Gå til innhold

Påvirkningen av Cardio


4The1

Anbefalte innlegg

Om du trener regelmessig styrke, men føler du har fett du vil stramme opp/bli kvitt.

Kan man da trene cardio uten å bli "svakere" eller bli mindre i muskelmasse.

Isåfall hvordan øvelser bør man ta?

Tror jeg trenger litt hjelp :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg føler at fordelane ved å trene kardio langt overgår den lille styrken du evt. måtte miste. Du merkar meir av god kondis i kvardagen enn litt ekstra styrke for å seie det slik :)

Deeeet går vel an på en haug med ting? Feks, hva er målet til personen, hva gjør han/hun i hverdagen, og hvilken glede har den enkelte av kondisjon opp mot styrke?

Men, ja det går fint an å trene kondisjon i tillegg til styrke. Men hvis målet ditt ene og alene er å senke fettprosenten går dette fint også an å gjøre uten kondisjonstrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart, men for min eigen del så bruker eg svært sjeldan styrken min til noko spesielt nyttig i kvardagen, utanom å bære handleposar frå butikken :) For den gjengse person i gata så vil eg tru at litt ekstra kondisjon er meir nyttig enn litt ekstra styrke. men no er eg litt "biased" sidan eg er kondisjonsforkjemper da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deeeet går vel an på en haug med ting? Feks, hva er målet til personen, hva gjør han/hun i hverdagen, og hvilken glede har den enkelte av kondisjon opp mot styrke?

Men, ja det går fint an å trene kondisjon i tillegg til styrke. Men hvis målet ditt ene og alene er å senke fettprosenten går dette fint også an å gjøre uten kondisjonstrening.

Veldig enig i det siste avsnittet der.

Ev. kan du kjøre kroppsvektkomplekser ala dette

Jeg lover at du blir sliten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svarene :)

Et av målene mine er som Sjokobjarkøy skriver, det å minske fettprosenten. Jeg trener 5 ganger i uka og trener styrke for å bygge på kroppen. Treningsplanen min er PDF fil så jeg orker ikke helt å skrive ned hele her nå :sorry: trener ca 1-1,5 timer per økt.

Så bra ut med kroppsvektkompleks øvelsene, bør kanskje gå for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trener styrke ca fire ganger i uken, og eg føler at eg har fått god effekt på fettprosenten med intervall en gang per uke! blir gjerne også litt kardio 15-30 min før/etter styrketreningen, men jammen har eg fått en kjærlighet for intervallane mine! HATA det før, men etter å ha sett kor godt det hjelper så lika eg de meir og meir=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardio er absolutt ikke noe problem å trene sammen med styrke, men det kan være fordelaktig å trene kardio på egne dager. Evnt samme dag, fire timer etter styrkeøkten ca. Grunnen til at man bør unngå kardio og styrke under samme økt er fordi effektene av de to aktivitetene motvirker hverandre. Styrketrening stimulerer blant annet til økt proteinsyntese, cellevekst og økt bruk av typ 2a / 2b muskelfibre. Den økte proteinsyntesen inntrer ca 2-3 timer etter trening. "Ulempen" med trening er at det samtidig aktiverer AMPK ( et protein som er viktig for en rekke reaksjoner i cellene ). AMPK aktiverer en katabolske prosesser som hemmer blant annet mTOR ( protein som slår av og på proteinsytesen ). Desto høyere AMPK, desto mer hemmes proteinsyntese, desto mer går dette utover resitusjonen din.

Det er nettopp derfor man ønsker å holde mengden relativt lavt når man ønsker å øke i styrke og muskelmasse fordi økt mengde resulterer i økt AMKP --> redusert proteinsyntese.

La oss si du trener styrke med ganske stor mengde: Fordelen er at du bruker anaerobe muskelfibre som er sentrale for økt styrke, ulempen er AMPK

Etter styrke jogger du på mølla: Du øker AMPK yttligere pluss at du nå bruker mer av de aerobe muskelfibrene fremfor de anaerobe. Dette sender forskjellige signaler til kroppen om hvilke type muskelfibre du faktisk ønsker å utvikle, er det anaerobe for styrkeøkning eller aerobe for økt kondisjon?

