mindre oppblåst ifm matinntak osv..

Samtidig føler jeg ikke at øvelsene tar 'for mye tid'. Jeg er litt opptatt av at treningsøkta ikke skal bli for lang tidsmessig, men det synes jeg ikke den blir...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Brukernavn

Spørs hvor definert sixpack du har lyst på, men du må nok ned i rundt 15%. Det er hovedsaklig to måter du kan gjøre det på, mer muskler eller mindre fett. Hvis du har 20% i fettprosent nå på 56kg, må du ned rundt 2,8kg for å få 15%. 2,8kg. Det tilsvarer ca et totalt underskudd på 21560kcal. Totalforbrenningen din med høy aktivitet(6-7 treningsøkter) er på 2300kcal per dag og 2100kcal med moderat aktivitet(3-5 treningsøkter).

Så kan du dele det totale kaloriunderskuddet på antall dager, så får du hvor mange kalorier du må være i underskudd per dag. For din vekt/høyde/fettprosent/moderat aktivitet burde du ikke gå noe særlig lavere enn 1700 kcal per dag. For å gjøre det lett for deg betyr det at det tar deg minst 60 dager, med gj.snittlig 1700kcal i inntak per dag. Om du ikke er strukturert nok til å følge en sånn plan burde du ta det over enda lengre tid. Ideelt sett ville jeg gitt det rundt 3 måneder, dvs rundt 1800kcal i gj.snitt per uke. Du har nok uansett godt av å følge en plan over lengre tid.

Du kan ligge 2-2,5*kroppsvekt per dag i proteiner, 1,2*kroppsvekt per dag i fett og resten karbohydrater. Hvis du trener 5 ganger i uka ser det slik ut:

Over 90 dager, med en totalforbrenning på 2100 kcal per dag:

Treningsdag: 1800kcal, 140g protein, 184g karbohydrater, 56g fett.

Hviledag: 1700kcal, 140g protein, 133g karbohydrater, 67g fett.

Refeed: 2200kcal, 112g protein, 400g karbohydrater, 17g fett.

Refeed en gang i uka, ideelt sett i kombinasjon med en treningsøkt. Når det gjelder trening ville jeg hatt minimalt med cardio og fokusert på 5x5 75-85% 1RM baseøvelser, sleng inn en hvileuke etter 3-4 uker avhengig av når du hadde det sist hvor du ligger på vedlikehold. Vedlikehold for deg med lett aktivitet er på 1800kcal. Dette blir kun ca tall, men en fin plan å følge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvor definert sixpack du har lyst på, men du må nok ned i rundt 15%. Det er hovedsaklig to måter du kan gjøre det på, mer muskler eller mindre fett. Hvis du har 20% i fettprosent nå på 56kg, må du ned rundt 2,8kg for å få 15%. 2,8kg. Det tilsvarer ca et totalt underskudd på 21560kcal. Totalforbrenningen din med høy aktivitet(6-7 treningsøkter) er på 2300kcal per dag og 2100kcal med moderat aktivitet(3-5 treningsøkter).

Så kan du dele det totale kaloriunderskuddet på antall dager, så får du hvor mange kalorier du må være i underskudd per dag. For din vekt/høyde/fettprosent/moderat aktivitet burde du ikke gå noe særlig lavere enn 1700 kcal per dag. For å gjøre det lett for deg betyr det at det tar deg minst 60 dager, med gj.snittlig 1700kcal i inntak per dag. Om du ikke er strukturert nok til å følge en sånn plan burde du ta det over enda lengre tid. Ideelt sett ville jeg gitt det rundt 3 måneder, dvs rundt 1800kcal i gj.snitt per uke. Du har nok uansett godt av å følge en plan over lengre tid.

Du kan ligge 2-2,5*kroppsvekt per dag i proteiner, 1,2*kroppsvekt per dag i fett og resten karbohydrater. Hvis du trener 5 ganger i uka ser det slik ut:

Over 90 dager, med en totalforbrenning på 2100 kcal per dag:

Treningsdag: 1800kcal, 140g protein, 184g karbohydrater, 56g fett.

Hviledag: 1700kcal, 140g protein, 133g karbohydrater, 67g fett.

Refeed: 2200kcal, 112g protein, 400g karbohydrater, 17g fett.

Refeed en gang i uka, ideelt sett i kombinasjon med en treningsøkt. Når det gjelder trening ville jeg hatt minimalt med cardio og fokusert på 5x5 75-85% 1RM baseøvelser, sleng inn en hvileuke etter 3-4 uker avhengig av når du hadde det sist hvor du ligger på vedlikehold. Vedlikehold for deg med lett aktivitet er på 1800kcal. Dette blir kun ca tall, men en fin plan å følge.

Tusen takk for at du tok deg tid til å lage et utrolig informativt innlegg :):) Har igrunn ikke noe problem med å følge en plan, det er mer det å vite om jeg gjør det riktig hvis jeg bare skulle laget noe selv, som er tingen. Men her har jeg jo det jeg trenger, tusen takk igjen :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brukernavn
Tusen takk for at du tok deg tid til å lage et utrolig informativt innlegg :):) Har igrunn ikke noe problem med å følge en plan, det er mer det å vite om jeg gjør det riktig hvis jeg bare skulle laget noe selv, som er tingen. Men her har jeg jo det jeg trenger, tusen takk igjen :):)

No problem, faktura kommer i posten!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...