Gå til innhold

Mat på restitusjonsdag?


Armadillo

Anbefalte innlegg

Kjører man knallhardt ville jeg ikke gått mye ned på restitusjonsdager. Det ligger i ordet det. Restitusjon+overskudd= mye mat:)

Så ditt råd er også i grunn mye proteinrik mat i løpet av dagen? :) Ikke noe kosttilskudd som gir noen konkret gevinst for restitusjon ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn som StiligeCecilie skriver over her, og som jeg vel også har lest og hørt av de fleste, så regnes det 1,5-2g protein per kg man veier, men har også sett høyere råd opp i 3g , litt avhengig av hvor mye muskelmasse man har og hvor tungt man trener. 3,9g fremstår vel som litt mye for en jente på 55,5kg , men jeg kjenner ikke fasiten / har ikke gode nok grunleggende kunskaper til å uttale meg eller gi noen råd om dette. Spiser man mer proteiner enn kroppen tar opp, vil dette lagre seg som fett, men dette henger nok også sammen med hvor mye kalorier man spiser totalt. Jeg kan som sagt ikke nok om dette, men jeg fant en ganske nyttig lenke her inne hvor dette ble drøfta.. uten at jeg husker navnet på lenken da.. :)

Det er ingen fasit, det som gjør alt så utfordrende ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ditt råd er også i grunn mye proteinrik mat i løpet av dagen? :) Ikke noe kosttilskudd som gir noen konkret gevinst for restitusjon ?

Hovedsaklig proteinrik mat. Har man dårlig tid osv er en shake lurt :) Også billigere med shake noen ganger:) Joda, noen tilskudd er kanskje greit, men mye av dette er penger ut av vindet. Bedre å bruke pengene på ordentlig mat

De periodene jeg ligger høyt på proteinene pleier jeg å kutte litt ned på noe annet så antall kcal blir ca likt som det var. Liker å rulere litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedsaklig proteinrik mat. Har man dårlig tid osv er en shake lurt :) Også billigere med shake noen ganger:)

De periodene jeg ligger høyt på proteinene pleier jeg å kutte litt ned på noe annet så antall kcal blir ca likt som det var. Liker å rulere litt :)

Aight :) Som jeg skriver , så er hovedfokus å brenne fett uten å miste for mye muskelmasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn som StiligeCecilie skriver over her, og som jeg vel også har lest og hørt av de fleste, så regnes det 1,5-2g protein per kg man veier, men har også sett høyere råd opp i 3g , litt avhengig av hvor mye muskelmasse man har og hvor tungt man trener. 3,9g fremstår vel som litt mye for en jente på 55,5kg , men jeg kjenner ikke fasiten / har ikke gode nok grunleggende kunskaper til å uttale meg eller gi noen råd om dette. Spiser man mer proteiner enn kroppen tar opp, vil dette lagre seg som fett, men dette henger nok også sammen med hvor mye kalorier man spiser totalt. Jeg kan som sagt ikke nok om dette, men jeg fant en ganske nyttig lenke her inne hvor dette ble drøfta.. uten at jeg husker navnet på lenken da.. :)

Ja synes også det hørtes litt i overkant ut selv.. Men føler liksom ikke at jeg kan droppe shaken etter trening heller, for det tar fort et par timer før jeg får i meg ordentlig mat etter trening! Men får vell prøve å roe ned litt på mengden proteinpulver i shaken etter trening, samt i grøten til kvelds! Takk for at du tok deg tid til å svare iallefall, setter stor pris på det :-D Er så mange forskjellige råd som blir gitt over alt at det går litt i surr noen ganger :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hviledag kan du med fordel kutte litt i karbs til fordel for mer fett, om du uansett er relativt i ro :) Spis nok/mye/like mye protein som vanlig. Gå gjerne en rolig halvtimes tur for å få litt sirkulasjon i muskulaturen!

Pointless å kutte ned på karbs på hviledag..det "anabolske" vinduet der insulinsensitiviteten er høyere varer ca. 24 timer.

