Gå til innhold

Mat på restitusjonsdag?


Armadillo

Anbefalte innlegg

Hva bør man spise på en restutisjonsdag ?

Har hatt to dager med styrke hvor jeg har tømt meg totalt for krefter. Er både sur og støl i muskelaturen.. så hva spiser man for å hente seg best inn på dager som dette, uten å trøkke i seg usunn mat som man legger på seg av? Er det bare å stappe nedpå med mest mulig protein fordelt utover hele dagen ?

Hører gjerne på forslag / veiledning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Slettet
Hva bør man spise på en restutisjonsdag ?

Har hatt to dager med styrke hvor jeg har tømt meg totalt for krefter. Er både sur og støl i muskelaturen.. så hva spiser man for å hente seg best inn på dager som dette, uten å trøkke i seg usunn mat som man legger på seg av? Er det bare å stappe nedpå med mest mulig protein fordelt utover hele dagen ?

Hører gjerne på forslag / veiledning!

Kommer helt ann på din trening og kosthold fra før. Hvordan du har spist/spiser.

Spiser du normalt i overskudd, så er det ikke sånn at du bør "fråtse" uansett.

Så hvordan har du spist før? fordelingen av karbs/Fett/proteiner på treningsdager vs fridager? kcal? hvordan har treningen vært?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hviledag kan du med fordel kutte litt i karbs til fordel for mer fett, om du uansett er relativt i ro :) Spis nok/mye/like mye protein som vanlig. Gå gjerne en rolig halvtimes tur for å få litt sirkulasjon i muskulaturen!

Går på veldig lite karbs fra før av, så da passer jo det greit. Har alltid en halvtimes løp/jogg på mølle på restutisjonsdager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Slettet
Går på veldig lite karbs fra før av, så da passer jo det greit. Har alltid en halvtimes løp/jogg på mølle på restutisjonsdager

Hva er veldig lite?og hvor lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt ann på din trening og kosthold fra før. Hvordan du har spist/spiser.

Spiser du normalt i overskudd, så er det ikke sånn at du bør "fråtse" uansett.

Så hvordan har du spist før? fordelingen av karbs/Fett/proteiner på treningsdager vs fridager? kcal? hvordan har treningen vært?

Treningen har vært tung styrke med baseøvelser som markløft, benkpress etc. Kosthold består av lite karbo (eneste karboen er fra lavkarbobrød på 6,7%) , rundt 3-400g med blomkål og brokkoli fordelt utover mellommåltider, proteinshake etter trening, og små påfyll med glutamin gjennom dagen. Middag er fugl/fisk/ annet kjøtt med grønnsaker. "Fridagene" har som regel bestått av samme mat som de øvrige dagene, men inneholder en 30 min økt på mølle i stedet for styrke. De 3 andre dagene er det tung styrke som gjelder. Spørsmålet er vel kanskje mer retta mot dager hvor man føler seg ekstra sliten etter etter en tung økt.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er veldig lite?og hvor lenge?

ikke helt sikker på konkrete tall, men kan tenke meg rundt 30g karbo per dag om jeg tar med de fra grønnsakene.. er desverre ikke likte strikt i helgene, uten at jeg tar HELT av selvsagt.. men i ukedagene er det rundt 30g som regel. Holdt på et par mnd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Treningen har vært tung styrke med baseøvelser som markløft, benkpress etc. Kosthold består av lite karbo (eneste karboen er fra lavkarbobrød på 6,7%) , rundt 3-400g med blomkål og brokkoli fordelt utover mellommåltider, proteinshake etter trening, og små påfyll med glutamin gjennom dagen. Middag er fugl/fisk/ annet kjøtt med grønnsaker. "Fridagene" har som regel bestått av samme mat som de øvrige dagene, men inneholder en 30 min økt på mølle i stedet for styrke. De 3 andre dagene er det tung styrke som gjelder. Spørsmålet er vel kanskje mer retta mot dager hvor man føler seg ekstra sliten etter etter en tung økt.. :)

Alt dette har en sammenheng med inntaket ditt. Du har ingen oversikt over dette eller?

For det du sier, så kan du spise 300-400kcal til flere tusen kcal.. Kommer helt an på mengden. Uten å vite dette er det egentlig vanskelig å vite litt mer om det er på tide med "refeed" eller om du burde endret kostholdet. Hehe ;)

Men!

Alder?

Høyde?

Vekt?

Antall treninger?+type?(du sier 30min kardio på fri, og styrke, men hvor mye?)

kcal inntak?+makroer(karbs/fett/proteiner) i gjennomsnitt de siste ukene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
ikke helt sikker på konkrete tall, men kan tenke meg rundt 30g karbo per dag om jeg tar med de fra grønnsakene.. er desverre ikke likte strikt i helgene, uten at jeg tar HELT av selvsagt.. men i ukedagene er det rundt 30g som regel. Holdt på et par mnd

Spiser du mye fett i kosten?

Mistenker at hvis du spiser 30g karbs per dag ca..+ kjøtt til middag...

Så er du på tilnærmet "ekstrem diett" som PSMF. Og da må vi se på antall treninger, sånn ca fett% osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt dette har en sammenheng med inntaket ditt. Du har ingen oversikt over dette eller?

For det du sier, så kan du spise 300-400kcal til flere tusen kcal.. Kommer helt an på mengden. Uten å vite dette er det egentlig vanskelig å vite litt mer om det er på tide med "refeed" eller om du burde endret kostholdet. Hehe ;)

Men!

Alder?

Høyde?

Vekt?

