Gå til innhold

Vibram Fivefingers, hva kan skje når man slutter med dem?


Lil Pimp

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe meg Fivefingers men er redd for hva som kan skje dersom man slutter å bruke de.

Jeg har tenkt å prøve meg som marinejeger i forsvaret og da har jeg ikke akkurat muligheten til å bruke Fivefingers. Så hvis jeg nå da kjøper meg et par og trener meg inn ny løpestil, hva vil skje dersom jeg går tilbake til vanlig fottøy? Vil jeg trenge og tilvende meg vanlig sko igjen?

Har ikke tenkt å bare bruke fivefingers da de ser utrolig merkelige ut til casual bruk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jester

blir litt som å slutte å gå barfot? Tror ikke du skal bekymre deg. Har aldri tenkt å øve for å bruke nye sko i alle fall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte en del tid på å legge om til for- og mellomfot løpestil. Men har ingen problemer med å gå ellers.

Dvs at jeg tror ikke du skal frykte at militæret vil øddelegge den nye løpestilen din, jeg har løpt forfot i militær standar støvler (bruker det på jobb) og har ingen problemer. Ta med deg vibramene med i militæret å kjør noen løpeøkter når du har fri, går sikkert helt fint ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du først begynt å løpe forfot, så legger man sjelden om til hælisett igjen;) Du løper lett forfot i alle sko, men vibram "tvinger" deg litt mer over på mellom-/forfot.

Som Tor sier, tilvenning er alfa/omega. Det er anbefalt lang tid om du ikke har lyst til å dra med deg noen skader:cautious:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, takk Tor og@Thess, var bare at jeg var redd for at de kanskje kunne føre til smerte/skader, siden det er så ekstremt mye gåing med tung sekk osv.. ;)

Nei Optimus jeg vil ikke bruke vibram for å forbedre meg til opptaket, jeg vil bruke det for å forbedre balansen, holdning og styrke i kjernen, beina og føttene og forbedrer prestasjon og reduserer skader, og jeg får brukt hele spekteret av muskler i føttene og beina mine, og fordi jeg syntes det hadde vært spennede og interessant og testet det.

skal bruke god tid til tilvenning. På en artikkel om Fivefingers på fitnessbloggen stod det at han hadde reist og fått sine føtter undersøkt slik at han fikk perfekte Fivefingers for beina hans, Hvor kan man gjøre dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er noe sted du får de perfekte Fivefingersene, cluet er jo at du skal være så nært barbeint som mulig (minst mulig støtte), så er vel ikke så mye å tilpasse. Jeg har i alle fall ikke hørt om det.

Løpelabbet og XXL selger i alle fall fivefingers, kan være en ide å prøve de før man kjøper siden man ofte må ned i str. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thess, Optimus, Tor og eirich, jeg spurte også barefootrunning.no og her er deres svar:

Fivefingers er ikke ment som erstatning til vanlige sko eller løpesko, men som et supplement. Ved å forsiktig begynne å trene opp foten til å kunne lande på midtfoten (du kan lese mer om det i guiden vår her: http://www.barefootrunning.no/PDF/vibram_Fivefingers.pdf ) vil du også kunne lande på samme måte i dine vanlige joggesko (så lenge du ikke har joggesko med meget høy hel selvsagt).

Med tanke på det å søke seg inn i Marinen, så har jeg selv vært 6 år i blått. Fordelen med å begynne å trene opp foten nå er at du vil tåle belastningen ved å løpe i marsjstøvler MYE bedre. Og er det en ting som tar knekken på rekrutter eller aspiranter så er det nettopp marsjering og løping i marsjstøvler.

Jeg ville anbefale deg å google litt akkurat det å trene barfot, det står mye på våre sider, men det finnes også et utall blogger og sider som kan gi nyttige tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint svar du fikk der:) Selv løper jeg forfot/mellomfot, men løper i ikke i fivefingers (fikk tretthetsbrudd pga litt overivrig start når jeg skulle prøve å tilvenne meg de..). Har null problemer å løpe forfot selv i sko som hvor det er stort dropp mellom tå/hæl.

Som sagt tidligere, bruk GOD tid på tilvenning;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler samme oppfattning av hva Thess skriver og hva du fikk som svar til mail.

Løper fint forfot uansett sko, bar emer behagelig å løpe med sko som er tilnærmet lik barfot. Altså sko med mest mulig kontakt med bakken. Vet både Vibram og andre produsenter har slike sko som ikke fivefingerserien ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan vet jeg at jeg har/kjøper sko som ikke har høy hæl? Er standard sko uten høy hel?

En standard sko har "høy" hæl i denne sammenhengen. Om du spør når du kjøper vil de kunne svare hvor mange millimeter drop det er fra hæl til forfot. Dra på löplabbet eller lignende når du kjøper sko, så kan de hjelpe deg bra.

Min erfaring er at jeg kan løpe forfot med sko med oppbygd hæl, men kan ofte slite litt med kramper. Det er også vanskeligere å legge om til rett teknikk med høyt oppbygde sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var innom en løpebutikk i Finland for et par år siden da jeg kjøpte mine første Fivefingers, og ble anbefalt å kjøpe et par sko med lavt dropp i tillegg for at ikke belastningen og overgangen skulle være for stor (hadde før dette nesten utelukkende hatt sko med kjempeforskjell). Endte opp med Puma Faas 300 i tillegg. De har 8mm drop mellom hæl og forfot, og er suverene på foten. Kjøpte to ekstrapar i fjor da jeg så de på salg :D

Edit: review her: Running Shoe Review: Puma FAAS 300 |

Men's Health Singapore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

most traditional trainers — whether neutral or stability shoes — have been 28 to 38mm off the ground in the heel and 22 to 35mm off the ground in the forefoot. Depends on the shoe, but generally most non-racers have been well cushioned up until recently. At the same time, most have had a rather robust heel-toe drop — in other words, the difference between the heel height and the forefoot height — of 12 to 18mm.

- runnersworld.com

edit: en av grunnene til at jeg valgte de skoene (bortsett fra passform) er at de er generelt lavere enn mange andre (f.eks Nike Free)

edit2: hvis du er vant til "vanlige" sko, TRENGER du å bruke tid på å venne føttene dine til en mer minimalistisk holdning. Se f.eks

Foot Bone Marrow Edema after 10-week Transition to Minimalis... : Medicine & Science in Sports & Exercise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...