Gå til innhold

Istedenfor brød..


Denisa

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Litt usikker på hvorfor du vil droppe brød in the first place, men det er nå så.

Skal du utelate brødmat er det nok greit å kaste fra seg oppfatningen om at frokostmat er frokostmat, lunsjmat er lunsjmat og middagsmat er middagsmat, ellers vil du gjøre det vanskelig for deg selv. Lag det samme til lunsj og frokost som du ville ha laget til middag (som ofte ikke inneholder brødmat). Bruk kjøtt, fisk, egg, grønnsaker og meieriprodukter, og ikke tenk at du skal ha noe spesifikt som erstatter brødet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg enig med Kjetil i at det ikke er noen grunn til å droppe brødet. Det biter ikke. Dersom du føler det gir for lite energi utover dagen kan du eventuelt lage ditt eget brød som inneholder mer av de tingene du ønsker å få i deg, og mindre av de tingene du ikke ønsker å få i deg, og steke opp i store kvanta, for så å fryse de ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv er jeg blitt enormt glad i rugbrød ! Sånn skikkelig grovt, tungt som murstein.. det er faktisk enormt digg!!! =) Og jeg velger å tro at det er kjempe sunt!

Type;

grovgodt_solsikke_447920a.jpgeller aller helst hjemmelaget! =)

5997172-a-traditionally-tin-cooked-pumpernickel-rye-bread-loaf-sliced-on-a-chopping-board.jpg

Veldig godt (og sunt) med;

- mager smøreost + røkt laks

- makrell i tomat + agurk + evt majones fordi det er digg!

- peanøttsmør (+banan!!)

- leverpostein + avocado

- peppermakrell + tomat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt usikker på hvorfor du vil droppe brød in the first place, men det er nå så.

Skal du utelate brødmat er det nok greit å kaste fra seg oppfatningen om at frokostmat er frokostmat, lunsjmat er lunsjmat og middagsmat er middagsmat, ellers vil du gjøre det vanskelig for deg selv. Lag det samme til lunsj og frokost som du ville ha laget til middag (som ofte ikke inneholder brødmat). Bruk kjøtt, fisk, egg, grønnsaker og meieriprodukter, og ikke tenk at du skal ha noe spesifikt som erstatter brødet.

Vil egentlig droppe det fordi jeg skal ned i vekt - kanskje ikke droppe det 100%, men hvertfall mye av tiden helst.

Slik jeg forstår det, så er det ganske lurt å holde seg unna brød, ris, potet, pasta o.l når man skal ned i vekt - i store mengder selvfølgelig. Må vel ha noe av det iblant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil egentlig droppe det fordi jeg skal ned i vekt - kanskje ikke droppe det 100%, men hvertfall mye av tiden helst.

Slik jeg forstår det, så er det ganske lurt å holde seg unna brød, ris, potet, pasta o.l når man skal ned i vekt - i store mengder selvfølgelig. Må vel ha noe av det iblant.

Det som gjerne skjer når man dropper brødmat er at det totale kaloriinntaket går ned, fordi man gjerne bytter ut brødet med mer kalorifattige matvarer som f. eks. kjøtt og grønnsaker. Dette fører også stort sett til mindre karbohydrater i kostholdet, som gjør at kroppen holder mindre vann, og det fører også til vektnedgang. Det sistnevnte har egentlig ingenting å si, ettersom det er såpass mye som påvirker vannbalansen i kroppen og det gjerne er fett man ønsker å bli kvitt når man skal ned i vekt. Vannet kommer stort sett tilbake så fort du øker mengden karbohydrater igjen uansett.

Når det gjelder det førstnevnte, så betyr det at du kan oppnå samme resultatet på vekta og utseendet ved å kutte kalorier et annet sted i kostholdet. Hvis du, som du sier, synes det er sinnsykt vanskelig å kutte brødmat... vel, ikke gjør det. Det som går an er å redusere mengden litt, og kutte kalorier andre steder i kostholdet, litt avhengig av hvor mye du allerede spiser. Bruk for eksempel tynne skiver med knekkebrød og mer pålegg i stedet, eller spelt-/potetlomper som også ble foreslått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til det som er nevnt, kan lapper og muffins (uten sukker såklart) være gode alternativer. Men holder med de andre her, syns du det er vanskelig å bytte ut brødet ville jeg beholdt det :) Er ikke noe magisk med å kutte ut brød/ris/pasta, det som teller er kcal inn og kcal ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...