Potensielt vil du kunne bli svakere dersom du cardio sammen med styrke

Løsning hvis du må trene kardio sammen med styrke: Tren intervaller fremfor langkjøring. Du vil her aktivere mer eksplosive muskelfibre, samt at AMPK ikke vil bli like høy fordi økten blir kortere. Du kan med fordel innta BCAA / litt karbs før kardio fordi BCAA/karbs inaktiverer AMPK, samtidig som det aktiverer mTOR til å skru på proteinsyntesen.

Når det kommer til intervaller, se gjerne på formen din. Du kan prøve å starte med 20 sek arbeid etterfulgt av 10 sek pause. Kjør dette i 4 minutter, altså blir det 8 drag.

Anbefaling til intervaller: Mølle, hoppetau, kettlebells og prowler. Evnt kan du sette opp din egen lille sirkeltrening.

Hvis du er veldig interessert kan du lese mer om det jeg har skrevet her:

Mer om den motstridende effekten av styrketrening + kondisjonstrening

Resistance exercise increases AMPK activity and reduces 4E-BP1 phosphorylation and protein synthesis in human skeletal muscle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart, men for min eigen del så bruker eg svært sjeldan styrken min til noko spesielt nyttig i kvardagen, utanom å bære handleposar frå butikken :) .

Jeg bruker styrken min i styrkeløft i hverdagen. Kondisjonen bruker jeg når jeg går til bussen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk, dette var skikkelig svar stokkeland!

skal ta med meg det du har skrevet videre og finne en vei for meg og cardio :D

Bare hyggelig ! Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at Børge F sa at å trene kardio og styrketrening i samme økt blir som å kjøre en bil mens man tråkker på gassen og bremsen samtidig.

For best utbytte, ha det på forskjellige dager eller eventuelt forskjelig tidspunkt på dagen.

Tror det er noen som har nevnt det samme som deg noen poster over *kremt* :giggle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av ren nysgjerrighet, er det noen som kan si at de merker noe særlig til svekket styrke/styrkeøkninger av å trene litt intervaller (eksempelvis gerilja kardio eller tempointervaller) etter styrke?

Selv har jeg aldri merket noe negativt på kaloriunderskudd dersom jeg holder utholdenhetsdelen relativt kort (10-20 min) og ikke tar meg helt ut. Styrkebiten varer som regel 45-60 minutter.

Om jeg skal sette fingeren på noe, så kan jeg merke at knebøyøkten blir NOE svakere dersom den er dagen etter kardioen, og jeg tok meg en del ut dagen før. Men dette føler jeg er samme type slapphet som om jeg skulle kjørt tung knebøy dagen før.

Jeg vet at forskningen viser at det er motstridende signaler, men av min erfaring så vil i så fall "bremsen" av muskelvekst/styrkeøkninger være ganske liten. Hadde vært artig å hørt hva andre mener!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av ren nysgjerrighet, er det noen som kan si at de merker noe særlig til svekket styrke/styrkeøkninger av å trene litt intervaller (eksempelvis gerilja kardio eller tempointervaller) etter styrke?

Selv har jeg aldri merket noe negativt på kaloriunderskudd dersom jeg holder utholdenhetsdelen relativt kort (10-20 min) og ikke tar meg helt ut. Styrkebiten varer som regel 45-60 minutter.

Om jeg skal sette fingeren på noe, så kan jeg merke at knebøyøkten blir NOE svakere dersom den er dagen etter kardioen, og jeg tok meg en del ut dagen før. Men dette føler jeg er samme type slapphet som om jeg skulle kjørt tung knebøy dagen før.

Jeg vet at forskningen viser at det er motstridende signaler, men av min erfaring så vil i så fall "bremsen" av muskelvekst/styrkeøkninger være ganske liten. Hadde vært artig å hørt hva andre mener!

Les innlegget jeg skrev over :) Der står det litt ang intervall kontra langkjøring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...