Antall treninger?+type?(du sier 30min kardio på fri, og styrke, men hvor mye?)

kcal inntak?+makroer(karbs/fett/proteiner) i gjennomsnitt de siste ukene?

Oi.. jøsses, skjønner jeg bør begynne å betale for profil på diett.no igjen :p

Alder: 29

Høyde: Ruver hele 1.72 over bakken

Vekt: rundt 90 ?

Siste fettprosent var på rundt 23, muskelmasse på 60 tror jeg det var.

Treningsprogram øverst her: http://forum.fitnessbloggen.no/threads/formen-skal-finnes-men-jeg-aner-ikke-hvor-den-er.17786/#post-681025

Har endret baseøvelsene til 4x4 (4x6 på markløft) med tyngre motstand.

Har som sagt ikke oversikten på makroene ettersom jeg ikke loggfører på diett.no mer, men kan tenke meg rundt 1500 kalorier , 120-150g protein, 20-30g karbo og ... et sted mellom 40-70g fett ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Oi.. jøsses, skjønner jeg bør begynne å betale for profil på diett.no igjen :p

Alder: 29

Høyde: Ruver hele 1.72 over bakken

Vekt: rundt 90 ?

Siste fettprosent var på rundt 23, muskelmasse på 60 tror jeg det var.

Treningsprogram øverst her: http://forum.fitnessbloggen.no/threads/formen-skal-finnes-men-jeg-aner-ikke-hvor-den-er.17786/#post-681025

Har endret baseøvelsene til 4x4 (4x6 på markløft) med tyngre motstand.

Har som sagt ikke oversikten på makroene ettersom jeg ikke loggfører på diett.no mer, men kan tenke meg rundt 1500 kalorier , 120-150g protein, 20-30g karbo og ... et sted mellom 40-70g fett ?

Du trenger ikke betale :) mylog.no er gratis ;) funker knall den og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Slettet
Oi.. jøsses, skjønner jeg bør begynne å betale for profil på diett.no igjen :p

Alder: 29

Høyde: Ruver hele 1.72 over bakken

Vekt: rundt 90 ?

Siste fettprosent var på rundt 23, muskelmasse på 60 tror jeg det var.

Treningsprogram øverst her: http://forum.fitnessbloggen.no/threads/formen-skal-finnes-men-jeg-aner-ikke-hvor-den-er.17786/#post-681025

Har endret baseøvelsene til 4x4 (4x6 på markløft) med tyngre motstand.

Har som sagt ikke oversikten på makroene ettersom jeg ikke loggfører på diett.no mer, men kan tenke meg rundt 1500 kalorier , 120-150g protein, 20-30g karbo og ... et sted mellom 40-70g fett ?

Men litt ang kcal inntak. Jeg er 173cm 22år og 82kg ca.. Jeg spiser 2000kcal per dag for tiden!(og jeg får resultater)!

Jeg ville anbefalt deg å øke litt (med tanke på at du har spist så lite en stund)! Gjerne opp mot 2500kcal! Både for ny energi og ny treningsgiver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men litt ang kcal inntak. Jeg er 173cm 22år og 82kg ca.. Jeg spiser 2000kcal per dag for tiden!(og jeg får resultater)!

Jeg ville anbefalt deg å øke litt (med tanke på at du har spist så lite en stund)! Gjerne opp mot 2500kcal! Både for ny energi og ny treningsgiver!

Ja jeg frykter vel at det er litt lite kalorier.. samtidig så er det ytterst skjelden jeg faktisk er sulten på noen måte.. føler meg ganske mett stort sett hele tia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at metthet har minimalt med et passende kaloriinntak å gjøre - metthet har med VOLUMET på maten å gjøre, ikke energiinnholdet :) Så om du spiser 3 kg brokkoli er du nok mett, men du har fått altfor lite kalorier. Spis mer, og spis gjerne litt mer karbs på treningsdager selv om du vil ned i vekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at metthet har minimalt med et passende kaloriinntak å gjøre - metthet har med VOLUMET på maten å gjøre, ikke energiinnholdet :) Så om du spiser 3 kg brokkoli er du nok mett, men du har fått altfor lite kalorier. Spis mer, og spis gjerne litt mer karbs på treningsdager selv om du vil ned i vekt!

ja klar over det, men vanskelig å stappe i seg enda mer når man allerede er så mett :p Får eventuelt prøve med mer kalorier i form av proteinshake / glutamin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja klar over det, men vanskelig å stappe i seg enda mer når man allerede er så mett :p Får eventuelt prøve med mer kalorier i form av proteinshake / glutamin

Det hun mente var at det er enklere om du beholder samme eller mindre mengde med mat, men velger mer kaloritette varer i stedetfor. Ved å bytte ut de 3kg med brokkoli mot f.eks 1kg egg (her er det satt på spissen!), så vil du får i deg mye mer kalorier, men mengden er mindre. Så nei, du skal ikke spise mer, du skal spise smartere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hun mente var at det er enklere om du beholder samme eller mindre mengde med mat, men velger mer kaloritette varer i stedetfor. Ved å bytte ut de 3kg med brokkoli mot f.eks 1kg egg (her er det satt på spissen!), så vil du får i deg mye mer kalorier, men mengden er mindre. Så nei, du skal ikke spise mer, du skal spise smartere!

Om ikke annet godt å høre at jeg slipper å spise 3kg brokkoli eller 1kg egg da :D

Men.. det finnes jo ymse artikler, blandt annet flere fra FB om minimum 300g grønnsaker hver dag ? Denne artiklen hevder jo minst 800g for muskelvekst / fettbrenning ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...