Mye av glykogenet du forbruker på treninga kommer fra maten du spiste dagen før, så å kutte ned kan føre til at treninga dagen etterpå blir dårligere enn den kunne vært.....Å gå ned i kalorier på hviledag er egentlig veldig unødvendig, det er ikke sånn at den maten du spiser idag, all den maten absorberer du idag, f.eks kalorier fra fett og protein kan ta opptil 2 dager å absorbere.

Man trenger nok kalorier på hviledager også for å sikre at man får optimale gainz;)

But you can do whatever the fuuark you wanna do :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pointless å kutte ned på karbs på hviledag..det "anabolske" vinduet der insulinsensitiviteten er høyere varer ca. 24 timer.

Mye av glykogenet du forbruker på treninga kommer fra maten du spiste dagen før, så å kutte ned kan føre til at treninga dagen etterpå blir dårligere enn den kunne vært.....Å gå ned i kalorier på hviledag er egentlig veldig unødvendig, det er ikke sånn at den maten du spiser idag, all den maten absorberer du idag, f.eks kalorier fra fett og protein kan ta opptil 2 dager å absorbere.

Man trenger nok kalorier på hviledager også for å sikre at man får optimale gainz;)

But you can do whatever the fuuark you wanna do :D

For en person som ønsker å gå litt ned i vekt vil det være fordelaktig med et lite underskudd/mindre mat på hviledagene enn treningsdagene, enkelt og greit fordi man trenger et totalt underskudd for å gå ned og det er ofte enklere å stramme inn litt ekstra på mat en dag man ikke er så aktiv, enn en dag man gjerne føler at man trenger litt mer å gå på. Det er også en fordel å holde igjen på karbohydratene periodevis, siden kroppen brenner fett mer effektiv når man har kombinasjonen lite insulinspikes + totalt underskudd. Dette er igjen greiest å gjøre på fridager, siden karbohydrater er viktig for å tilføre energi under trening og effektivisere muskelbyggingen. Det er mange måter å gjøre ting på, men dette er en ganske normal tilnærming, og noe som fungerer for de fleste :)

Hvor har du lest at kalorier fra fett og protein tar 2 døgn å absorbere, mener du absorbere som i å fordøye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For en person som ønsker å gå litt ned i vekt vil det være fordelaktig med et lite underskudd/mindre mat på hviledagene enn treningsdagene, enkelt og greit fordi man trenger et totalt underskudd for å gå ned og det er ofte enklere å stramme inn litt ekstra på mat en dag man ikke er så aktiv, enn en dag man gjerne føler at man trenger litt mer å gå på. Det er også en fordel å holde igjen på karbohydratene periodevis, siden kroppen brenner fett mer effektiv når man har kombinasjonen lite insulinspikes + totalt underskudd. Dette er igjen greiest å gjøre på fridager, siden karbohydrater er viktig for å tilføre energi under trening og effektivisere muskelbyggingen. Det er mange måter å gjøre ting på, men dette er en ganske normal tilnærming, og noe som fungerer for de fleste :)

Hvor har du lest at kalorier fra fett og protein tar 2 døgn å absorbere, mener du absorbere som i å fordøye?

Som du sier - det er et totalt underskudd som er nødvendig for å gå ned i vekt. Et totalt underskudd over tid. Du trenger ikke kjøre berg og dal bane med karbohydratene for å gå ned i vekt, og jeg tror mange vil føle at de får mindre energi/dårligere treninger ved å gjøre dette, nettopp fordi mye av glykogenet du forbruker på trening kommer fra maten du spiste dagen før.

Særiøst? Insulinspikes? Insulinspikes lol.....det er kaloriinntaket som avgjør om du går opp eller ned i vekt, "insulinspikes" spiller absolutt ingen rolle.

