Gå til innhold

BULK VS LEAN GAINS


Stallone7

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Klarer man å lean gaine så er det selvsagt bedre enn å fatbulke med mer kalorier enn man har behov for.

Men mange kan gå litt to steg fram og to tilbake på leangain om man ikke finner den rette linjen å ligge på for å klare å ha akkurat stort nok overskudd til å bygge muskler, men ikke for mye så man øker fettmengden. Da er det bedre å ha fått et par kg fett på kjøpet, men desto bedre muskelvekst.

Så det beste tror jeg er å legge seg på noe midt i mellom. Ta sikte på å øke vekten moderat med 1 kg i måneden eller noe der så vil mesteparten av oppgangen være muskler om man trener bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å forstå at bulking ikke er et annet ord for å spise seg feit. Mange tror bulking er synonymt med å spise seg opp 30kg mens man øker i styrke, for å så "deffe" seg ned igjen etterpå og se hvor mye kvalitet man har klart å legge på seg.

Å bulke er enkelt og greit en definisjon på å ligge i overskudd.

Men igjen, så har du i andre enden alle de som skal "leangaine" for alt i verden, og blir såpass opptatt av fettprosent at det går direkte ut over prestasjonsevnen og begrenser styrke/muskeløkning.

Å leangaine er flott det, men bare ikke la det bli en unnskyldning for å ikke ha fremgang.

Skal man øke i styrke og muskelmasse på en lav fettprosent UTEN at viktigheten av å være lean blir en begrensende faktor, så krever det at personen har stålkontroll på kostholdet og kjenner sin egen kropp veldig godt. Brukernavn er vel en av de råere eksempelene på dette. Hvor mye hans fettprosent har begrenset hans økninger vet jeg lite om (har et inntrykk av at det ikke har vært fokuset ditt i de siste..?), men han har hvertfall en stålkontroll som gjør at han kan gjøre nærmest hva han vil med kroppen sin med ganske små inngrep i sin kostholdsplan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjokobjarkøy Oddis Nitram Hva er det minste kalorioverskuddet man skal ha for å kalle det bulke? hørte at man skal ligge mellom 300-500 kalorier om dagen? åssen er forholdene med kalorier om dagen?

Det minste du kan spise for å øke vekten vil være svaret her. Noen vil reagere på økte kalorier med å øke spontanaktiviteten og dermed må man øke kaloriene mer for å kompensere for dette. Du kan derfor ikke gå inn på en kalkulator og regne deg fram til at du har et vedlikehold på en gitt mengde og så legge deg 300 kalorier over dette og være garantert at du er i overskudd.

Prøv deg med 300 kalorier over først og går ikke vekta opp så øker du. Er ingen maksgrense her. Trenger du 5000 kalorier for å gå opp sakte i vekt så spiser du det, men sannsynligvis trenger du langt mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det beste tror jeg er å legge seg på noe midt i mellom. Ta sikte på å øke vekten moderat med 1 kg i måneden eller noe der så vil mesteparten av oppgangen være muskler om man trener bra.

1 kg vektøkning per måned der mesteparten av dette er muskelmasse er rimelig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brukernavn

Enig med Sjokobjarkøy, hos mange kan "bulk" fort bli en "spis så mye du kan-diett". Hos noen kan det sikkert gå helt fint slik at de havner i et moderat kcal overskudd ved å spise slik, mens hos andre kan det gå helt skeis og de legger på seg mer fett enn muskler. Det går en grense for hvor store overskudd som er nødvendig for å bygge muskler. Noe mer enn 20-25% kalorioverskudd per dag er jeg skeptisk til om man vil få noen nytte av annet enn ekstra fett. Dvs. 3000kcal for en person som har et daglig forbruk på 2500kcal.

Personlig passer leangaining bedre til min livsstil. Går gjerne i perioder hvor fokuset er å påvirke fettprosenten, enten via økt muskelmasse eller redusert fettmasse - dette er så små endringer at det har små utslag på vekt. Det krever selvsagt litt mer av deg å leangaine, en ganske lang trial and error prosess frem til man finner en "sweet spot" innen kaloriinntak/kaloriforbruk. Så avhenger det såklart av hvilken fettprosent man ønsker å ha, jo lavere fettprosent jo mer utfordrende er det hele.

Leangaining er i mine øyne det mest optimale hvis man får det til, men her gjelder det å være åpen til eksperimentering. For lavt inntak resulterer i ingen/dårlig fremgang, i verste fall blir man underernært. For høye inntak og man leaingainer ikke lenger, noe som er bedre enn å ha for lavt inntak.

Jeg kan bare snakke uifra min egen erfaring, men det lønner seg ikke å være engstelig for noe som helst innen kosthold, enten det er å gå opp i vekt og legge på seg ekstra fett, eller gå ned i vekt og miste muskler. Før man lykkes med noe som helst, må man prøve seg frem.

Her er et fint verktøy for å regne ut kaloriforbruk og -inntak: IF Calculator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Platon Stig Ingebrigtsen Oddis Vil egentlig være greit fit året rundt, også sakte men sikkert få mer muskelmasse. Syns det er bedre enn å ligge i et stort kalorioverskudd og få mage, som tar bare mer tid å få bort. så hvor stort kalorioverskudd syns dere er greit for meg da? 1 kg vektøkning permåned= hvor mye kalorioverskudd?

Hadde du visst nøyaktig hvor mye kalorier du trenger for vedlikehold og restitusjon kunne vi svart på det. Prøv deg fram med 300 kcal over det du tror er vedlikehold og juster om vekta går opp for raskt/sent.

Smartbulking - Bygg muskler uten at du legger på deg fett - Fitnessbloggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 kg vektøkning per måned der mesteparten av dette er muskelmasse er rimelig bra.

Ja, enig i det. Men har man ikke trent i mange år og allerede har en stor muskelmasse bør det være mulig å nærme seg ihvertfall. Gitt at man øker endel i glykogenlagre og væskenivåer også når man øker kalorimengden så vil mesteparten være lean masse ihvertfall ved en slik økning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Platon Stig Ingebrigtsen Oddis Vil egentlig være greit fit året rundt, også sakte men sikkert få mer muskelmasse. Syns det er bedre enn å ligge i et stort kalorioverskudd og få mage, som tar bare mer tid å få bort. så hvor stort kalorioverskudd syns dere er greit for meg da? 1 kg vektøkning permåned= hvor mye kalorioverskudd?

Tror jeg leste en artikkel om at man ikke skulle overtenke for mye, men passe på å spise seg god og mett, men ikke tvinge i seg mat. Dette har funket som fjell for meg, veide 84 kg for ganske nøyaktig et år siden, men har lagt på meg 12 kg og veier nå 96 kg. Jeg har ikke mage, men generelt fått mer kjøtt på kroppen og ser mer muskuløs ut. Ved å trene 5*5 programmet og være veldig opptatt av proteiner og grønnsaker/frukt så har egentlig resten kommet av seg selv :)

Når sant skal sies så har jeg to meter å fordele kiloene på så er jo ikke sikkert dette gjelder for alle :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...