What We Know about Digestion

The time food stays in the various parts of the digestive tract in a human under normal conditions is approximately as follows:

  • Stomach: 4-6 hours
  • Small intestine: 2-4 hours
  • Large intestine: 24-48 hours

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter spiser fra før nesten ketogent, om det stemmer som han sier at han bare får karbohydrater fra grønnsaker, så å legge seg på det jeg anser som et lavt karbohydratinntak på fridager, +- 120 g, vil ikke være lavt som i "ingen karbs" ;)

Å syklere karbohydratene er ingen nødvendighet for å gå ned i vekt, men det betyr ikke at det er verdiløst eller at det ikke har noenting for seg. Forøvrig tar ikke tykktarmen opp næringsstoffer i det hele tatt, der forgår kun væsketransport, og tynntarmen tar opp både fettsyrer, aminosyrer OG monosakkarider. I følge dine tall vil da alle makronæringsstoffene ha en absorbsjonstid på 6-10 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter spiser fra før nesten ketogent, om det stemmer som han sier at han bare får karbohydrater fra grønnsaker, så å legge seg på det jeg anser som et lavt karbohydratinntak på fridager, +- 120 g, vil ikke være lavt som i "ingen karbs" ;)

Å syklere karbohydratene er ingen nødvendighet for å gå ned i vekt, men det betyr ikke at det er verdiløst eller at det ikke har noenting for seg. Forøvrig tar ikke tykktarmen opp næringsstoffer i det hele tatt, der forgår kun væsketransport, og tynntarmen tar opp både fettsyrer, aminosyrer OG monosakkarider. I følge dine tall vil da alle makronæringsstoffene ha en absorbsjonstid på 6-10 timer.

Du påstår at det er en fordel med å syklere karbohydratene på hviledager, hva er denne fordelen dersom han allerede har et stort nok underskudd for å gå ned i vekt? Karbohydrater er mer anabolsk enn fett.

Det meste foregår i tynntarmen ja.

Litt om tykktarmen:

"The large intestine takes about 16 hours to finish the digestion of the food. It removes water and any remaining absorbable nutrients from the food before sending the indigestible matter to the rectum. The colon absorbs vitamins which are created by the colonic bacteria - such as vitamin K (especially important as the daily ingestion of vitamin K is not normally enough to maintain adequate blood coagulation), vitamin B12, thiamine and riboflavin. It also compacts feces, and stores fecal matter in the rectum until it can be discharged via the anus in defecation."

"Most food needs processing, however, before it can pass into the bloodstream. This starts from the moment that it enters the mouth. Here it is crushed to bits until it is small enough to be swallowed, and enzymes are released that begin to break it down further.

Once it starts its journey down the throat, food reaches the stomach very quickly, but then sits there for about 2 hours. The stomach is where most food is broken down: physically, by the churning motions created by muscles in the stomach wall, and chemically, by enzymes, acids and other gastric juices. The resulting semi-liquid mush passes into the small intestine, from where it is absorbed into the bloodstream. The components that cannot be digested at all, such as dietary fibre, will move along slowly until they reach the large intestine around 6 hours later. Once they arrive there, any water still in them is absorbed so that only the indigestible materials remain. It may take up to 33 hours before they are finally expelled from the body as faeces."

Men nå er ikke dette en diskusjon om fordøyelsessystemet, det var hovedsaklig for å understreke at det tar tid å absorbere næring, man må ha et kalorioverskudd/kaloriunderskudd over tid før man merker vektoppgang/vektnedgang, så å gå opp og ned i karbs utifra om man har hviledag eller ikke er bortkastet tid i min mening, og kan forhindre progresjon i treninga ettersom du ofte bruker glykogenet du spiste dagen før under trening. I min mening bedre å være konsekvent med det man gjør. Insulinspikes er irrelevant, det er mengde mat som avgjør at du går ned i vekt.

Men som sagt, you can do whatever the fuuark you wanna do :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja synes også det hørtes litt i overkant ut selv.. Men føler liksom ikke at jeg kan droppe shaken etter trening heller, for det tar fort et par timer før jeg får i meg ordentlig mat etter trening! Men får vell prøve å roe ned litt på mengden proteinpulver i shaken etter trening, samt i grøten til kvelds! Takk for at du tok deg tid til å svare iallefall, setter stor pris på det :-D Er så mange forskjellige råd som blir gitt over alt at det går litt i surr noen ganger :p

hehe ja nettopp :) Tidvis vanskelig å vite hva man skal stole på.. og som emilwoop skriver, så finnes det skjelden en fasit som passer for alle.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...